BibTex RIS Cite

Fuzzy Rule-based Analysis of Promotional Efficiency in Vietnam’s Tourism Industry

Year 2015, Volume: 5 Issue: 1, 47 - 70, 01.04.2015

Abstract

This study aims to determine an effective method of measuring the efficiency of promotional
strategies for tourist destinations. Complicating factors that influence promotional efficiency (PE),
such as promotional activities (PA), destination attribute (DA), and destination image (DI), make it
difficult to evaluate the effectiveness of PE. This study develops a rule-based decision support
mechanism using fuzzy set theory and the Analytic Hierarchy Process (AHP) to evaluate the
effectiveness of promotional strategies. Additionally, a statistical analysis is conducted using SPSS
(Statistics Package for Social Science) to confirm the results of the fuzzy AHP analysis. This study
finds that government policy is the most important factor for PE and that service staff (internal
beauty) is more important than tourism infrastructure (external beauty) in terms of customer
satisfaction and long-term strategy in PE. With respect to DI, experts are concerned first with
tourist perceived value, second with tourist satisfaction and finally with tourist loyalty

Vietnam Turizm Sektöründe Reklam Stratejilerinin Bulanık Kural Tabanlı Analizi

Year 2015, Volume: 5 Issue: 1, 47 - 70, 01.04.2015

Abstract

Bu çalışma, turizm sektöründe reklam stratejilerinin verimliliği analiz etmeyi amaçlamaktadır. Reklamcılık faaliyetleri, turistik yerlerin özellikleri ile bu yerlerin imajı, reklam verimliliğini etkileyen dinamikler olarak karşımıza çıkmaktadır. Çalışmada yöntem olarak reklam stratejilerinin verimliliğini hesaplamada bulanık küme teorisi ve analitik hiyerarşi süreci kullanılmıştır. Buna ek olarak ortaya çıkan sonuçları teyit etmek amacıyla da SPSS yardımıyla istatistiksel analizler yapılmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgular, reklam stratejilerinin verimliliğine ilişkin devletin yürütmüş olduğu çalışmaların birinci dereceden önemli olduğunu ortaya koymuştur. Bunun yanında çalışmanın bulgularına göre müşteri memnuniyeti ve uzun dönemli stratejiler açısından turistik yerlerde sağlanan hizmetlerin o bölgenin altyapı ve fiziki şartlarından çok daha önemli olduğunu ortaya çıkarmıştır. Son olarak ise turizm bölgesinin imajıyla ilgili olarak öncelikle turistlere verilen değer, akabinde de müşteri memnuniyeti ve turistlerin bölgeye olan sadakati, uzmanlar tarafından ön plana çıkarılmaktadır.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA94CJ53EY
Journal Section Research Article
Authors

Nguyen Quang Vınh This is me

Dam Van Khanh This is me

Nguyen Viet Anh This is me

Publication Date April 1, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Vınh, N. Q., Khanh, D. V., & Anh, N. V. (2015). Vietnam Turizm Sektöründe Reklam Stratejilerinin Bulanık Kural Tabanlı Analizi. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(1), 47-70.
AMA Vınh NQ, Khanh DV, Anh NV. Vietnam Turizm Sektöründe Reklam Stratejilerinin Bulanık Kural Tabanlı Analizi. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. April 2015;5(1):47-70.
Chicago Vınh, Nguyen Quang, Dam Van Khanh, and Nguyen Viet Anh. “Vietnam Turizm Sektöründe Reklam Stratejilerinin Bulanık Kural Tabanlı Analizi”. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 5, no. 1 (April 2015): 47-70.
EndNote Vınh NQ, Khanh DV, Anh NV (April 1, 2015) Vietnam Turizm Sektöründe Reklam Stratejilerinin Bulanık Kural Tabanlı Analizi. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 5 1 47–70.
IEEE N. Q. Vınh, D. V. Khanh, and N. V. Anh, “Vietnam Turizm Sektöründe Reklam Stratejilerinin Bulanık Kural Tabanlı Analizi”, Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol. 5, no. 1, pp. 47–70, 2015.
ISNAD Vınh, Nguyen Quang et al. “Vietnam Turizm Sektöründe Reklam Stratejilerinin Bulanık Kural Tabanlı Analizi”. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 5/1 (April 2015), 47-70.
JAMA Vınh NQ, Khanh DV, Anh NV. Vietnam Turizm Sektöründe Reklam Stratejilerinin Bulanık Kural Tabanlı Analizi. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2015;5:47–70.
MLA Vınh, Nguyen Quang et al. “Vietnam Turizm Sektöründe Reklam Stratejilerinin Bulanık Kural Tabanlı Analizi”. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol. 5, no. 1, 2015, pp. 47-70.
Vancouver Vınh NQ, Khanh DV, Anh NV. Vietnam Turizm Sektöründe Reklam Stratejilerinin Bulanık Kural Tabanlı Analizi. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2015;5(1):47-70.