The aim of this study is to compare the students participated in the Erasmus+ student exchange program with other students who did not in terms of some demographic variables (family income, parental education level) and personality traits, and to examine the variables that predict the wilingness to participate in this program. Some 264 university students of Ege University participated in the study. The data were collected with a questionnaire comprising demographics, study abroad questions, and a 10-Item Personality Scale. The results showed that there were differences between the students who participated in the Erasmus+ program and the students who did not with respect to economic status, parents' educational levels, and personality factors. The students who participated in Erasmus+ program had significantly higher parental income and education levels, emotional stability, extraversion and conscientiousness scores than the nonparticipants. The findings also demonstrated that mother's education level and higher extroversion levels predicted the willingness to participate in the Erasmus+ program.
Erasmus+ exchange program Turkish university students Personality Family income Parents’ education level
Bu çalışmanın amacı, Erasmus+ öğrenci değişim programından yararlanan öğrencilerin bazı demografik değişkenler (ailenin geliri, ebeveyn eğitim düzeyi) ve kişilik özellikleri yönünden diğer öğrenciler ile karşılaştırılması ve bu programdan yararlanma isteğini yordayan değişkenlerin incelenmesidir. Araştırma, Ege Üniversitesinde öğrenim gören 264 öğrenciyle yürütülmüştür. Veriler demografik özellikler ve yurt dışında eğitim görme ile ilgili anket soruları ve on maddeli kişilik ölçeği ile toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular, Erasmus+ öğrenci hareketliliğinden yararlanan öğrenciler ile yararlanmayanlar arasında ailenin gelir düzeyi, ebeveyn eğitim düzeyi gibi demografik değişkenler ve bazı kişilik özellikleri açısından farklar olduğunu göstermiştir. Yurt dışına Erasmus+ için gitmekte olan öğrencilerin aile gelir ve ebeveyn eğitim düzeyinin, duygusal denge, dışa dönüklük ve sorumluluk kişilik boyutlarından aldıkları puanların diğer öğrencilerden anlamlı bir biçimde yüksek olduğu gözlenmiştir. Ayrıca, anne eğitim düzeyinin ve dışa dönüklük kişilik boyutunun Erasmus+ eğitim değişim programından faydalanma isteğini yordadığı görülmüştür.
Erasmus+ değişim programı Üniversite Öğrencileri Kişilik Özellikleri Ailenin geliri Ebeveyn eğitim düzeyi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | April 27, 2022 |
Submission Date | July 28, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 51 Issue: 1 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved