The aim of this study is to determine the extent to which pre-service teacher percept of ethical principles in assessment. Another aim of the study is to examine how gender and grade level predict these perception levels. The sample of the study, in which the explanatory correlational design was used, consisted of 882 pre-service teachers. In the analysis of the data, firstly the alignment between participants' perceptions and expert opinions on ethical principles in various scenarios was examined. The aim of this study is to determine the extent to which pre-service teacher percept of ethical principles in assessment. Another aim of the study is to examine how gender and grade level predict these perception levels. The sample of the study, in which the explanatory correlational design was used, consisted of 882 pre-service teachers. In the analysis of the data, firstly the alignment between participants' perceptions and expert opinions on ethical principles in various scenarios was examined. As a result, it was determined that the participants had similar views with the experts in most of the scenarios. In addition, it was determined that the agreement percentages of female pre-service teachers were higher than their male counterparts. In terms of grade level, participants’ perceptions of ethical principles were found to be generally similar across different year groups. Binary Logistic Regression Analysis was used to examine the degree to which gender and grade level predicted participants' perceptions of ethical principles in assessment. In certain scenarios, both gender and grade level variables were found to significantly predict the level of perception of ethical principles. Various suggestions were made in line with the results and limitations of the study.
Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirmede etik ilkeleri algılama düzeylerinin belirlenmesidir. Çalışmanın bir diğer amacı ise cinsiyet ve sınıf seviyesinin katılımcıların algı düzeylerini yordama derecesini incelemektir. Nicel araştırma desenlerinden keşfedici korelasyonel desenin kullanıldığı araştırmanın örneklemini 882 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında ilk olarak öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirmede etik ilkeleri algılama düzeylerinin uzmanlarla uyumu incelenmiştir. İnceleme sonucunda katılımcıların senaryoların büyük bir kısmında uzmanlarla benzer görüşlere sahip oldukları belirlenmiştir. Ayrıca senaryoların çoğunda kadın öğretmen adaylarının uzmanlarla uyum yüzdelerinin erkeklere kıyasla daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Diğer yandan senaryoların çoğunluğunda öğretmen adaylarının etik ilkeleri algılama düzeylerinin sınıf seviyeleri açısından benzer olduğu belirlenmiştir. Cinsiyet ve sınıf düzeyinin katılımcıların ölçme ve değerlendirmede etik ilkeleri algılama düzeylerini yordama derecelerini incelemek için İkili Lojistik Regresyon Analizi kullanılmıştır. Bazı senaryolarda cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenlerinin etik ilkeleri algılama düzeylerini anlamlı olarak yordadığı tespit edilmiştir. Çalışmada elde edilen sonuçlar ve sınırlılıklar doğrultusunda çeşitli önerilerde bulunulmuştur
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Measurement and Evaluation in Education (Other) |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2025 |
Submission Date | April 2, 2024 |
Acceptance Date | April 20, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 54 Issue: 2 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved