Turkish education system, as a part of governmental policies and due to ministry’s attitude, changes termly. However the most crucial governmental policy of a country, which must be consistent and long-term, is education. With a recent regulation “ dated 5.1.1961 and the law no. 222 and 7th matter 1st clause of Education Law” it is aimed to elevate compulsory Education to 12 years and divided its levels into 4+4+4. This amendment in the law aims to turn Education system to a new format. According to the government, there a son of employing this law is to lead children, depending on their abilities, to their future professions and to animate the vocational education. This study aims at shaping the positive and negative sides of the amendment based on universities’ and non-governmental organizations’ suggestions. Being a descriptive study, its purpose is also to discuss the necessity of descriptive studies, which decrease gradually in pedagogy.
Türk eğitim sistemi, hükmet politikaları veya Milli Eğitim Bakanlığı (özellikle Talim Terbiye Kurulu)’nın tutumu gereği her dönem değişikliklere uğramaktadır. Oysa bir ülkenin en istikrarlı ve uzun vadeli devlet politikası oluşturması gereken kurumu Eğitim Bakanlığıdır. Yeni yasalaşan 5.1.1961 tarihli ve 222 sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanununun 7 inci maddesinin birinci fıkrasındaki değişiklikle, zorunlu öğretim süresi 12 yıla çıkarılıp kademeler 4+4+4’e ayrılıyor. Kanun değişikliği, eğitim sisteminin yeniden yapılandırılmasını tartışmaya açıyor. Yasanın mantığı, çocukların yeteneklerine göre erkenden yönlendirilmesi ve meslek eğitiminin canlandırılması gerekçesiyle yeniden düzenlenmesi ihtiyacından yapıldığı savunulmaktadır. Bu çalışma, getirilen değişikliğin olumlu ve olumsuz yanlarını demokratik kitle örgütleri ve üniversitelerin önerileri çerçevesinde şekillendirmeyi amaçlamaktadır. Betimsel bir çalışma olup, eğitim bilimi alanında gittikçe azalan Betimsel çalışmalara olan gereksinimi de yeniden tartışmaya açmayı hedeflemektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | September 11, 2014 |
Submission Date | September 11, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved