Nevrotik bozukluk ile din ve dindarlıkla ilgili temelde iki görüş vardır. Birincisi dinin bir nevroz olduğu, dinin kişiyi ruhsal yönden hasta ettiği, ibadetlerin saplantılı davranışlar olduğu görüşünü savunmaktadır. Diğer görüş ise dinin ve dindarlığın kişiyi hasta etmeyeceğini vurgulayarak belki de dinsizliğin veya dini bilgi ve yaşantının az olması kişinin ruhsal yönden hasta olabileceğini belirtmektedir. Bu yüzden ABD ve Avrupa’da 1970’lerden itibaren ülkemizde ise 2000’lerden sonra ruh sağlığı ve din araştırmaları artmıştır. Ruh sağlığı ve kişilik bozukluğu olan nevrotik bozukluk ile din ve dindarlık ilgili yurtdışında ve ülkemizde araştırmalar yapılmıştır. Bu araştırmaların hepsi nicel yöntemle yapılmıştır. Nevrotik bozukluk ve dindarlık ile ilgili yapılan araştırmalarda birbirinden farklı ve zıt sonuçlar elde edilmiştir. Yapılan araştırmalarda bu şekilde anlamsız ve çelişik sonuçların elde edilmesi nevrotik bozukluk ile dindarlık arasında tek yönlü ve basit bir ilişkinin olmadığını görülmektedir. Bu araştırmada nevrotik bozukluk tanılı bireylerin dindarlıkları incelenmiştir. Nevrotik bozukluk tanılı bireylerin öznel dindarlık, din ve Allah algılarının nasıl olduğu, ibadetlerinin sıklığı, bireysel ve kurumsal dindarlıkları, dindarlıklarının nevrotik olmalarına neden olup olmadığı ve nevrotiklik bozukluklarının dini yaşantısını etkileyip etkilemediği anlaşılmaya çalışılmıştır. Araştırmanın bu konuları aydınlatmaya çalışması ve nitel yöntemle yapılan ilk çalışma olmasından dolayı önemli olduğu düşünülmektedir. Nevtotik bozukluk tanılı bireylerin dindarlık algılarını ve tecrübelerini anlamayı amaç edinen bu araştırmada nitel yöntemin fenomenolojik deseninden yararlanılmıştır. Ruh Sağlığı ve Hastalıkları (Psikiyatri) polikliniğinde tedavi gören 30 katılımcı ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılarak veriler elde edilmiştir. Elde edilen veriler betimsel, içerik ve yorumlayıcı fenomenolojik analizler ile analiz yapılmıştır. Yapılan analizden şu sonuçlar elde edilmiştir. Nevrotik bozukluk tanılı bireylerin çoğunun öznel dindarlık algılarının zayıf olduğu, din ve Allah algılarının olumlu olduğu, ibadetlerinde eksiklik ve aksamaların olduğu, dini yaşantılarını bireysel olarak yapmaktan haz aldıkları görülmektedir. İnançları ve dindarlıkları onların nevrotik olmalarına neden olmadığı anlaşılmaktadır. Ancak belki dini yaşantılarının yetersiz ya da yanlış olması nevrotik olmalarına neden olabileceğini düşündükleri görülmektedir. Yalnız nevrotik bozuklukları dini yaşantılarını olumlu veya olumsuz olarak bir şekilde etkilediği anlaşılmaktadır. Katılımcıların yarısının dindarlığını olumsuz etkilediği görülmektedir. Yapılan çalışmalarda nevrotiklik ile dindarlık arasındaki ilişkiye dair birbiriyle zıt ve birbirinden farklı sonuçların elde edilmesi konuyla ilgili yapılacak yeni araştırmalara ihtiyaç olduğunu göstermektedir. Farklı yöntem ve teknikler, örneklem grubu ve değişkenlerle yapılacak çalışmalar konu hakkında daha kapsamlı bir kanıya varılmasını sağlayabilir.
There are basically two views on neurotic disorders and religion and religiosity. The first one defends the view that religion is a neurosis, religion makes a person mentally ill, and worships are obsessive behaviors. The other view emphasizes that religion and religiosity will not make a person ill, and perhaps atheism or lack of religious knowledge and experience can make a person mentally ill. For this reason, mental health and religion research has increased in the USA and Europe since the 1970s and in our country since the 2000s. Research has been conducted abroad and in our country on neurotic disorders, which are mental health and personality disorders, and religion and religiosity. All of these studies have been conducted using quantitative methods. Different and opposite results have been obtained in studies conducted on neurotic disorders and religiosity. The fact that such meaningless and contradictory results have been obtained in the studies conducted shows that there is no one-way and simple relationship between neurotic disorders and religiosity. In this study, the religiosity of individuals diagnosed with neurotic disorders was examined. It was attempted to understand how individuals diagnosed with neurotic disorder have subjective perceptions of religiosity, religion and God, frequency of their worships, individual and institutional religiosity, whether their religiosity causes them to be neurotic and whether neurotic disorders affect their religious life. It is considered important because the research attempts to shed light on these issues and is the first study conducted with a qualitative method. In this research, which aims to understand the perceptions and experiences of religiosity in individuals diagnosed with neurotic disorder, the phenomenological design of the qualitative method was utilized. Data were obtained by conducting semi-structured interviews with 30 participants receiving treatment in the Mental Health and Diseases (Psychiatry) polyclinic. The obtained data were analyzed with descriptive, content and interpretative phenomenological analyzes. The following results were obtained from the analysis. It is observed that most individuals diagnosed with neurotic disorder have weak subjective perceptions of religiosity, their perceptions of religion and God are positive, there are deficiencies and disruptions in their worships, and they enjoy their religious life individually. It is understood that their beliefs and religiosity do not cause them to be neurotic. However, it is seen that they think that maybe their religious life is inadequate or wrong and that it may cause them to be neurotic. However, it is understood that neurotic disorders affect their religious life in a positive or negative way. It is seen that it negatively affects the religiosity of half of the participants. The fact that the studies have obtained contradictory and different results regarding the relationship between neuroticism and religiosity shows that new research is needed on the subject. Studies with different methods and techniques, sample groups and variables can provide a more comprehensive opinion on the subject.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology of Religion |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 15, 2025 |
Publication Date | June 15, 2025 |
Submission Date | January 20, 2025 |
Acceptance Date | May 6, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 29 Issue: 1 |
Cumhuriyet Theology Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).