Bireyin sosyalleşme serüveninde önemli bir paydaya sahip olan eğitimle, özelde okullarda toplumsal düzen istenilen doğrultuda yenilenerek, egemen siyasi kabuller, gelecek kuşaklara iletilmek istenmektedir. Bu teleolojiyi gerçekleştirmede ise öğretim programlarının görünür yüzü olan ders kitaplarından özellikle yararlanılmaktadır. Bu araştırmada temel kaynak olan yurttaşlık bilgisi ders kitaplarıyla temelde hedeflenenin, iyi birey (yurttaş ya da vatandaş) yetiştirmek olduğu bilinmektedir. Ancak söz konusu “iyi” kavramıyla kabul edilen tutum, davranış ve değerlerin ders kitaplarından hareketle öğrencilere nasıl aktarıldığının belirlenmesi gerekmektedir. Araştırmada öncelikli amaç; iyi birey yetiştirmede temel işleve sahip olan yurttaşlık bilgisi ders kitaplarında, toplumsal cinsiyetin nasıl yansıdığının tespit edilmesidir. İkincil amaçsa, ders kitaplarından hareketle elde edilen verilerin, yazıldıkları dönemin koşulları göz önünde bulundurarak irdelemektir. Genel tarama modeliyle yürütülen bu çalışmaya ilişkin veriler belgesel tarama modeli kullanılarak oluşturulmuştur. Çalışmanın evreni amaçlı örneklem yöntemiyle seçilen, 1950-1960 yılları arasında yazılan yurttaşlık bilgisi ders kitaplarına dayanmaktadır. Araştırmanın amaçlarından hareketle ve doküman analizi yöntemiyle incelenen ders kitaplarında, toplumsal cinsiyete dair bulgularsa içerik analizi tekniğinden yararlanılarak elde edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, incelenen ders kitaplarındaki söylemlerin biyolojik cinsiyet (dişil/eril) ayrımının, toplumun özneye yüklediği roller bağlamında cinsiyetçi bir bakış açısıyla, kız ve erkek çocuklar için öğüt, öneri ve normlar şeklinde aktarıldığı sonucuna varılmıştır.
With education, one of the means of socialization of the individual, the social order in schools is reproduced in the covetable direction, and the legitimate political consciousness is intended to be transferred to new generations. Within this framework, textbooks, a solid product of teaching programs, are mainly used. It is known that the primary source of this research, civics textbooks, is to raise good individuals (fellow citizens). However, it is necessary to determine how the attitudes, behaviours, and values accepted by the concept of "good" are conveyed to students based on textbooks. The primary purpose of the research is to determine how gender is reflected in civic knowledge textbooks, which have the primary function of raising good individuals. The secondary purpose is to determine the data obtained based on the textbooks, considering the social, social, cultural and political atmosphere of the period in which they were written. A survey model was used as a method for this research. A survey model was used as a method for this research. The documentary survey model acquired data connected to the study. The study universe consists of citizenship knowledge textbooks written in Turkey between 1950-1960, selected by sampling method. In the textbooks examined with the document analysis method in line with the purpose of the research, findings about gender were obtained by the content analysis technique. Consequently, it was concluded that the biological sex (feminine/ masculine) distinction of the discourses in the textbooks was conveyed in the form of advice, suggestions, and norms for girls and boys with a sexist perspective in the context of the roles that society assigns to the subject.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | History of The Republic of Turkiye |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2025 |
Submission Date | February 1, 2025 |
Acceptance Date | July 17, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 25 Issue: 50 |