Bu çalışma, ergenlerin sosyal medya kullanımında öz denetim becerilerini geliştirmede dini değerlerin etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Her yaştan bireyin sosyal medya hesaplarındaki artış, paylaşımlara ve takipçilere ayrılan sürenin çoğalması, bireysel ve sosyal düzeydeki değişimleri de kapsadığı için bu konuya olan ilgiyi artırmaktadır. Özellikle ergenlik dönemindeki bireylerin fiziksel ve zihinsel değişimleri ile sosyal hayatlarındaki dönüşümleri arasındaki uyum çabaları, bu sürecin üzerinde çalışılmasını önemli hale getirmektedir. Sosyal medya kullanımını belirleyen faktörlerden biri olan öz denetim, farklı etmenlerden etkilenebilen karmaşık bir değere sahiptir. Bu açıdan çalışmanın amacı ergenlerin (ortaokul öğrencilerinin) sosyal medya kullanımındaki öz denetim becerilerinin gelişiminde dini değerlerin rolünü ve bu değerlerin nasıl bir etki sağladığını incelemektir. Bu amaca ulaşabilmek için çalışma, karma yöntem desenlerinden sıralı açımlayıcı (önce nicel- sonra nitel) ile yürütülmüş, değişkenler arasındaki ilişkiyi ortaya koymak için nicel yolla veriler toplanmış ve elde edilen sonuçları desteklemek açısından nitel çalışma yapılmıştır. Araştırmanın evreni İstanbul ili Anadolu yakasındaki ortaokul öğrencilerinden oluşmaktadır. Nicel çalışmada 422öğrenciye ulaşılmıştır. Nicel çalışmadan elde edilen veriler doğrultusunda korelasyon bağlamında en yüksek ve en düşük ortalamaya sahip olan 16 öğrenci ile derinlemesine bir çalışma gerçekleştirilmiştir. Mülakat tekniği kullanılarak öğrencilerin sosyal medya paylaşımlarındaki tetikleyici unsurlar, aile ve arkadaşların etkisi ile öz denetim becerilerinin gelişiminde dini değerlerin rolü araştırılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak dini şuur ölçeği, özkontrol-özyönetim ölçeği ile sosyal medya kullanımı ölçeği kullanılmıştır. Ergenlik dönemi, psikososyal ve bilişsel gelişimin en kritik evrelerinden biri olarak dikkat çeker. Bu dönemde sosyal medya etkileşimlerinin yoğunluğu, gençlerin öz disiplinini, zaman yönetimini, içerik seçimlerini ve sosyal medya üzerindeki karar verme yetilerini büyük ölçüde etkiler. Bu bağlamda, söz konusu faktörlerin incelenmesi bu çalışmanın önemini artırmaktadır. Bu çalışmanın sonuçları, ergenlik döneminin başındaki bireylerin sosyal medya kullanımlarında çeşitli etkenlerin rol oynadığını göstermektedir. Katılımcıların bir kısmı, dini değerlerin öz denetime olan etkisini vurgularken, diğerleri bireysel inançlarının davranışlarını yönlendirdiğini belirtmiştir. Dini değerlere öncelik vermeyen bireylerin, aile ve arkadaşlarına karşı daha tepkili oldukları gözlemlenmiştir. Öte yandan, dini ve ahlaki değerlerinin kendi davranışlarını şekillendirdiğini ifade eden katılımcıların, bu bağlamda dini argümanlar kullandığı ortaya çıkmıştır.
This study aims to examine the effect of religious values on developing adolescents' self-control skills in social media use. The increase in the social media accounts of individuals of all ages, the increase in the time allocated to posts and followers increases the interest in this subject as it includes changes at the individual and social level. Especially the harmonisation efforts between the physical and mental changes of individuals in adolescence and their transformations in their social lives make it important to study these processes. Self-control, which is one of the factors determining social media use, has a complex value that can be affected by different factors. In this respect, the aim of this study is to examine the role of religious values in the development of adolescents‘ (secondary school students’) self-control skills in social media use and how these values provide an effect. In order to achieve this aim, the study was conducted with sequential exploratory (first quantitative and then qualitative) mixed method designs, quantitative data were collected to reveal the relationship between variables and qualitative (phenomenological) study was conducted to support the results obtained. The population of the research consists of secondary school students in the Anatolian side of Istanbul province. In the quantitative study, 422 students were reached. In line with the data obtained from the quantitative study, an in-depth study was carried out with 16 students with the highest and lowest averages in the context of correlation. Using the interview technique, the role of religious values in the development of students' social media posts, the influence of family and friends, and the development of self-control skills were investigated. Religious awareness scale, self-control-self-management scale and social media use scale were used as data collection tools in the study. Adolescence is one of the most critical stages of psychosocial and cognitive development. The intensity of social media interactions in this period greatly affects young people's self-discipline, time management, content choices and decision-making skills on social media. In this context, analysing these factors increases the importance of this study. The results of this study show that various factors play a role in the social media use of individuals in early adolescence. While some of the participants emphasised the effect of religious values on self-control, others stated that their individual beliefs guide their behaviour. It was observed that individuals who did not prioritise religious values were more reactive towards their family and friends. On the other hand, the participants who stated that their religious and moral values shaped their behaviour used religious arguments in this context.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 15, 2025 |
Publication Date | June 15, 2025 |
Submission Date | January 15, 2025 |
Acceptance Date | April 14, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 29 Issue: 1 |
Cumhuriyet Theology Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).