Web 2.0 teknolojisinin kullanıcıları aktifleştiren yapısı halkla ilişkiler alan yazınında “iletişimin yönü, etkileşim, diyalog” tartışmalarına zemin hazırlamıştır. Diyalog kavramının STK’lar özelinde incelenmesi ise sosyal medya kullanımlarını geliştirme noktasında önemlidir. Sosyal medya platformu Instagram, alan yazında diyalogsal ilkeler özelinde yeterince ele alınmamaktadır. Bu nedenle çalışma, çevreci STK’ların Instagram içeriklerindeki diyalogsal iletişim ilkelerini, halkla ilişkiler modellerini ve etkileşimi anlama çabasındadır. Instagram üzerinde en fazla takipçiye sahip üç çevreci STK olan; TEMA, Greenpeace ve WWF’nin paylaşımları; içerik analizi tekniği ile değerlendirilmektedir. Bu süreçte paylaşımlar; Kent ve Taylor tarafından belirlenen diyologsal ilkeler ışığında irdelenmekte, Grunig ve Hunt tarafından sunulan halkla ilişkilerin 4 modeline göre kategorileştirilmekte ve Avidar’ın yanıt piramidine göre etkileşim oranları hesaplanmaktadır. Bulgular, çevreci STK’ların Instagramı diyalogsal iletişim ilkelerini yansıtacak şekilde kullandığı yönündedir. Halkla ilişkiler modelleri açısından değerlendirildiğinde ise en çok kamuoyu bilgilendirme modeli kullanılmştır. Halkla ilişkiler modelleri arasından asimetrik bir modelin en yüksek frekansa sahip olması, ayrıca etkileşim oranlarının zayıflığı, bilgi akışının yönüne (STK’lardan kullanıcılara yönelik) ilişkin “tek yönlü bilgi akışı ve zayıf etkileşim ile diyalogsal ilkeler yerine getirilebilir mi?” sorusunun düşünülmesi gerektiğini ortaya koymaktadır.
Yazarlar bu çalışma için finansal destek almadığını beyan etmiştir.
The Web 2.0 technology structure that activates users paved the way for the “direction of communication, interaction, dialogue” of discussions in the public relations literature. Examining the concept of dialogue specifically for NGOs may be important in terms of developing social media usage. As a social media platform, Instagram is not adequately addressed in the literature in terms of dialogic principles. For this reason, the aim of this study is to determine how environmental NGOs use the principles of dialogic communication, public relations models, and interactivity in their Instagram posts. It is found that the most popular environmental NGOs are TEMA, Greenpeace, and WWF, and their posts have been evaluated through content analysis. In the process, their posts have been examined according to Kent & Taylor’s dialogic principles. In addition, the categorization and ratio calculations have been made according to Grunig & Hunt’s four models of public relations, and interaction rates have been calculated according to Avidar’s responsiveness pyramid. Findings suggest that environmental NGOs use Instagram by reflecting dialogic communication principles. For public relations models, being asymmetrical with a high frequency and weakness of interaction ratios begs the question: can dialogic principles be performed by a one-sided information flow and low interaction?
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 18, 2021 |
Submission Date | March 11, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 59 |