Companies try to gain a competitive advantage by investing in technology developing various strategies against rival companies, and striving to make their own brands more reliable and valuable than others. In this study, the effect of perceived quality on brand equity, brand love and brand trust in the A101 Kapıda application was examined. For this purpose, surveys were delivered to A101 Kapıda application users via platforms such as WhatsApp, Instagram, and Facebook. Structural equation modeling was used to analyze the data and the target audience was reached by snowball sampling method. According to the results, perceived quality was found to have a positive effect on brand love and brand trust. However, perceived quality did not have a significant effect on brand equity. Additionally, it was determined that brand trust does not have a significant effect on brand equity, and brand love does not significantly affect brand equity. Accordingly, the quality perception of applications such as A101 Kapıda by customers will lead to great gains for companies. In this respect, increasing the quality of such applications in customer perceptions is important for companies, depending on market research and in parallel with technological developments.
Firmalar teknolojiye yatırım yaparak ve rakip firmalara karşı çeşitli stratejiler geliştirerek rekabet avantajı elde etmeye çalışmakta, kendi markalarını diğerlerinden daha güvenilir ve değerli kılmak için çaba sarf etmektedir. Bu çalışmanın amacı, A101 Kapıda uygulaması için algılanan kalitenin marka aşkı, marka değeri ve marka güvenine etkisinin incelenmesidir. Bu amaca bağlı olarak çeşitli sosyal medya platformlarından A101 Kapıda uygulaması kullanıcılarına anketler ulaştırılmıştır. Verilerin analizinde yapısal eşitlik modellemesi (YEM) kullanılmış ve hedef kitleye kartopu örnekleme yöntemiyle ulaşılmıştır. Sonuçlara göre, algılanan kalite marka aşkı ve marka güvenini olumlu bir şekilde etkilemektedir. Ancak algılanan kalite marka değerini anlamlı bir şekilde etkilememektedir. Ayrıca, marka güveninin marka değeri üzerinde anlamlı etkisinin olmadığı ve marka aşkının da marka değerini anlamlı bir şekilde etkilemediği belirlenmiştir. Buna göre müşterilerin A101 Kapıda gibi uygulamaları kaliteli algılamasının işletmeler bakımından önemli kazanımlara neden olacağı düşünülmektedir. Bu açıdan bakıldığında teknolojik gelişmelere paralel ve yapılan pazar araştırmalarına bağlı olarak bu ve buna benzer uygulamalar için müşterilerin algısındaki kalitenin yükseltilmesi işletmeler açısından önemlidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Insurance Marketing |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 30, 2024 |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | October 14, 2024 |
Acceptance Date | November 28, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 5 Issue: 9 |
Cihansumul Academy Journal of Social Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).