Bu araştırmanın amacı, probleme dayalı öğrenme
yaklaşımının 6. sınıf Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersini alan
öğrencilerin akademik başarılarına etkisini ortaya koymaktır. Araştırmada nicel
ve nitel yöntemler bir arada kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017
eğitim öğretim yılında bir ortaokulda öğrenim gören 43 6. sınıf öğrencisi
oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplamak amacıyla başarı testi, öğrenci
performansını değerlendirme formu, grup arkadaşını değerlendirme formu ve
öğrencilerin probleme dayalı öğrenmeye ilişkin görüşlerini belirlemeye yönelik
görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma verileri analiz edilirken hem nitel hem
de nicel analiz yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına
bakıldığında; probleme dayalı öğrenme yaklaşımının bilişim teknolojileri ve
yazılım dersinde başarıyı arttırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca deney grubu
öğrencilerinin grup arkadaşlarına yönelik görüşlerine bakıldığında öğrencilerin
genellikle grup çalışmasını benimsedikleri ve aktif olmak için çaba
harcadıkları, sorumluluklarının farkında oldukları ve grup içi insani
ilişkileri önemsedikleri sonucuna ulaşılmıştır. Yöntemi kullanan öğretmenin
öğrenci performanslarına yönelik görüşleri sonrasında bazı gruplarındaki
öğrencilerin genel olarak görevlerini ve sorumluluklarını yerine getirmede veya
liderlik rolü üstlenerek problem çözmede çok başarılı oldukları bazılarının ise
başarısız oldukları sonuçlarına ulaşılmıştır. Deney grubu öğrencilerinin
yöntemin işbirliğini desteklemesi, aktif katılım sağlaması ve kalıcı öğrenme
sağlaması yönlerinden olumlu görüşlere sahip oldukları görülmektedir. Yapılan
etkinliklere ilişkin ise çoğu öğrenci olumlu görüşlere sahipken, bir kısım
öğrenci etkinliklerin uzun zaman almasından şikâyetçi olmuştur.
Probleme dayalı öğrenme Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersi Akademik başarı Probleme dayalı öğrenme yaklaşımına ilişkin görüş Grup çalışması
The
purpose of this research is to reveal the impact of problem based learning
approach on academic achievement of 6th grade students who are
taking Information Technologies and Software course. Quantitative and
qualitative methods were used together in the research. The study group of the
research consists of 43 6th grade students studying at a secondary
school in the
academic year 2016-2017. In the research, in
order to collect data, an achievement test, a student performance evaluation
form, a groupmate evaluation form and an interview form on determining the
opinions of students on problem based learning were used. When analyzing
research data, both qualitative and quantitative analysis methods were used.
When we look at the results of the research; it was concluded that the problem based
learning approach has increased the success in information technology and
software course. In addition, when the opinions of experimental group students
on their groupmates were examined, it was found that the students generally
adopt group work and are striving to be active, aware of their responsibilities
and care about the human relations within the group. After the opinions of the
teacher using the method on the student performances, some students in some
groups were found to be very successful in solving problems by fulfilling their
duties and responsibilities in general, or taking leadership roles while some
were failed. Experiment group students seem to have positive views on the
method supporting co-operation, ensuring active participation and persistent
learning. However, it was also concluded that they had negative opinions about
intra-group disagreements and intra-group responsibilities not being fulfilled.
While most of the students have positive opinions about the activities carried
out, some students have complained about the activities taking a long time.
Problem based learning Information Technologies and Software course Academic achievement Opinion on problem based learning approach Group work
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | April 21, 2019 |
Submission Date | October 8, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 48 Issue: 1 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved