The 1961 Constitution paved the way for very important developments that would affect the next twenty years in Turkish political and intellectual life. The open expression of socialist-communist order ideas in the environment of freedom brought by the constitution, the actions of student organizations inside and outside the university, and the organizational struggle of the peasant and working classes were developments that had not been experienced before in the Turkish left. In response to these developments, nationalist student organizations began to be established, and with the transformation of the Republican Peasant Nation Party (RPNP) into the Nationalist Movement Party (NMP) in 1969, the nationalist segment tried to construct and expand its own ideas against left-wing groups. During this period which is recorded in literature as a right-left conflict, cultural and artistic activities also became politicized. The ideological struggle which was the most prominent feature of the period, showed itself very intensely in various branches of art. Especially during the 1970s, while the Turkish left made its voice heard with cultural and artistic activities, and came to the forefront in its efforts to synthesize ideology with art. Realizing this situation, the nationalist fraction turned to cultural and artistic activities to both increase mass awareness within its own community and to build a positive public opinion.
This study focuses on the founding purpose, activities and influence of the Töre Music Folklore Education Association (TMFEA) and Ülkü Ocakları Social Activities Center (ÜOSAC) which started their activities as a nationalist structure. In this context, data related to the research was collected from archive documents and periodicals using the document review technique. The data obtained were analyzed using the content analysis technique. In addition, interview techniques were also used to increase the reliability of the study. In this study, the impact of the activities of TMFEA and ÜOSAC on the Turkish national identity was discussed from different perspectives. As a result of all these, it was concluded that the activities of TMFEA and ÜOSAC produced emotional power for the nationalist masses. In addition, the impact of the Turkish national identity on the perception of the nationalist mass has been discussed from different perspectives. As a result of the study, it was reached of conclusion that the nationalist fraction was successful in some areas of artistic activities, but not in others.
Töre Music Folklore Education Association Ülkü Ocakları Social Activities Center Turkish Left NMP 1961 Constitution
Türk siyasi ve fikri hayatında 1961 Anayasası kendinden sonraki yaklaşık yirmi yılı etkileyecek çok önemli gelişmelerin önünü açmıştır. Anayasanın getirdiği özgürlük ortamında sosyalist-komünist düzen tasavvurlarının açıktan söylenmeye başlanması, öğrenci örgütlerinin üniversite içinde ve dışında yaptıkları eylemler, köylü ve işçi sınıflarının örgütsel mücadelesi, Türk solunda daha önce yaşanmamış gelişmeler olarak ortaya çıkmıştır. Bu gelişmeler karşısında ise milliyetçi öğrenci örgütleri kurulmaya başlamış ve 1969’da Cumhuriyetçi Köylü Millet Partisi’nin (CKMP) Milliyetçi Hareket Partisi’ne (MHP) dönüşmesiyle milliyetçi kesim sol düşünce grupları karşısında kendi fikirlerini inşa etmeye ve genişletmeye çalışmıştır. Literatüre sağ-sol çatışması şeklinde geçen bu dönemde kültür ve sanat faaliyetleri de siyasallaşmıştır. Dönemin en belirgin özelliği olan ideolojik mücadele, sanatın çeşitli kollarında çok yoğun bir şekilde kendini göstermiştir. Bilhassa 1970’ler boyunca Türk solu kültür-sanat faaliyetleriyle sesini duyururken ideolojiyi sanatla sentezleme çalışmalarında öne çıkmıştır. Bu durumu fark eden milliyetçi fraksiyon, hem kendi camiasında kitle bilincini artırmak hem de olumlu bir kamuoyu inşa etmek için kültür-sanat faaliyetlerine yönelmiştir.
Bu çalışma milliyetçi bir yapı olarak faaliyetlerine başlayan Töre Musiki Folklor Eğitim Derneği’nin (TÖMFED) ve Ülkü Ocakları Sosyal Faaliyetler Merkezi’nin (ÜOSFM) kuruluş amacı, faaliyetleri ve etki gücüne odaklanmaktadır. Bu çerçevede araştırmayla ilgili olarak arşiv belgelerinden ve süreli yayınlardan doküman incelemesi tekniği ile veri toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi tekniğiyle çözümlenmiştir. Bununla birlikte çalışmanın güvenirliğini artırmak amacıyla mülakat tekniğine de başvurulmuştur. Bütün bunların sonucunda TÖMFED’in ve ÜOSFM’nin yaptığı faaliyetlerin milliyetçi kitleye duygusal güç ürettiği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca Türk ulus kimliğinin milliyetçi kitle tarafından algılanışına etkisi farklı açılardan tartışılmıştır. Çalışma sonucunda milliyetçi fraksiyonun sanatsal faaliyetlerinin bazı alanlarında başarılı olurken bazı alanlarında ise yeteri kadar başarılı olamadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Türkish Political Hİstory |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2025 |
Submission Date | November 8, 2024 |
Acceptance Date | April 16, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 25 Issue: 50 |