Foreign trade activities have an important place in national economies. Companies may be met
several difficulties while doing these economic contribution. Governments can make contributions
to the national economy processes by proving some part of their infrastructure services presented
to the companies which have the capacity to carry out export businesses. One of those
infrastructure services is Organized Industrial Zones which enable industrial activities to be
performed at predetermined suitable locations and contribute to the development of both regional
and national economies. 108 questionnaires were sent to export companies located in the MersinTarsus
OIZ, and 49 of the questionnaires returned. In this study, which was planned to be a
descriptive one, research questions were formed based on the literature. Factor analysis, reliability
analysis and descriptive statistical analysis were used. Variables were grouped under seven
subtitles as a result of the factor analysis carried out: inabilities of the company itself, barriers
related to the foreign market environment, financial barriers, lack of knowledge, bureaucratic
barriers, cultural differences, transportation costs and lack of support.
Organized Industrial Zone Export International Marketing Mersin Tarsus OIZs.
Dış ticaret faaliyetleri, ülke ekonomileri açısından çok önemli bir yere sahiptir. Bu ekonomik katılımlardan yararlanılırken çeşitli güçlüklerle de karşılaşılabilinmektedir. Dış ticaret faaliyetlerini yürüten işletmeler açısından maliyet çok önemli bir unsurdur. Hükümetlerin bu unsuru göz önüne alarak gerçekleştirmiş olduğu maliyet azaltıcı alt yapı faaliyetlerinden biri de organize sanayi bölgeleridir. Bu çalışma Mersin-Tarsus Organize Sanayi Bölgesinde faaliyet gösteren ve ihracat yapan firmalara ihracat yaparken karşılaşmış oldukları engelleri belirlemek amacıyla uygulanmıştır. 108 firmaya gönderilen anket formlarından 49 tanesi değerlendirmeye uygun olarak geri dönmüştür. Tanımlayıcı bir araştırma olan bu çalışmada literatüre dayalı araştırma soruları oluşturulmuştur. Çalışmadaki verilerin analizinde faktör analizi, güvenilirlik analizi ve tanımlayıcı istatistikî analizlerden faydalanılmıştır. Faktör analizi sonucu, değişkenler yedi alt başlık altında toplanmıştır: firmanın kendi yetersizlikleri, dış pazar ortamına ilişkin engeller, finansal engeller, bilgi eksikliği, bürokratik engeller, kültürel farklılıklar ve ulaşım maliyetleri ve destek eksiklikleri.
Organize Sanayi Bölgesi İhracat Engelleri Uluslararası Pazarlama Mersin-Tarsus OSB.
Diğer ID | JA45MM53KB |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 4 Sayı: 2 - Sayı: 2 Cilt: 4 Ay:09 Yıl:2014 |