Bu araştırmada, ebeveynlerinin lise öğrencilerinin
ders dışı spor etkinliklerine katılımlarına karşı tutum ve görüşleri
incelenmiştir. Nicel ve nitel araştırma yaklaşımlarının birlikte kullanıldığı
karma araştırma yaklaşımlarından açımlayıcı sıralı desen ile kurgulanan
araştırma 2014-2015 Eğitim-Öğretim yılı ikinci döneminde Kırıkkale il
merkezindeki farklı liselerde öğrenim gören öğrencilerin ebeveynleri üzerinde
gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından
hazırlanan “Yarı yapılandırılmış görüşme formu” ve Yılmaz ve Güven (2015)
tarafından geliştirilen “Ders Dışı Sportif Etkinliklere Yönelik Ebeveyn Tutum
Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın nicel bölümünde istatistiksel yöntem
olarak t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Pearson Korelasyon
analizinden faydalanılmıştır. Araştırmanın nitel bölümünde ise içerik analizi
tekniğine başvurulmuştur. Araştırma bulgularına göre; ebeveynin öğrenim durumu,
gelir durumu, öğrencilerin sınıf düzeyine göre ders dışı sportif etkinlik
puanlarında anlamlı fark olduğu tespit edilmiştir. Araştırmanın nitel
bölümünde; ebeveynlerin ders dışı spor etkinlikleri hakkında olumlu görüşleri
olduğu, çocukların bu etkinliklere katılımını destekledikleri belirlenmiştir.
In this research, the attitude and opinions of
parents towards high school students’ participaton in extracurricular sport
activities were investigated. The research, fictionalized by explanatory
sequential design amongst the mixed approach designs in which quantitative and
qualitative approaches are used together, was applied on parents of high school
students participating at different high schools in 2014-2015 academic years
fall semester in Kırıkkale. As a data collection tool, “Parent Attitude Scale
towards Extracurricular Sport Activities” developed by Yılmaz & Güven
(2015) and “Semi-structured Interview Form” created by researcher were used. In
the analysis of survey data from the quantitative phase of the research, t-test,
analysis of variance (ANOVA), Pearson correlation test was used as statistical
methods. In qualitative data analysis, it was benefited from content analysis
technique. According to research findings, it was figured out that significant
difference were determined considering the state of parent’s education, income state of family, students’ grade
level. In the part of qualitative part of research; it was determined that
parents had positive opinions on extracurricular sport activities; they
supported attendance of children to these activities.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2019 |
Submission Date | June 29, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 48 Issue: 2 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved