Fen bilimleri öğretmenlerinin ve fen bilgisi öğretmen
adaylarının epistemolojik inançlarını ve bilimin doğasının özelliklerine dair
görüşlerini belirlemek için yapılan bu araştırmanın çalışma grubunu 236 fen
bilgisi öğretmen adayı ve ortaokullarda görev yapan 61 fen bilimleri öğretmeni
oluşturmaktadır. Karma araştırma deseniyle yapılan bu araştırmada veri toplama
aracı olarak, “Bilimsel Epistemolojik İnançlar Ölçeği” ve “Bilimsel
Epistemoloji Üzerine Görüşler Anketi” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, “Bilimsel Epistemolojik Ölçeği” nden elde edilen
bulgulara göre fen bilimleri öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının geleneksel
bilim anlayışına sahip oldukları bulunsa da, “Bilimsel Epistemoloji
Üzerine Görüşler Anketi” nden elde edilen bulgulara göre, her iki grubun da
bilimin doğasının “bilimsel bilginin doğası deneye dayalıdır, bilimsel teoriler
ve kanunlar” özelliklerine yönelik geleneksel bilim anlayışına, “bilimsel
bilginin değişebilirliği, bilimsel bilginin doğası kanıta ve gözleme dayalıdır,
gözlemler, çıkarımlar ve bilimde teorik başlıklar, bilimsel bilginin yaratıcı
doğası, öznellik ve bilimsel bilginin sosyal ve kültürel yapısı” özelliklerine
yönelik geleneksel olmayan bilim anlayışına sahip oldukları tespit edilmiştir.
Ayrıca fen bilimleri öğretmenleri ile fen
bilgisi öğretmen adaylarının bilimsel epistemolojik inançları arasında anlamlı
bir farka rastlanmamıştır.
Fen
bilimleri öğretmenlerinin ve fen bilgisi öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarını
ve bilimin doğasının özelliklerine dair görüşlerini belirlemek için yapılan bu araştırmanın
çalışma grubunu 236 fen bilgisi öğretmen adayı ve ortaokullarda görev yapan 61
fen bilimleri öğretmeni oluşturmaktadır. Karma araştırma deseniyle yapılan bu
araştırmada veri toplama aracı olarak, “Bilimsel Epistemolojik İnançlar Ölçeği” ve “Bilimsel
Epistemoloji Üzerine Görüşler Anketi” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, “Bilimsel Epistemolojik Ölçeği” nden elde edilen
bulgulara göre fen bilimleri öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının geleneksel
bilim anlayışına sahip oldukları bulunsa da, “Bilimsel Epistemoloji
Üzerine Görüşler Anketi” nden elde edilen bulgulara göre, her iki grubun da
bilimin doğasının “bilimsel bilginin doğası deneye dayalıdır, bilimsel teoriler
ve kanunlar” özelliklerine yönelik geleneksel bilim anlayışına, “bilimsel
bilginin değişebilirliği, bilimsel bilginin doğası kanıta ve gözleme dayalıdır,
gözlemler, çıkarımlar ve bilimde teorik başlıklar, bilimsel bilginin yaratıcı
doğası, öznellik ve bilimsel bilginin sosyal ve kültürel yapısı” özelliklerine
yönelik geleneksel olmayan bilim anlayışına sahip oldukları tespit edilmiştir.
Ayrıca fen bilimleri öğretmenleri ile fen
bilgisi öğretmen adaylarının bilimsel epistemolojik inançları arasında anlamlı
bir farka rastlanmamıştır.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | October 15, 2017 |
Submission Date | December 7, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 46 Issue: 2 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved