Girit adasının Osmanlı hâkimiyet alanından çıkışı uzun bir süreçte gerçekleşmiş olup
genel itibarıyla kaynağını Islahat Fermanı’nın (1856) beraberinde getirdiği görece özgürlükçü
yönetim anlayışı ve XIX. y.y.’a damgasını vuran ulusçuluk hareketlerinden almıştır.
Ancak her ne şekilde olursa olsun, Osmanlı Devleti’nden ayrılan diğer eyaletlerde olduğu
gibi Girit isyanlarında da özgül dinamiklere rastlamak olasıdır. Özellikle Yunanistan’ın
bağımsızlık statüsü kazanmasından sonra Girit’te yoğun bir Yunan propagandası hâsıl
olmuş, yerel dinamiklerin çabaları sonucunda Ada Yunanistan’ın kültürel ve siyasal etki
alanına girmiştir. Merkezi Osmanlı yönetimi ile ciddi krizleri beraberinde getirecek olan bu
yönetim zaafı Rum ve Müslüman halk arasında derin ayrılıklar yaratmıştır. Büyük ölçüde
Yunan tandanslı cemiyetlerin yönlendirmesiyle ayrılıkçı düşünce doğrultusunda mobilize
edilmeye çalışılan Girit halkı, son kertede eğitim yoluyla Osmanlı kimliğinden koparılmıştır.
Yunan kültürel değerlerinin aşılandığı Giritli gençlerin kazanılması ya da en kötü ihtimalle
Müslüman çocukların kaliteli bir eğitim almaları için Osmanlı devlet yöneticileri çeşitli
arayışlara girmişlerdir. Türkiye Cumhuriyeti Devlet Arşivleri’nde yer alan belgeler ışığında
Osmanlı siyasal elitlerinin Girit’teki sorunları eğitim yoluyla çözme yolundaki yoğun çabaları
gözlenebilmektedir. Bu çalışmada, Girit meselesini inceleyen literatürde üzerinde pek
durulmamış bir unsura odaklanılarak eğitimin siyasal boyuttaki rolünün Osmanlı yöneticileri
tarafından ne denli erken dönemde anlaşıldığı ortaya konulmuştur.
The loss of the Cretan Island from the Ottoman dominance took a long time, and in
general it took the source from the liberal administrative manner with the Edict of Reform
(1856) and the nationalist movement stamping 19th century. However, whatever the case may
be, it is possible to come across specific dynamics in the Crete rebellions as well as in the other
provinces that have left the Ottoman State. Especially after Greece gained its independence
status, an intense Greek propaganda was produced in Crete, and as a result of the efforts of
local dynamics, Greece entered the cultural and political domain of Greece. This management
weakness, which will bring serious crises with the central Ottoman administration, created
deep divisions between the Greek and Muslim people. The people of Crete, trying to be
mobilized in the direction of separatist ideas with the guidance of the Greek tantalized circles
to a great extent, were removed from the Ottoman identity through education in the last phase.
For the acquisition of young Cretans in whom Greek cultural values have been engrained or,
worst of all, for Muslim children to receive a quality education, the Ottoman state officials
have gone into various searches. In the light of the documents in the State Archives of the
Turkish Republic, the intense efforts of the Ottoman political elites can be observed to solve
the problems in Crete through Education. With this study, it was tried to shed light on a
different aspect of the Crete issue and it was revealed how early the role of the education in
the political dimension was understood by the Ottoman rulers.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 7, 2021 |
Submission Date | August 24, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 21 Issue: 42 |