Günümüzde ‘‘rekabet avantajı’’ terimi, turizm literatürünün önemli bir parçası haline gelmiştir. Turizm potansiyeline sahip birçok ülkenin pazar payını ve ulusal gelirini arttırmak amacıyla uluslararası turizm piyasasında birbirleri ile kıyasıya bir rekabet içinde oldukları görülmektedir. Çalışmanın amacı, Türkiye’nin turizm sektörü açısından Avrupa Ülkeleri içindeki karşılaştırmalı rekabet gücünü belirleyen faktörlerin neler olduğunun belirlenmesidir. Bu amaçla, Dünya Ekonomik Forumu’nun (World Economic ForumWEF) yayınladığı 2013 Seyahat ve Turizmde Rekabet Edebilirlik Raporundaki verilerden faydalanılmıştır. Avrupa ülkelerinin bir kısmı ile Türkiye’nin rekabet düzeylerini belirleyen faktörler ele alınmıştır. Rekabet değişkenleri 3 kategoride toplanmıştır. Bunlar; düzenleyici çerçeve, iş ortamı ve altyapı ile beşeri, kültürel ve doğal kaynaklardır. Ayrıca Dünya Ekonomik Forumu’nun daha önce yayınladığı raporlardaki Türkiye’nin rekabet düzeyi hakkında da bilgiler verilmiştir. Bununla birlikte, Türkiye’nin uluslararası turizm sektöründeki rekabet gücünü olumlu ve olumsuz etkileyen faktörler tespit edilmeye çalışılmıştır. Nitel araştırma yöntemini esas alan, veri toplama aracı olarak doküman inceleme tekniğinin kullanıldığı bu araştırmada, verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın sonucuna göre, Türkiye zengin kültürel miras açısından dünya sıralamasında ön sıralarda yer almaktadır. Ayrıca hava ulaşım altyapısında yapılan iyileştirmelerin ve turizm yatırımlarının sektörün büyümesine olumlu katkı sağladığı belirlenmiştir. Çevresel sürdürülebilirlik, güvenlik, sağlık-hijyen ve karayolu ulaşımı açısından ise Türkiye’nin sıralamada kötü durumda olduğu tespit edilmiştir
Inpresent time, the term “competitive advantage” has become a significant part of the tourism literature. Many countries with the tourism potential are seen to have a cutthroat competition in order to improve the market share and the national income in the international tourism market. The objective of this study is to determine possible factors, which mark out Turkey’s comparative competition power in European Countries from the point of tourism. To serve this objective, datas in The Travel &Tourism Competitiveness Report 2013 published by World Economic Forum (WEF), were used. Some European countries’ and Turkey’s factors determining the competition levels were handled. Competitive factors were gathered in 3 categories. These are; regulatory framework, business environment and infrastructure and human, culturel and natural resources. In addition, Turkey’s competition levels in the reports published by WEF beforehand were informed. Nonetheless, it is tried to determine that positive and negative factors that affects competition power of Turkey in the international tourism sector. In this study which used documentary analysis method as data collection tool based on qualitative research method, descriptive analyses techniques were used to analyze the data. In consequence of these researches, Turkey is at the top in world ranking in terms of rich cultural heritage. It has also been identified that improvements made in air movement infrastructure and tourism investments make positive contributions to the development of the sector. Despite this, it has been identified that Turkey is in a bad state in ranking in terms of environmental sustainability, security, health and hygiene and road transport
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2014 |
Submission Date | August 11, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 18 Issue: 1 |