Research Article
BibTex RIS Cite

Types of Personality, Emotional Intelligence, With a Study on the Relationship Between Job Satisfaction

Year 2013, Volume: 11 Issue: 22, 141 - 165, 01.09.2013

Abstract

In this study, the literature on the basis of five-factor personality types and concepts of emotional intelligence, personality types and emotionalintelligence through emotional intelligence is more effective than the predicted increase job satisfaction. The research method used and the method of the survey questions adapted the literature Scholars working on public and private universities in Turkey between the years 2010-2011 was conducted. The obtained data from the questionnaires are an-alyzed through the SPSS 10.00 Statistical Packet Programme. Descriptive analysis, factor analysis, reliability analysis, correlation and regression analyses are used to evaluate the data. Analyses results revealed that emotional intelligence mediates effect of compliance, responsibility, emotional stability type of personality on the job satisfaction.   

References

  • Abbott, Andrew, Vita, Glauco De and Altinay, Levent, “Revisiting the Convergence Hypothesis for Tourism Markets: Evidence from Turkey Using the Pairwise Approach”, Tourism Management, No. 33, 2012, pp.537-544.
  • Bahar, Ozan, “Bölgesel Kalkınmada Turizm Sektörünün Ekonomik Açıdan Yeri ve Önemi”, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 19, 2007, ss.1-19.
  • Barro, Robert and Sala-i Martin, Xavier, “Economic Growth”, Second Edition (Eas- tern Economy Edition: Prentice Hall of India, 1995).
  • Barro, Robert and Sala-i-Martin, Xavier, ‘Convergence’, Journal of Political Eco- nomy, Vol. 100, No.2, 1992, pp.223–251.
  • Binns, Tony and Nel Etienne, “Tourism as a Local Development Strategyin South Africa”, The Geographical Journal, Vol.16, No.3, 2002, pp.235-247.
  • Çeken, Hüseyin, “Turizmin Bölgesel Kalkınmaya Etkisi Üzerine Teorik Bir İnce- leme”, Afyon Kocatepe Üniversitesi, İ.İ.B.F Dergisi, Cilt.10, Sayı. 2, 2008, ss. 293-306.
  • Durgun, Ayşe, “Bölgesel Kalkınmada Turizmin Rolü: Isparta Örneği” (Basılma- mış Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi S.B.E. İktisat Anabilim Dalı, 2006).
  • Elliott, Sherly and Mann, Shaun, ‘Development, Poverty and Tourism: Perspective and Influences in Sub Saharan Africa’, Occasional Paper Series, 2005, pp.1-11.
  • Eviews 6 Paket Programı.
  • Gartner, Candice Marie, “Tourism Development, and Poverty Reduction: A Ca- ses Study From Nkhata Bay Naw”’ (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Waterloo Üniversitesi, 2008).
  • Göktürk, Atilla, “Bölgesel Dengesizliğe Küreselleşme-Yerelleşme Penceresinden Bakış”, Bölgesel Kalkınma Politikaları ve Yeni Dinamikler, Der: A. Arı, (İstan- bul: Derin Yayınları, No:80. 2006).
  • Gülbahar, Onur, “Turizmin Bölgelerarası Gelişmişlik Farklılıklarını Gidermedeki Rolü: Türkiye Örneği”, 2009, e-dergi.atauni.edu.tr, (Erişim Tarihi, 05.06.2012).
  • Gündüz, Lokman and Hatemi-J, Abdulnasser, “Is the Tourism-led Growth Hypot- hesis Valid for Turkey”, Applied Economics Letters, Cilt. 12, No. 8, 2005, pp. 499-504.
  • İzgi, Mehmet Tevfik, “Osmaniye İlinin Turizm Potansiyelinin Bölgesel Kalkınma Politikaları Açısından Değerlendirilmesi ve Sürdürülebilir Turizm Gelişimi İçin Bir Model Önerisi” (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi S.B.E. Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı, 2007).
  • Karaca, Orhan, “Türkiye’de Bölgeler Arası Gelir Farklılıkları: Yakınsama Var mı?”, Türkiye Ekonomi Kurumu, Tartışma Metni, Nisan 2004/7, ss.1-16, http://www. tek.org.tr, (Erişim Tarihi, 05.06.2012).
  • Lean, Hooi Hooi and Smyth, Russell, “Marketing, Malaysia Welcomes the World: Are Malaysia’s Tourism Markets Converging?”, Monash University Business and Economics, ABERU Discussion Paper No.26, 2006.
  • Lean, Hooi Hooi and Smyth, Russell, “Are Malaysia’s Tourism Markets Conver- ging? Evidence From Univarete and Panel Unit Root Tests with Structural Bre- aks”, Tourism Economics, Vol 14, 2008, pp. 97-112.
  • Lee, Chien-Chiang and Chang Chun-Ping, “Tourism Development and Economic Growth: A Clocer Look At Panels”, Tourism Management, Vol. 29, No.1, 2008, pp.180-192.
  • Lee, Chew Ging, “Research Note: The Convergence Hypothesis For Tourism Mar- kets: Evidence From Singapore”, Tourism Economics, Vol.15, No.4, 2009, pp. 875-881.
  • Narayan, Paresh Kumar, “Are Australia’s Tourism Markets Converging?”, Applied Economics, Vol. 38, 2006, pp. 1153–1162.
  • Narayan, Pares Kumar, “Testing Convergence of Fiji’s Tourism Markets”, Pacific Economic Review, Vol 12, 2007, pp. 651–663.
  • Parrilla, Javier Capo, Font, Antoni Riera and Nadal, Jaume Rossello, “Tourism and Long-Term Growth (A Spanish perspective)”, Annals of Tourism Research, Vol.34, No.3, 2007, pp. 709-726.
  • Seckelmann, Astrid, “Domestic Tourism-a Change for Regional Development in Turkey?” Tourism Management, No. 23, 2002, pp. 85-92.
  • Tosun, Cevdet, Timothy, Dallen J. and Öztürk Yüksel, “Tourism Growth, National Development and Regional Inequality in Turkey”, Journal of Sustainable Tou- rism, No.11, 2003, pp. 133-161.
  • Yamanoğlu, Kemal Buğra, “Türkiye’de Sosyo-Ekonomik Faktörlerin İller Arası Ya- kınsama Üzerine Etkileri”, İstatistikçiler Dergisi, Sayı 1, 2008, ss. 33-49.
  • Yıldız, Zafer, “Turizmin Bölgesel Kalkınmaya Sağladığı Katkılar ve Göller Bölge- si Uygulaması” (Basılmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi S.B.E. İktisat Anabilim Dalı, 2007).
  • Yücel, Burcu, ‘Turizm Sektörünün İktisadi Kalkınmaya Etkisi ve Doğu Karadeniz Örneği’ (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi S.B.E. İktisat Anabilim Dalı, 2008).

Kişilik Tipleri, Duygusal Zeka, İş Tatmini İlişkisi Üzerine Yapılan Bir Araştırma

Year 2013, Volume: 11 Issue: 22, 141 - 165, 01.09.2013

Abstract

Bu çalışmada literatürdeki beş faktör kişilik tipleri ve duygusal zeka kavramlarından yola çıkılarak, kişilik tiplerinin duygusal zeka üzerinde etkili olduğu ve duygusal zeka vasıtasıyla da iş tatminini arttırabileceği öngörülmüştür. Araştırma yöntemi olarak anket yöntemi kullanılmış ve literatürden uyarlanan sorular, Türkiye genelinde kamu ve vakıf üniversitelerinde çalışan akademisyenler üzerinde 2010-2011 yılları arasında yürütülmüştür. Elde edilen veriler SPSS 10.00 İstatistik Paket Program kullanılarak faktör, güvenilirlik, korelasyon, ve regresyon analizlerine tabi tutulmuştur. Analizlerde uyumluluk, sorumluluk, duygusal dengelilik kişilik tiplerine sahip olan akademisyenlerde iş tatmini duygusal zeka vasıtasıyla arttığı sonucuna ulaşılmıştır. Duygusal zekanın uyumluluk, sorumluluk, duygusal denge kişilik tipleri ile iş tatmini arasında ara değişken etkisi yarattığı bu çalışmayla ortaya konmuştur ve çalışmanın literatüre katkısıdır.

References

  • Abbott, Andrew, Vita, Glauco De and Altinay, Levent, “Revisiting the Convergence Hypothesis for Tourism Markets: Evidence from Turkey Using the Pairwise Approach”, Tourism Management, No. 33, 2012, pp.537-544.
  • Bahar, Ozan, “Bölgesel Kalkınmada Turizm Sektörünün Ekonomik Açıdan Yeri ve Önemi”, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 19, 2007, ss.1-19.
  • Barro, Robert and Sala-i Martin, Xavier, “Economic Growth”, Second Edition (Eas- tern Economy Edition: Prentice Hall of India, 1995).
  • Barro, Robert and Sala-i-Martin, Xavier, ‘Convergence’, Journal of Political Eco- nomy, Vol. 100, No.2, 1992, pp.223–251.
  • Binns, Tony and Nel Etienne, “Tourism as a Local Development Strategyin South Africa”, The Geographical Journal, Vol.16, No.3, 2002, pp.235-247.
  • Çeken, Hüseyin, “Turizmin Bölgesel Kalkınmaya Etkisi Üzerine Teorik Bir İnce- leme”, Afyon Kocatepe Üniversitesi, İ.İ.B.F Dergisi, Cilt.10, Sayı. 2, 2008, ss. 293-306.
  • Durgun, Ayşe, “Bölgesel Kalkınmada Turizmin Rolü: Isparta Örneği” (Basılma- mış Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi S.B.E. İktisat Anabilim Dalı, 2006).
  • Elliott, Sherly and Mann, Shaun, ‘Development, Poverty and Tourism: Perspective and Influences in Sub Saharan Africa’, Occasional Paper Series, 2005, pp.1-11.
  • Eviews 6 Paket Programı.
  • Gartner, Candice Marie, “Tourism Development, and Poverty Reduction: A Ca- ses Study From Nkhata Bay Naw”’ (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Waterloo Üniversitesi, 2008).
  • Göktürk, Atilla, “Bölgesel Dengesizliğe Küreselleşme-Yerelleşme Penceresinden Bakış”, Bölgesel Kalkınma Politikaları ve Yeni Dinamikler, Der: A. Arı, (İstan- bul: Derin Yayınları, No:80. 2006).
  • Gülbahar, Onur, “Turizmin Bölgelerarası Gelişmişlik Farklılıklarını Gidermedeki Rolü: Türkiye Örneği”, 2009, e-dergi.atauni.edu.tr, (Erişim Tarihi, 05.06.2012).
  • Gündüz, Lokman and Hatemi-J, Abdulnasser, “Is the Tourism-led Growth Hypot- hesis Valid for Turkey”, Applied Economics Letters, Cilt. 12, No. 8, 2005, pp. 499-504.
  • İzgi, Mehmet Tevfik, “Osmaniye İlinin Turizm Potansiyelinin Bölgesel Kalkınma Politikaları Açısından Değerlendirilmesi ve Sürdürülebilir Turizm Gelişimi İçin Bir Model Önerisi” (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi S.B.E. Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı, 2007).
  • Karaca, Orhan, “Türkiye’de Bölgeler Arası Gelir Farklılıkları: Yakınsama Var mı?”, Türkiye Ekonomi Kurumu, Tartışma Metni, Nisan 2004/7, ss.1-16, http://www. tek.org.tr, (Erişim Tarihi, 05.06.2012).
  • Lean, Hooi Hooi and Smyth, Russell, “Marketing, Malaysia Welcomes the World: Are Malaysia’s Tourism Markets Converging?”, Monash University Business and Economics, ABERU Discussion Paper No.26, 2006.
  • Lean, Hooi Hooi and Smyth, Russell, “Are Malaysia’s Tourism Markets Conver- ging? Evidence From Univarete and Panel Unit Root Tests with Structural Bre- aks”, Tourism Economics, Vol 14, 2008, pp. 97-112.
  • Lee, Chien-Chiang and Chang Chun-Ping, “Tourism Development and Economic Growth: A Clocer Look At Panels”, Tourism Management, Vol. 29, No.1, 2008, pp.180-192.
  • Lee, Chew Ging, “Research Note: The Convergence Hypothesis For Tourism Mar- kets: Evidence From Singapore”, Tourism Economics, Vol.15, No.4, 2009, pp. 875-881.
  • Narayan, Paresh Kumar, “Are Australia’s Tourism Markets Converging?”, Applied Economics, Vol. 38, 2006, pp. 1153–1162.
  • Narayan, Pares Kumar, “Testing Convergence of Fiji’s Tourism Markets”, Pacific Economic Review, Vol 12, 2007, pp. 651–663.
  • Parrilla, Javier Capo, Font, Antoni Riera and Nadal, Jaume Rossello, “Tourism and Long-Term Growth (A Spanish perspective)”, Annals of Tourism Research, Vol.34, No.3, 2007, pp. 709-726.
  • Seckelmann, Astrid, “Domestic Tourism-a Change for Regional Development in Turkey?” Tourism Management, No. 23, 2002, pp. 85-92.
  • Tosun, Cevdet, Timothy, Dallen J. and Öztürk Yüksel, “Tourism Growth, National Development and Regional Inequality in Turkey”, Journal of Sustainable Tou- rism, No.11, 2003, pp. 133-161.
  • Yamanoğlu, Kemal Buğra, “Türkiye’de Sosyo-Ekonomik Faktörlerin İller Arası Ya- kınsama Üzerine Etkileri”, İstatistikçiler Dergisi, Sayı 1, 2008, ss. 33-49.
  • Yıldız, Zafer, “Turizmin Bölgesel Kalkınmaya Sağladığı Katkılar ve Göller Bölge- si Uygulaması” (Basılmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi S.B.E. İktisat Anabilim Dalı, 2007).
  • Yücel, Burcu, ‘Turizm Sektörünün İktisadi Kalkınmaya Etkisi ve Doğu Karadeniz Örneği’ (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi S.B.E. İktisat Anabilim Dalı, 2008).
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Melike Kıvanç Sudak This is me

Cemal Zehir This is me

Publication Date September 1, 2013
Submission Date June 24, 2014
Published in Issue Year 2013 Volume: 11 Issue: 22

Cite

APA Sudak, M. K., & Zehir, C. (2013). Kişilik Tipleri, Duygusal Zeka, İş Tatmini İlişkisi Üzerine Yapılan Bir Araştırma. Yönetim Bilimleri Dergisi, 11(22), 141-165.

Sayın Araştırmacı;

Yönetim Bilimleri Dergimiz Mart 2024 sayısı için öngörülen kontenjanın dolması nedeniyle gönderilecek yeni makaleler Mart sayısı kapsamına alınmayacaktır. 2024'te yayınlanacak olan diğer sayılar için makale kabulümüz devam etmektedir. Bu hususa dikkat ederek yeni makale gönderimi yapmanızı rica ederiz.

Yönetim Bilimler Dergisi Özel Sayı Çağrısı
Yönetim Bilimleri Dergisi 2024 yılının Eylül ayında “Endüstri 4.0 ve Dijitalleşmenin Sosyal Bilimlerde Yansımaları” başlıklı bir özel sayı yayınlayacaktır.
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Biga İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi tarafından 5-6 Temmuz 2024 tarihlerinde çevrimiçi olarak düzenlenecek olan 4. Uluslararası Sosyal Bilimler Konferansı’nda sunum gerçekleştiren yazarların dergi için ücret yatırmasına gerek olmayıp, dekont yerine Konferans Katılım Belgesini sisteme yüklemeleri yeterli olacaktır.
Gönderilen makalelerin derginin yazım kurallarına uygun olması ve DergiPark sistemi üzerinden sisteme yüklenmesi gerekmektedir. Özel sayı ana başlığı ile ilgisiz makaleler değerlendirmeye alınmayacaktır. Makalelerin Özel Sayı seçilerek sisteme yüklenmesi gerekmektedir. Özel sayı için gönderilmemiş makalelerin bu sayıya eklenmesi mümkün olmayacaktır.
Özel Sayı Çalışma Takvimi
Gönderim Başlangıcı: 15 Nisan 2024
Son Gönderim Tarihi: 15 Temmuz 2024
Özel Sayı Yayınlanma Tarihi: Eylül 2024

Dergimize göndereceğiniz çalışmalar linkte yer alan taslak dikkate alınarak hazırlanmalıdır. Çalışmanızı aktaracağınız taslak dergi yazım kurallarına göre düzenlenmiştir. Bu yüzden biçimlendirmeyi ve ana başlıkları değiştirmeden çalışmanızı bu taslağa aktarmanız gerekmektedir.
İngilizce Makale Şablonu için tıklayınız...

Saygılarımızla,