Research Article
BibTex RIS Cite

21. yy. Becerilerine Sahip Olma Algılarını Belirleme Ölçeği: Geçerlilik ve Güvenirlilik Çalışması

Year 2023, Volume: 52 Issue: 1, 99 - 125, 30.04.2023
https://doi.org/10.14812/cuefd.1124952

Abstract

Bu çalışma ile öğretmen adaylarına yönelik 21. yy. becerilerine sahip olma algılarını belirlemek için bir ölçek geliştirilmesi amaçlanmıştır. Tarama yönteminin kullanıldığı çalışma, maksimum çeşitlilik örnekleme yönteminden yararlanılarak iki farklı katılımcı grubu ile yürütülmüştür. Açımlayıcı faktör analizi (AFA) için 439, doğrulayıcı faktör analizi (DFA) için de 388 olmak üzere toplam 827 katılımcı ile çalışılmıştır. Veriler, AFA kapsamında SPSS programı ile DFA kapsamında ise SPSS AMOS programı ile analiz edilmiştir. AFA sonucunda toplam varyansın %44,188’ini açıklayan, 19 madde ve 3 farklı faktör altında kümelenen bir yapıda ‘21. yy. Becerilerine Sahip Olma Algılarını Belirleme Ölçeği’ geliştirilmiştir. DFA sonrasında ölçeğin uyum indeksleri bağlamında kabul edilebilir ve iyi düzeyde olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, DFA sonrası bütün olarak iç tutarlık katsayısı .858 Cronbach Alfa olarak bulunmuştur. Sonuç olarak, çalışma kapsamında öğretmen adaylarına yönelik kuramsal ve istatistiksel anlamda alanyazındaki ilgili kriterleri karşılayan nitelikli bir ölçek geliştirilmiştir.

Supporting Institution

Anadolu Üniversitesi

Project Number

1807E288

References

  • Alismail, H. A., & McGuire, P. (2015). 21st century standards and curriculum: current research and practice. Journal of Education and Practice, 6(6), 150-154.
  • Anagün, Ş. S., Atalay, N., Kılıç, Z., & Yaşar, S. (2016). Öğretmen adaylarına yönelik 21. yy becerileri yeterlilik algıları ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 160–175. https://doi.org/10.9779/PUJE768
  • Atalay, N. (2015). Fen bilimleri dersinde öğrencilerin öğrenme ve yenilenme becerilerinin gelişiminde yavaş geçişli animasyon (slowmation) uygulaması [Yayınlanmamış doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi
  • Beers, & Z. S. (2011). 21st century skills: Preparing students for their future. STEM. https://cosee.umaine.edu/files/coseeos/21st_century_skills.pdf
  • Bursal, M. (2019). SPSS ile temel veri analizleri (2. bs.). Anı Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (22. bs.). Pegem Akademi.
  • Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi (4. bs.). Pegem Akademi. Chisholm, L. (2005). Bridges for recognition cheat sheet: proceedings of the SALTO bridges. Leuven-Louvain. Retrieved April, 04, 2020, from http://www.salto-south.net/download/429/Bridges%20for%20Recognition_Cheat%20Sheetfinal.doc
  • Creswell, J. W. (2014). Research design: qualitative, quantitative, and mixed approaches (2th ed.). Sage Publications.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve LISREL uygulamaları (5 ed.). Pegem Akademi.
  • Dede, C. (2010). Comparing frameworks for 21st Century Skills. J. Bellanca & R. Brandt (Eds.), 21st century skills: Rethinking how students learn (pp. 51–75). Solution Tree Press.
  • DeVellis, R. F. (2017). Ölçek geliştirme; kuram ve uygulamalar (T. Totan, Çev.). Nobel Yayıncılık. (Orijinal çalışma basım tarihi yıl)
  • Griffin, P., & Care, E. (2015). Assessment and teaching of 21st century skills: Methods and approach. Springer.
  • Griffin, P., McGaw, B., & Care, E. (2012). Assessment and teaching of 21st century skills. Springer.
  • Gülen, S., & Dönmez, İ. (2021). Sosyal bilimlerde geleceğin meslekleri. Uluslararası Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 13–21.
  • Gürbüz, S. (2019). AMOS ile yapısal eşitlik modellemesi: Temel ilkeler ve uygulamalı analizler. Seçkin Yayıncılık.
  • International Society for Technology in Education. (2016). ISTE Standards for Students. ISTE. Retrieved April, 5, 2020, from iste.org/standards.
  • Kılıç, Z. (2015). Hayat bilgisi dersinde öğrencilerin yaşam becerilerinin geliştirilmesinde etkin öğrenme uygulamaları [Yayınlanmamış doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling (3rd ed.). The Guildford Press.
  • Laar, E. V., Deurse, A. J., Dijk, J. A., & Haan, J. D. (2017). The relation between 21st-century skills and digital skills: A systematic literature review. Computers in Human Behavior, 72, 577–588. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.03.010
  • NCREL & Metiri Group. (2003). EnGauge 21st century skills: Literacy in the digital age. NCREL & Metiri Group.
  • National Research Council. (2011). Assessing 21st century skills. The National Academies Press.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development- OECD. (2005). The definition and selection of key competencies: Executive summary. Retrieved March 17, 2020, from https://www.oecd.org/pisa/35070367.pdf
  • Özçelik, A. D. (2019). İnovasyon, yaratıcılık ve yenilenme. A. D. Özçelik, & M. N. Tuğluk (Ed.), Eğitimde ve endüstride 21. yy becerileri içinde (ss. 1–29). Pegem Akademi.
  • Özyurt, M. (2020). 21. yüzyıl becerileri öğretimi ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması: Geçerlik güvenirlik çalışması. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(30), 2568–2594. https://doi.org/10.26466/opus.725042
  • P21-Partnership for 21st Century Learning. (2009). About us. Retrieved March 12, 2018, from http://www.p21.org/about-us/our-history
  • P21-Partnership for 21st Century Learning. (2015). P21 Framewoork definitions. Retrieved March 12, 2018, from http://www.p21.org/storage/documents/docs/P21_Framework_Definitions_New_Logo_2015.pdf P21-Partnership for 21st Century Learning. (2019). Framework for 21st century learning; A unified vision for learning to ensure student success in a world where change is constant and learning never stops. Retrieved February 16, 2020, from battelleforkids.org/networks/p21
  • Soulé, H., & Warrick, T. (2015). Defining 21st century readiness for all students: what we know and how to get there. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 9(2), 178–186. https://doi.org/10.1037/aca0000017
  • Sönmez, V., & Alacapınar, F. G. (2016). Sosyal bilimlerde ölçme aracı hazırlama. Anı Yayıncılık.
  • Şahin, M. G., & Öztürk, N. B. (2018). Eğitim alanında ölçek geliştirme süreci: Bir içerik analizi çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(1), 191–199. https://doi.org/10.24106/kefdergi.375863
  • Şeker, H., & Gençdoğan, B. (2014). Psikolojide ve eğitimde ölçme aracı geliştirme (2. bs.). Nobel Yayıncılık.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5. bs.). Allyn and Bacon.
  • Tekindal, S. (2015). Duyuşsal özelliklerin ölçülmesi için araç oluşturma (3. bs.). Pegem Akademi.
  • Triling, B., & Fadel, C. (2009). 21st century skills: Learning for life in our times. Jossey-Bass.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. bs.). Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, E. & Alkış, M. (2019). 21. yüzyıl yeterlilikleri ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of International Lingual, Social and Educational Sciences, 5(1), 125–154. https://doi.org/10.34137/jilses.578533
  • Yücebalkan, B., & Aksu, B. (2018). Geleceğin işgücü olarak Z kuşağının dijital teknolojiye yönelik tutumları. Sosyal Bilimlerde Güncel Akademik Çalışmalar, 1, 469–488.

Development of The Scale for Identifying Perceptions of Having 21st Century Skills of Pre-service Teachers: Validity and Reliability Study

Year 2023, Volume: 52 Issue: 1, 99 - 125, 30.04.2023
https://doi.org/10.14812/cuefd.1124952

Abstract

Present study aims at developing a scale to identify pre-service teachers' perceptions of having 21st century skills. It was carried out with two different participant groups using survey method through maximum variation sampling method. The study was conducted with a total of 827 participants (439 for exploratory factor analysis (EFA) and 388 for confirmatory factor analysis (CFA). SPSS program was used to analyze data for EFA and SPSS AMOS program was used for CFA. The 'Scale for Identifying Perceptions of Having 21st Century Skills' was developed based on the EFA results, revealing a 44.188% total variance. The scale consisted of 19 items with a 3-factor structure. The CFA indicated good fit indices for the scale, and an internal consistency coefficient of .858 Cronbach’s Alpha was obtained. The findings of this study indicate that the developed scale meets the theoretical and statistical criteria outlined in the relevant literature for pre-service teachers. Therefore, the instrument has potential as a reliable and valid measure of pre-service teachers' perceptions for possessing 21st century skills.

Project Number

1807E288

References

  • Alismail, H. A., & McGuire, P. (2015). 21st century standards and curriculum: current research and practice. Journal of Education and Practice, 6(6), 150-154.
  • Anagün, Ş. S., Atalay, N., Kılıç, Z., & Yaşar, S. (2016). Öğretmen adaylarına yönelik 21. yy becerileri yeterlilik algıları ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 160–175. https://doi.org/10.9779/PUJE768
  • Atalay, N. (2015). Fen bilimleri dersinde öğrencilerin öğrenme ve yenilenme becerilerinin gelişiminde yavaş geçişli animasyon (slowmation) uygulaması [Yayınlanmamış doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi
  • Beers, & Z. S. (2011). 21st century skills: Preparing students for their future. STEM. https://cosee.umaine.edu/files/coseeos/21st_century_skills.pdf
  • Bursal, M. (2019). SPSS ile temel veri analizleri (2. bs.). Anı Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (22. bs.). Pegem Akademi.
  • Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi (4. bs.). Pegem Akademi. Chisholm, L. (2005). Bridges for recognition cheat sheet: proceedings of the SALTO bridges. Leuven-Louvain. Retrieved April, 04, 2020, from http://www.salto-south.net/download/429/Bridges%20for%20Recognition_Cheat%20Sheetfinal.doc
  • Creswell, J. W. (2014). Research design: qualitative, quantitative, and mixed approaches (2th ed.). Sage Publications.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve LISREL uygulamaları (5 ed.). Pegem Akademi.
  • Dede, C. (2010). Comparing frameworks for 21st Century Skills. J. Bellanca & R. Brandt (Eds.), 21st century skills: Rethinking how students learn (pp. 51–75). Solution Tree Press.
  • DeVellis, R. F. (2017). Ölçek geliştirme; kuram ve uygulamalar (T. Totan, Çev.). Nobel Yayıncılık. (Orijinal çalışma basım tarihi yıl)
  • Griffin, P., & Care, E. (2015). Assessment and teaching of 21st century skills: Methods and approach. Springer.
  • Griffin, P., McGaw, B., & Care, E. (2012). Assessment and teaching of 21st century skills. Springer.
  • Gülen, S., & Dönmez, İ. (2021). Sosyal bilimlerde geleceğin meslekleri. Uluslararası Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 13–21.
  • Gürbüz, S. (2019). AMOS ile yapısal eşitlik modellemesi: Temel ilkeler ve uygulamalı analizler. Seçkin Yayıncılık.
  • International Society for Technology in Education. (2016). ISTE Standards for Students. ISTE. Retrieved April, 5, 2020, from iste.org/standards.
  • Kılıç, Z. (2015). Hayat bilgisi dersinde öğrencilerin yaşam becerilerinin geliştirilmesinde etkin öğrenme uygulamaları [Yayınlanmamış doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling (3rd ed.). The Guildford Press.
  • Laar, E. V., Deurse, A. J., Dijk, J. A., & Haan, J. D. (2017). The relation between 21st-century skills and digital skills: A systematic literature review. Computers in Human Behavior, 72, 577–588. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.03.010
  • NCREL & Metiri Group. (2003). EnGauge 21st century skills: Literacy in the digital age. NCREL & Metiri Group.
  • National Research Council. (2011). Assessing 21st century skills. The National Academies Press.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development- OECD. (2005). The definition and selection of key competencies: Executive summary. Retrieved March 17, 2020, from https://www.oecd.org/pisa/35070367.pdf
  • Özçelik, A. D. (2019). İnovasyon, yaratıcılık ve yenilenme. A. D. Özçelik, & M. N. Tuğluk (Ed.), Eğitimde ve endüstride 21. yy becerileri içinde (ss. 1–29). Pegem Akademi.
  • Özyurt, M. (2020). 21. yüzyıl becerileri öğretimi ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması: Geçerlik güvenirlik çalışması. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(30), 2568–2594. https://doi.org/10.26466/opus.725042
  • P21-Partnership for 21st Century Learning. (2009). About us. Retrieved March 12, 2018, from http://www.p21.org/about-us/our-history
  • P21-Partnership for 21st Century Learning. (2015). P21 Framewoork definitions. Retrieved March 12, 2018, from http://www.p21.org/storage/documents/docs/P21_Framework_Definitions_New_Logo_2015.pdf P21-Partnership for 21st Century Learning. (2019). Framework for 21st century learning; A unified vision for learning to ensure student success in a world where change is constant and learning never stops. Retrieved February 16, 2020, from battelleforkids.org/networks/p21
  • Soulé, H., & Warrick, T. (2015). Defining 21st century readiness for all students: what we know and how to get there. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 9(2), 178–186. https://doi.org/10.1037/aca0000017
  • Sönmez, V., & Alacapınar, F. G. (2016). Sosyal bilimlerde ölçme aracı hazırlama. Anı Yayıncılık.
  • Şahin, M. G., & Öztürk, N. B. (2018). Eğitim alanında ölçek geliştirme süreci: Bir içerik analizi çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(1), 191–199. https://doi.org/10.24106/kefdergi.375863
  • Şeker, H., & Gençdoğan, B. (2014). Psikolojide ve eğitimde ölçme aracı geliştirme (2. bs.). Nobel Yayıncılık.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5. bs.). Allyn and Bacon.
  • Tekindal, S. (2015). Duyuşsal özelliklerin ölçülmesi için araç oluşturma (3. bs.). Pegem Akademi.
  • Triling, B., & Fadel, C. (2009). 21st century skills: Learning for life in our times. Jossey-Bass.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. bs.). Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, E. & Alkış, M. (2019). 21. yüzyıl yeterlilikleri ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of International Lingual, Social and Educational Sciences, 5(1), 125–154. https://doi.org/10.34137/jilses.578533
  • Yücebalkan, B., & Aksu, B. (2018). Geleceğin işgücü olarak Z kuşağının dijital teknolojiye yönelik tutumları. Sosyal Bilimlerde Güncel Akademik Çalışmalar, 1, 469–488.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Studies on Education
Journal Section Article
Authors

Abdulkadir Durmuş 0000-0002-9327-4478

Meral Güven 0000-0002-4139-729X

Project Number 1807E288
Publication Date April 30, 2023
Submission Date June 5, 2022
Published in Issue Year 2023 Volume: 52 Issue: 1

Cite

APA Durmuş, A., & Güven, M. (2023). Development of The Scale for Identifying Perceptions of Having 21st Century Skills of Pre-service Teachers: Validity and Reliability Study. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 52(1), 99-125. https://doi.org/10.14812/cuefd.1124952

Copyright © 2011

Cukurova University Faculty of Education

All rights reserved