Emotional abuse by teachers and other school staff is considered to affect an individual’s adult life experiences at least as much as the abuse by parents in childhood. This study investigated the adult life reflections of previous emotional abuse experienced by prospective psychological counselors in educational institutions using qualitative research methods. The participants were 18 senior undergraduate students (11 females and 7 males) enrolled in a university located in the Mediterranean region. Data were collected through a "Semi-Structured Interview Form” and the "Personal Information Form" prepared by the researchers to collect data about the participants’ socio-demographic characteristics. Data were analyzed using content analysis method, a qualitative data analysis method, and the findings are presented as themes including (1) subjective reflections of emotional abuse, (2) reflections of emotional abuse on the individual’s family and friend relationships, (3) reflections of emotional abuse on the individual’s education life, (4) contribution of emotional abuse and obstructive factors in the individual’s life, and (5) self-representation that might have been generated if emotional abuse had not been experienced. The results of this study showed that individuals who were exposed to emotional abuse by teachers and school administrators in educational institutions carried the reflections of these experiences for a long time and continued to do so. Even if the individual was supported by his/her family and environment, multiple reflections of the emotional abuse were reported on the individual's emotions, thoughts, and behaviors.
Çocukluk çağında ebeveyn tarafından maruz kalınan duygusal istismar yetişkinlikteki yaşantıları ne kadar etkilerse öğretmen ve diğer okul personeli tarafından maruz kalınan duygusal istismarın da en az o kadar etkileyebileceği düşünülmektedir. Bu çalışmada psikolojik danışman adaylarınıngeçmişte eğitim kurumlarında maruz kaldıkları duygusal istismarın yetişkinlik yaşamlarına yansımaları nitel araştırma metodları aracılığıyla incelenmiştir. Araştırmaya Akdeniz bölgesinde bulunan bir üniversitede eğitim-öğretime devam etmekte olan 18 lisans son sınıf öğrencisi (11 kadın, 7 erkek) katılmıştır. Veri toplamak amacıyla araştırmacılar tarafından hazırlanan "yarı yapılandırılmış görüşme formu” ve katılımcıların demografik bilgilerine ulaşmak amacıyla "kişisel bilgi formu" kullanılmıştır. Toplanan veriler nitel veri analizi yöntemlerinden içerik analizi yoluyla analiz edilmiş ve bulgular temalar hâlinde sunulmuştur: (1) duygusal istismarın öznel yansımaları, (2) duygusal istismarın bireyin aile ve arkadaş ilişkilerine yansıması, (3) duygusal istismarın bireyin eğitim-öğretim yaşamına yansıması, (4) duygusal istismarın bireye katkıları ve bireyin yaşamında yarattığı engelleyici unsurlar, (5) duygusal istismara maruz kalınmasaydı oluşabilecek benlik tasarımları. Araştırma sonuçları eğitim kurumlarında öğretmen ve okul yöneticileri tarafından duygusal istismara maruz kalan bireylerin bu yaşantının yansımalarını uzun süre taşıdığına ve taşımaya devam ettiğine işaret etmektedir. Birey, ailesi ve yaşadığı çevre tarafından desteklense de maruz kaldığı duygusal istismarın duygu, düşünce ve davranışları üzerinde çoklu yansımalar yarattığı gözlemlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | April 27, 2022 |
Submission Date | March 4, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 51 Issue: 1 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved