The aim of this study is to determine how often middle school mathematics teachers use math textbooks in face-to-face and online classes. Teachers' views on the usefulness of math textbooks in online classes were also examined within the scope of the study. The mix method design was used in the study and the participants were 215 middle school mathematics teachers who participated in the study through the multi-layer sampling technique. The data were obtained from the evaluation form and analyzed through inferential-descriptive statistical techniques. The results showed that the use of textbooks in online classrooms decreased, and digital resources were more preferred in these classes. A statistically significant difference was found between the usefulness scores of the mathematics textbooks in face-to-face and online classes, which were evaluated based on the participants' views in terms of the "In-class practices" dimension. In order to ensure the current mathematics textbooks more useful in online classes, the participants suggested designing the textbooks as e-contents and increasing the qualification of examples.The other results were discussed in terms of teaching practices and student needs in future classrooms.
Bu çalışmanın amacı, ortaokul matematik öğretmenlerinin matematik ders kitaplarını, yüz yüze ve çevrim içi sınıflarda hangi oranda kullandıklarını belirlemektir. Çalışma kapsamında ayrıca, matematik ders kitaplarının çevrim içi sınıflardaki kullanışlılığına ilişkin öğretmen görüşleri incelenmiştir. Karma yöntem yaklaşımının kullanıldığı çalışmada, çok katmanlı örnekleme tekniği üzerinden 215 ortaokul matematik öğretmenine ulaşılmıştır. Katılımcı gruba uygulanan, matematik ders kitaplarının kullanışlılığına ilişkin öğretmen görüşlerini değerlendirme formu verileri, betimsel istatistik, t-testi ve içerik analizi teknikleri ile sınanmıştır. Çalışma sonuçları, çevrim içi sınıflarda ders kitabı kullanımının azaldığını, bu sınıflarda dijital kaynakların daha fazla tercih edildiğini göstermiştir. Katılımcı görüşleri üzerinden değerlendirilen matematik ders kitaplarının, yüz yüze ve çevrim içi sınıflardaki kullanışlılık puanları arasında “Sınıf içi uygulama” boyutu açısından istatistiksel olarak anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Mevcut matematik ders kitaplarının çevrim içi sınıflarda daha kullanışlı olması için içeriklerin elektronik olarak yapılandırılması ve örnek çeşitliliğinin arttırılması önerileri öne çıkmıştır. Araştırmadaki diğer sonuçlar, geleceğin sınıflarındaki öğretici pratikleri ve öğrenci ihtiyaçları açısından tartışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | April 27, 2022 |
Submission Date | February 20, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 51 Issue: 1 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved