Bu
araştırmada ilkokul Fen Bilimleri dersi kapsamında bilim defteri tutmanın
öğrencilerin akademik başarıları, bilimsel süreç becerileri ve kalıcılık
düzeyleri üzerine etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaca yönelik olarak
araştırmada, yarı deneysel desen kullanılmış olup, araştırma sekiz hafta
boyunca Eskişehir’deki bir ilkokulun 4/A ve 4/C sınıfı öğrencileri üzerinde
yürütülmüştür. Araştırma verileri, Başarı Testi ve Bilimsel Süreç Becerileri
Ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin çözümlenmesine ilişkin
non-parametrik testlerden Wilcoxon ve Mann-Whitney U testlerinden
yararlanılmıştır. Araştırma sonuçları, bilim defteri tutmanın deney grubu
öğrencilerinin akademik başarıları, bilimsel süreç becerileri ve bilgileri
hatırlama düzeyleri üzerinde olumlu etkisinin olduğunu göstermektedir.
The purpose of this study was to determine the effect of writing science
notebooks on learners’ academic achievement, scientific process skills and
retention levels in the fourth grade science classes of elementary school. For this
purpose, quasi-experimental design was used in this research. The study was
conducted with the students of 4/A and 4/C classes of a primary school which is
located in the center of Eskisehir city and the study lasted for eight weeks.
The data of the study were collected through Achievement Test and Scientific
process skills Scale. The data were analyzed through Wilcoxon and Mann Whitney
U tests both of which are non-parametric tests. Results of the study showed
that keeping a science notebook had positive effect on academic achievement,
scientific process skills and retention skills of the students in experimental
group.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2019 |
Submission Date | July 11, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 48 Issue: 2 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved