Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Bireysel Değerleri ve Girişimcilik Eğilimleri

Yıl 2014, Cilt: 18 Sayı: 1, 101 - 121, 01.06.2014

Öz

Bu çalışma Çukurova Üniversitesi Karataş Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu öğrencilerinin girişimcilik eğilimleri ile bireysel değerleri arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır. 346 öğrenci üzerinde yapılan çalışmada anket yöntemi kullanılmıştır. Öğrencilerin bireysel değerlerini belirlemek için Rokeach tarafından oluşturulan ve faktör analizi sonucu ortaya çıkan başarma, sükunet, evrensellik ve bireysellik değerleri kullanılmıştır. Girişimcilik eğilimini ölçmek için ise Yılmaz ve Sünbül tarafından oluşturulan ve tek faktör olarak ele alınan girişimcilik eğilimi ölçeği kullanılmıştır. Bunun yanı sıra öğrencilerin demografik değişkenleri de incelenmiştir. Yapılan analizler sonucunda öğrencilerin yüksek düzeyde girişimcilik eğilimi gösterdiği ve bireysel değerlerden evrensellik değerine en çok önem verdiği görülmüştür. Girişimcilik eğilimi ile en yüksek düzeyde ilişkide olan değer başarma değeridir ve pozitif yönlüdür. Ayrıca öğrencilerin cinsiyetleri ile evrensellik değeri, ilk ve orta öğrenimini geçirdikleri yer ile sükunet değeri arasında anlamlı bir ilişki vardır. Öğrencilerin girişimcilik eğilimi ile sınıfları, genel not ortalamaları ve aylık harcamaları arasında da anlamlı ilişkiler görülmüştür.

Kaynakça

  • Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior, Organizational Behavior and Human Decision Processes. 50, 179-211.
  • Arıkan, S. (2002), Girisimcilik. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Bardi, A., and Schwartz, S. H. (2003). Values and behavior: Strength and structure of relations. Personality and Social Psychology Bulletin, 29, 1207-1220.
  • Börü, D. (2006). Girişimcilik Eğilimi Marmara Üniversitesi İşletme Bölümü Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Yayın No.733, İstanbul: Marmara Üniversitesi .
  • Çetin C. (1996). Yeniden yapılanma ve girişimcilik, küçük-orta boy işletmeler ve bunların özendirilmesi. İstanbul: Der Yayınları
  • Dollinger, M. J (1999). Entrepreneurship, (Second Edition). NewJersey: Prentice Hall.
  • Drucker P. (1993). Gelecek için yönetim (çev. Fikret Üçcan). İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Güney, S. (2208). Girişimcilik temel kavramlar ve bazı güncel konular (Genişletilmiş 3.baskı). Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Gürol, M. A. (2000). Türkiye’de kadın girişimci ve küçük işletmesi: fırsatlar, sorunlar, beklentiler ve öneriler. Ankara: Atılım Üniversitesi Yayınları.
  • Hançerlioğlu, O. (1976), Felsefe Ansiklopedisi (1. Baskı) İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Hisrich, D.R. ,. Peters M.P. ,& Shepard D.A. (2012). Entrepreneurship (9thEdition). USA: Mc.Graw-Hill Irwin.
  • Kapu, H. (2001). Orta ve Güneydoğu Anadolu’da yaşayan girişimci yöneticilerin yaşam ve girişimcilik değerleri. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Kim Yeonshin. (2002), The Impact of Personal Value Structures on Consumer Proenvironmental Attitudes, Behaviors, And Consumerism: A Cross-Cultural Study, Michigan: UMI Dissertation Publishing.
  • Kluckhohn, Clyde (1956), "Toward a Comparison of Value Emphasis in Different Cultures," in The State of Social Sciences, ed. Leonard D. White, Chicago: The University of Chicago Press, 116-132.
  • Kutanis R. Ö. (2006). Girişimci kadınlar. Sakarya: Değişim Yayınevi.
  • Kuvan, H. (2007). Türk girişimcilerinin yaşam ve çalışma değerleri malatyalı girişimciler üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
  • Müftüoğlu, M. T., Ürper Y., Başar M., Tosunoğlu T. (2004). Girişimcilik. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Naktiyok, A. ve Timuroğlu M.K. (2009). Öğrencilerin motivasyonel değerlerinin girişimcilik niyetleri üzerine etkisi ve bir uygulama. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 23, 3, 85-103.
  • Praag, C. M. V. (1999). Some classical views on entrepreneurship. De Economist, 147(3), 311-335.
  • Rokeach, M. (1973), The Nature of Human Values, NewYork: The Free Press.
  • Şeşen H. ve Basım N. (2012). Demografik faktörler ve kişiliğin girişimcilik niyetine etkisi: spor bilimleri alanında öğrenim gören üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Ege Akademik Bakış, 12, Özel Sayı, 21-28.
  • Top, S. (2006). Girişimcilik Keşif Süreci. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Tosunoğlu T. (2003). Girişimcilik ve Türkiye’nin Ekonomik Gelişme Sürecinde Girişimciliğin Yeri, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir
  • Yılmaz, E. ve Sünbül A. (2009). Üniversite öğrencilerine yönelik girişimcilik ölçeğinin geliştirilmesi, Selçuk Üniversitesi SBE Dergisi, 21, 195-203.

Personel Values and Entrepreneurship Tendencies of University Students

Yıl 2014, Cilt: 18 Sayı: 1, 101 - 121, 01.06.2014

Öz

This study was conducted in order to determine the relationship between the entrepreneurial inclinations and the individual values of Çukurova University Karataş Tourism and Hotel Management College students. Survey method was used to get information from 346 students. In order to determine such individual values as achievement, peacefulness, universalism and individualism, Rockeach’s study served as framework of individual values. And to measure the entrepreneurial inclinations of students, the scale of entrepreneurship tendency by Yılmaz and Sünbül was used in the study. Furthermore, the demographic characteristics of students were also investigated. Analysis results indicate that students showed high entrepreneurial inclinations and attached more importance to the universality among the individual values. Results also show that the achievement has the highest level of positive relation to entrepreneurial inclinations. In addition there are significant relations between the universality and gender; and also between where they spent their primary and secondary education and peacefulness. Results also show that there are significant relations between the students' entrepreneurial inclinations and their classes, their overall grade point avarage and amount of their monthly expenditures.

Kaynakça

  • Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior, Organizational Behavior and Human Decision Processes. 50, 179-211.
  • Arıkan, S. (2002), Girisimcilik. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Bardi, A., and Schwartz, S. H. (2003). Values and behavior: Strength and structure of relations. Personality and Social Psychology Bulletin, 29, 1207-1220.
  • Börü, D. (2006). Girişimcilik Eğilimi Marmara Üniversitesi İşletme Bölümü Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Yayın No.733, İstanbul: Marmara Üniversitesi .
  • Çetin C. (1996). Yeniden yapılanma ve girişimcilik, küçük-orta boy işletmeler ve bunların özendirilmesi. İstanbul: Der Yayınları
  • Dollinger, M. J (1999). Entrepreneurship, (Second Edition). NewJersey: Prentice Hall.
  • Drucker P. (1993). Gelecek için yönetim (çev. Fikret Üçcan). İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Güney, S. (2208). Girişimcilik temel kavramlar ve bazı güncel konular (Genişletilmiş 3.baskı). Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Gürol, M. A. (2000). Türkiye’de kadın girişimci ve küçük işletmesi: fırsatlar, sorunlar, beklentiler ve öneriler. Ankara: Atılım Üniversitesi Yayınları.
  • Hançerlioğlu, O. (1976), Felsefe Ansiklopedisi (1. Baskı) İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Hisrich, D.R. ,. Peters M.P. ,& Shepard D.A. (2012). Entrepreneurship (9thEdition). USA: Mc.Graw-Hill Irwin.
  • Kapu, H. (2001). Orta ve Güneydoğu Anadolu’da yaşayan girişimci yöneticilerin yaşam ve girişimcilik değerleri. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Kim Yeonshin. (2002), The Impact of Personal Value Structures on Consumer Proenvironmental Attitudes, Behaviors, And Consumerism: A Cross-Cultural Study, Michigan: UMI Dissertation Publishing.
  • Kluckhohn, Clyde (1956), "Toward a Comparison of Value Emphasis in Different Cultures," in The State of Social Sciences, ed. Leonard D. White, Chicago: The University of Chicago Press, 116-132.
  • Kutanis R. Ö. (2006). Girişimci kadınlar. Sakarya: Değişim Yayınevi.
  • Kuvan, H. (2007). Türk girişimcilerinin yaşam ve çalışma değerleri malatyalı girişimciler üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
  • Müftüoğlu, M. T., Ürper Y., Başar M., Tosunoğlu T. (2004). Girişimcilik. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Naktiyok, A. ve Timuroğlu M.K. (2009). Öğrencilerin motivasyonel değerlerinin girişimcilik niyetleri üzerine etkisi ve bir uygulama. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 23, 3, 85-103.
  • Praag, C. M. V. (1999). Some classical views on entrepreneurship. De Economist, 147(3), 311-335.
  • Rokeach, M. (1973), The Nature of Human Values, NewYork: The Free Press.
  • Şeşen H. ve Basım N. (2012). Demografik faktörler ve kişiliğin girişimcilik niyetine etkisi: spor bilimleri alanında öğrenim gören üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Ege Akademik Bakış, 12, Özel Sayı, 21-28.
  • Top, S. (2006). Girişimcilik Keşif Süreci. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Tosunoğlu T. (2003). Girişimcilik ve Türkiye’nin Ekonomik Gelişme Sürecinde Girişimciliğin Yeri, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir
  • Yılmaz, E. ve Sünbül A. (2009). Üniversite öğrencilerine yönelik girişimcilik ölçeğinin geliştirilmesi, Selçuk Üniversitesi SBE Dergisi, 21, 195-203.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Erdinç Ballı Bu kişi benim

Ayşe İpek Koca Ballı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2014
Gönderilme Tarihi 11 Ağustos 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 18 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ballı, E., & Ballı, A. İ. K. (2014). Üniversite Öğrencilerinin Bireysel Değerleri ve Girişimcilik Eğilimleri. Çukurova Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(1), 101-121.