In this study, it was aimed to examine the couple relationships of adult individuals whose marriage experience resulted in divorce, their perspectives regarding the relational interactions with divorce and the interactions with their family of origin. The study is a descriptive one, and employs the phenomenological design, one of the qualitative research methods. In this study, data was collected from the participants through the interview technique in the spring term of 2019, and the content analysis method was used to analyze the data. The study group consisted of 39 divorced (27 female; 12 male) individuals aged between 23-55, who did not have any psychiatric diagnosis and living in a city center in Central Anatolia. Semi-structured interview form was used to collect data. As a result, it was concluded that the participants had too much difficulty in couple relationships, and the relationships were affected from the family of origin relationships, premarital experiences and socio-cultural elements.
Bu araştırmada, evlilik deneyimi boşanma ile sonuçlanmış yetişkin bireylerin çift ilişkileri ve boşanma sürecine ilişkin kendi bireysel deneyimleri, boşanmaya ilişkin ilişkisel ve kök aileleri ile olan etkileşimlerine dair bakış açılarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma betimsel bir araştırma olup nitel araştırma desenlerinden olgubilim deseninde gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmada veriler 2019 yılı bahar döneminde görüşme tekniği ile toplanmış ve verilerin analizi için içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, Türkiye'de İç Anadolu'da bir ilde şehir merkezinde yaşayan ve psikiyatrik tanısı olmayan 23-55 yaş arası boşanmış 39 (27 kadın, 12 erkek) kişiden oluşmaktadır. Veri toplamak için yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Sonuç olarak, katılımcıların çift ilişkilerinde çok fazla güçlük çektikleri ve evliliklerinde kök aile ilişkilerinden, evlilik öncesi deneyimlerden ve sosyo-kültürel unsurlardan etkilendikleri sonucuna varılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | October 29, 2021 |
Submission Date | December 28, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved