Ebu Hanife'nin hadis kültürünün zayıf olduğu, kıyası hadise tercih ettiği
şekilde yaygın iddialar bulunmaktadır. Ancak bu iddialar doğru değildir. Bu iddiaları
ortaya atanların EbCı Hanifeyi ve islidial sistemini iyi bilmedikleri anlaşılmaktadır. Zira
onun mutlak anlamda kıyası ya da re'yi sünnete tercih etmesi söz konusu değildir.
Aksine EbCı Hanife hadisin kabulü için belirlediği şartlara uygun olmayan ahad
hadisleri kabul etmeyip bu gibi hadisiere kıyası ve re'yi tercih etmiştir.
There is some argues which inform us that AbCı Hanifah's opinions relating to
legal issues often contradicted the nass of the Our'an and the Hadith. But these
argues are not true. Because the evidence available to us leads us to conclude that
the impression about AbCı Hanilah paid scant attention to solitary ahadith, let alone
ahadith as such, is not correct. The fact is that he employed only those ahadith which
he considered to be in agreement with the strcınger evidence of the Our'an and the
other beter authenticated ahadith
Journal Section | Peer-revieewed Translated Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 15, 2003 |
Published in Issue | Year 2003 Volume: 7 Issue: 2 |
CUIFD Creative Commons Atıf-Gayriticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.