The purpose of this study is to identify the knowledge of CEIT student teachers on the information security. The study was conducted via survey method and profited from the third and fourth grade 375 CEIT student teachers at universities in Sakarya, Amasya, Erzincan and Siirt. The data was collected with the means of Information Security Knowledge Instrument. In the analyzing the data, frequency and percentage analyses were employed, and in determining whether the student teachers’ knowledge of information security differs according to the various variables, Mann Whitney U test and Kruskall Wallis tests were applied. According to the results, it was identified that CEIT student teachers’ knowledge level of information security is low. In addition, it was concluded that while CEIT student teachers’ knowledge of information security differs according to gender and university, it doesn’t change with learners’ age, grade, period of computer ownership, daily computer and internet usage time, and taking any lecture on information security. Based on the results, it will be useful for student teachers’ to go through a compulsory course in CEIT curriculum for the aim of receiving knowledge in information security
Bu çalışmanın amacı, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi (BÖTE) öğretmen adaylarının bilişim güvenliği bilgilerin ne düzeyde olduğunun tespit edilmesidir. Çalışma tarama modeli ile yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu; Sakarya, Amasya, Erzincan ve Siirt üniversitelerinin BÖTE bölümünde okuyan üçüncü ve dördüncü sınıf öğretmen adayları oluşturmaktadır. Araştırma verileri, “Bilişim Güvenliği Bilgisi” anketi ile elde edilmiştir. Verilerin analizinde yüzde, frekans değerlerinden yararlanılırken, adayların bilişim güvenliği bilgilerinin çeşitli değişkenlere göre anlamlı farklılıklar gösterip göstermediğini belirlemek için ise Kruskal Wallis H-Testi ve Mann Whitney U-Testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre BÖTE öğretmen adayların bilişim güvenliği bilgilerinin düşük düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca BÖTE öğretmen adayların bilişim güvenliği bilgilerinin cinsiyete ve öğrenim görülen üniversiteye göre farklılaştığı görülürken; yaşa, sınıfa, bilgisayara sahip olma yılına, günlük bilgisayar kullanım süresine, günlük internet kullanım süresine ve bilişim güvenliğin yönelik bir ders veya kurs alıp almama durumuna göre farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Araştırma sonuçlarından yola çıkarak, BÖTE bölümünün öğretim programında bilişim güvenliği dersinin yer almasının faydalı olacağı sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | July 14, 2014 |
Submission Date | July 14, 2014 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 44 Issue: 1 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved