Araştırmada, lise öğrencilerinin eğitim aldıkları
ilköğretim ve ortaöğretim okullarını fırsat ve imkân eşitliği açısından nasıl
algıladıklarını tespit etmek amaçlanmıştır. Araştırmada, nedensel karşılaştırma
modeli kullanılmıştır. Burdur ili merkez ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören
öğrenciler üzerinde yapılan araştırmanın verileri, “Eğitimde Fırsat ve İmkân
Eşitliği Ölçeği” aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmada; yüzde, frekans gibi
betimleyici analizler ve Tek Yönlü Manova analizi kullanılmıştır. Araştırma
sonucunda; cinsiyete, okul türüne ve yaşanılan yerin kır kent olmasına göre
lise öğrencilerinin fırsat ve imkân eşitliği algılarının anlamlı düzeyde
farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Kız, meslek lisesi dışındaki okul türünde
eğitim alan ve kentte yaşayan öğrencilerin ilköğretim ve ortaöğretim
kademesinde eğitim aldıkları okulları fırsat ve imkân eşitliği açısından daha
yeterli algıladıkları saptanmıştır. Araştırmada, ulaşılan sonuçlar
doğrultusunda önerilere yer verilmiştir.
In this study, it is
aimed to determine how the secondary school students perceive primary schools
and secondary schools in which they received their education in terms of
equality of opportunity and possibility. Causal-comparative model is used for
this research. The data of the research, which was conducted on the secondary
school students in the city center of Burdur, was collected through the “Scale
of Equality of Opportunity and Possibility in Education”. Descriptive analyses
such as percentage and frequency and One-Way Manova analysis were used in the
study. As a result of this study, it was understood that the perceptions of
secondary school students in regard to equality of opportunity and possibility
varied based on gender, type of school and whether the place of living is rural
or urban. It was determined that the students, who received education in a type
of school except for women’s vocational secondary school and live in the city,
perceived their primary school and secondary school to be more sufficient in
regard to the equality of opportunity and possibility. This study includes
suggestions in line with the acquired results.
Equality of opportunity and possibility Primary school Secondary school Secondary school students
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | April 21, 2019 |
Submission Date | December 6, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 48 Issue: 1 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved