This study examined the role of basic needs, loneliness and life satisfaction on boredom among university studentsand differences between the average of students' boredom scores by gender. Research was designed in a correlational survey model. The sample group consisted of 613 (393 female, 220 male) university students who studied in the second semester of the 2017-2018 academic year of Mugla Sıtkı Kocman University. Multiple Linear Regression Analysis and independent samples t-test was used for data analyses. According to the findings, it was determined that the need for power and fun, life satisfaction and loneliness significantly predicts boredom while the need for survival, love & belonging and freedom didn’t predict boredom. Finally, male’s boredom averages were found significantly higher than those of female’s. The results gave researchers, practitioners and theorists a new perspective on boredom. It was seen that basic needs, loneliness and life satisfaction played an important role in boredom. Therefore, efforts should be made to meet the basic needs of university students, especially entertainment and power needs, to increase their life satisfaction and to reduce their loneliness in intervention studies to prevent boredom. In this regard, suggestions have been made for practitioners and researchers.
Bu araştırmada, üniversite öğrencilerinde temel ihtiyaçlar, yalnızlık ve yaşam doyumunun can sıkıntısı üzerindeki yordayıcı rolleri incelenmiştir. Ayrıca, cinsiyete göre öğrencilerin can sıkıntısı düzeyleri arasındaki farklar araştırılmıştır. Araştırma, ilişkisel tarama deseninde tasarlanmıştır. Örneklem grubu Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi’nin 2017-2018 Eğitim-Öğretim yılının ikinci döneminde öğrenim gören 613 (393 kadın, 220 erkek) üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Temel ihtiyaçlar, yalnızlık ve yaşam doyumunun can sıkıntısını yordayıp yordamadığı çoklu doğrusal regresyon analiziyle, öğrencilerin can sıkıntısı düzeylerinin cinsiyete göre farklılaşıp farklılaşmadığı t-testi yöntemiyle test edilmiştir. Çalışmadan elde edilen bulgulara göre, eğlence ile güç ihtiyacı, yaşam doyumu ve yalnızlığın can sıkıntısını anlamlı bir şekilde yordadığı, hayatta kalma, sevgi ve ait olma ve özgürlük ihtiyacının ise can sıkıntısını yordamadığı saptanmıştır. Son olarak, erkeklerin can sıkıntısı düzeylerinin, kadınlarınkinden anlamlı bir şekilde yüksek olduğu bulunmuştur. Sonuçlar, araştırmacılara, uygulayıclara ve teorisyenlere can sıkıntısı hakkında yeni bir bakış açısı kazandırmıştır. Temel ihtiyaçların, yalnızlığın ve yaşam doyumunun can sıkıntısı üzerinde önemli bir rolü olduğu görülmüştür. Bu nedenle can sıkıntısını önlemeye yönelik müdahale çalışmalarında üniversite öğrenclerinin temel ihtiyaçlarının özellikle eğlence ve güç ihtiyaçlarının giderilmesi, yaşam doyumlarının arttırılması ve yalnızlıklarının azaltılmasına yönelik çalışmalar yapılmalıdır. Bu bakımdan uygulayıcılara ve araştırmacılara yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | October 28, 2020 |
Submission Date | January 10, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 49 Issue: 2 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved