Otel oda fiyatları çeşitli faktörlere bağlı olarak sezon içerisinde değişkenlik göstermektedir. Fiyatlar sezon dışına yakın oldukları dönemde düşük olurken, yüksek sezon olarak nitelendirilen dönemde daha yüksek olmaktadır. Fiyatlardaki zamansal bu değişimi detaylı olarak incelemek, gerekli verinin elde edilmesinin zorluğu nedeniyle çoğu zaman mümkün olmamaktadır. Bu çalışma alternatif bir veri elde etme yöntemi kullanarak otel oda fiyatlarının zamansal değişimlerini belirlemeyi amaçlamaktadır.
Veri elde etmenin üstesinden gelmek için web madenciliği olarak adlandırılan alternatif bir yöntem kullanılmıştır. Bu amaçla, geliştirilen bir web madenciliği algoritması ile, bir tatil/konaklama arama motorundan Türkiye’nin Ege Bölgesinde bulunan toplam 675 kıyı otelinin 15 online seyahat acentesine ait 184 günlük fiyat verisi elde edilmiştir. Bu veri, oda fiyatlarının zamansal değişimini belirlemek için kullanılmıştır.
Analiz sonucunda ortalama oda fiyatları, aylara göre anlamlı farklılık gösterdiği görülmektedir (χ2=164,58; p<0,05). Fiyatların en yüksek olduğu ay Ağustos ayıdır. Fiyatlar haftalık olarak analiz edildiğinde de anlamlı farklılık göstermiştir (χ2=144,43; p<0,05). Buna göre sıralama ortalama değerleri en yüksek 31, 32, 33 ve 34. haftada görülmektedir. Bu dönem 30.07.2018-26.08.2018 aralığıdır. Fiyatlar hafta sonu ve hafta içi olarak anlamlı bir farklılık göstermemiştir (U = 3243, p>0.05). Resmî tatil olan dini bayramlarda ortalama oda fiyatlarında gözle görülür yükselişlerin olduğu tespit edilmiştir.
Bu araştırma ile, gerek veriyi elde etmede web madenciliğinin kullanılması gerekse otel oda fiyatlarının 675 oteli içine alan tam bir bölgeyi kapsayacak biçimde yapılmasının yazına katkı sağlayacağı umut edilmektedir.
otel oda fiyatları zamansal değişim web madenciliği mevsimsellik
Hotel room prices vary during the season depending on various factors. While prices are low when they are close to the ends of the season, it is higher in the period described as peak period. It is often not possible to examine this change in prices in detail due to the difficulty of obtaining the necessary data. This study aims to determine changes of hotel room prices using an alternative data collecting method.
An alternative method called web mining has been used to overcome the data collecting. For this purpose, a web-mining algorithm was used for collecting data that is on a travel search engine. The room prices given by 15 travel agencies of the 675 hotels in the Aegean region coast of Turkey were collected by this algorithm. These 184 days of data was used to analyze room prices.
As a result of the analysis, it is seen that average room prices differ significantly by months (χ2=164,58; p<0,05). Prices are the highest in August. Prices also differed significantly when analyzed weekly (χ2=144,43; p<0,05). Accordingly, the ranking average values are highest at 31, 32, 33 and 34 weeks. This period is between 30.07.2018-26.08.2018. Prices did not differ significantly on weekends and weekdays (U = 3243, p>0.05). It has been determined that there are noticeable increases in average room prices during religious holidays, which are official holidays in Turkey.
In this study, both the use of web mining to collecting data and the hotel room prices covering 675 hotels, it is hoped that will contribute to the literature.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Ekim 2021 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ocak 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 19 Sayı: 42 |