Kuvvetlerin sert biçimde ayrıldığı sistemler başkanlık sistemi ve yarı başkanlık sistemi iken; kuvvetlerin yumuşak biçimde ayrıldığı sistem parlamenter sistem olarak adlandırılmaktadır. Cumhuriyetin kurulduğu 1923 yılından günümüze farklı anayasalar kabul edilmiştir. Millî mücadele yıllarındaki 1921 Anayasası, 1961 Anayasası, 1982 Anayasası erklerin yetki ve görevleri ile hükümet sistemine ilişkin farklılıklar taşımaktadır. Tarihsel anlamda Türkiye’de en uzun süre parlamenter hükümet sistemi geçerli olmuştur. Parlamenter sistem yasama ve yürütme organları arasında yumuşak bir ayrım öngörmektedir. 2014 yılında parlamenter sistem içerisinde cumhurbaşkanı halk tarafından seçilmiştir. 16 Nisan 2017 tarihinde yapılan referandum ile Türkiye’nin kendine özgü oluşturduğu Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi kabul edilmiş ve 24 Haziran 2018 tarihinde yapılan seçimler ile yeni hükümet sistemine geçilmiştir. Güney Kore’de anayasal sistem 1948 yılında başlamıştır. Başkanlık sistemini benimseyen ülke, ilerleyen yıllarda parlamenter sisteme geçmiştir. Son olarak Altıncı Cumhuriyet Anayasası olarak adlandırılan 1987 Anayasası ile tekrar başkanlık sistemini benimsemiştir. Güney Kore hâlihazırda saf başkanlık sisteminden uzak kendine özgü bir hükümet sistemine sahiptir. Bu çalışma nitel bir araştırmadır. Türkiye ve Güney Kore’nin hükümet sistemleri ve kamu yönetimi teşkilatlanmaları yönetim bağlamında karşılaştırılmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Public Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | December 26, 2022 |
Publication Date | December 26, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 12 Issue: 3 |