Bu çalışma Çukurova Üniversitesi Karataş Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu öğrencilerinin girişimcilik eğilimleri ile bireysel değerleri arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır. 346 öğrenci üzerinde yapılan çalışmada anket yöntemi kullanılmıştır. Öğrencilerin bireysel değerlerini belirlemek için Rokeach tarafından oluşturulan ve faktör analizi sonucu ortaya çıkan başarma, sükunet, evrensellik ve bireysellik değerleri kullanılmıştır. Girişimcilik eğilimini ölçmek için ise Yılmaz ve Sünbül tarafından oluşturulan ve tek faktör olarak ele alınan girişimcilik eğilimi ölçeği kullanılmıştır. Bunun yanı sıra öğrencilerin demografik değişkenleri de incelenmiştir. Yapılan analizler sonucunda öğrencilerin yüksek düzeyde girişimcilik eğilimi gösterdiği ve bireysel değerlerden evrensellik değerine en çok önem verdiği görülmüştür. Girişimcilik eğilimi ile en yüksek düzeyde ilişkide olan değer başarma değeridir ve pozitif yönlüdür. Ayrıca öğrencilerin cinsiyetleri ile evrensellik değeri, ilk ve orta öğrenimini geçirdikleri yer ile sükunet değeri arasında anlamlı bir ilişki vardır. Öğrencilerin girişimcilik eğilimi ile sınıfları, genel not ortalamaları ve aylık harcamaları arasında da anlamlı ilişkiler görülmüştür.
This study was conducted in order to determine the relationship between the entrepreneurial inclinations and the individual values of Çukurova University Karataş Tourism and Hotel Management College students. Survey method was used to get information from 346 students. In order to determine such individual values as achievement, peacefulness, universalism and individualism, Rockeach’s study served as framework of individual values. And to measure the entrepreneurial inclinations of students, the scale of entrepreneurship tendency by Yılmaz and Sünbül was used in the study. Furthermore, the demographic characteristics of students were also investigated. Analysis results indicate that students showed high entrepreneurial inclinations and attached more importance to the universality among the individual values. Results also show that the achievement has the highest level of positive relation to entrepreneurial inclinations. In addition there are significant relations between the universality and gender; and also between where they spent their primary and secondary education and peacefulness. Results also show that there are significant relations between the students' entrepreneurial inclinations and their classes, their overall grade point avarage and amount of their monthly expenditures.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2014 |
Submission Date | August 11, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 18 Issue: 1 |