Research Article
BibTex RIS Cite

ÖĞRETMENLERE GÖRE PANDEMİ SÜRECİNDE DKAB DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ (4-8. SINIFLAR) İÇERİĞİNE YÖNELİK SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ

Year 2022, , 16 - 37, 30.09.2022
https://doi.org/10.30627/cuilah.1159365

Abstract

Türkiye’de 10 Mart 2020’de ilk COVID-19 vakasının görülmesinin ardından 23 Mart 2020 tarihinden itibaren uzaktan eğitime geçilmiştir. Uzaktan eğitimde gerçekleştirilen uygulamalarla ilgili literatür incelendiğinde birçok çalışmaya rastlamak mümkündür. Bu çalışma Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi içeriğini konu edinmesiyle diğer çalışmalardan farklılaşmaktadır. Bu çalışmanın temel problemi; pandemi sürecinde öğretmenlerin DKAB Dersi Öğretim Programlarının işlenişi esnasında yaşadıkları sorunlar ve bunlara yönelik çözüm önerilerinin belirlenmesidir. Böylece eksikliklerin belirlenerek program geliştirme çalışmalarına katkı sunmak hedeflenmektedir. Nitel araştırma modelinin benimsendiği bu araştırma, durum çalışması deseniyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmada pandemi sürecinde gerçekleştirilen din öğretimi uygulamalarında yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri, öğretmenlerle yapılan görüşmeler doğrultusunda derinlemesine incelenmeye çalışılmıştır. Sonuç olarak DKAB Dersi Öğretim Programları nın içeriğinin bir taraftan pandemi sürecinde karşılaşılan problemlere yönelik temizlik alışkanlıklarına vurgu yapılması, değerlerin öğretimi gibi bazı katkılara sahip olmakla birlikte süre sorunu yaşanması, öğrencilerin aktif hale getirilmesi, materyal kullanımı ve ölçme-değerlendirme gibi konularda da zorlanıldığı tespit edilmiştir.

References

  • Akman, A. (2021). İlköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenlerinin uzaktan eğitime yönelik tutumları. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Alper, A. (2020). Pandemi sürecinde k-12 düzeyinde uzaktan eğitim: durum çalışması. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 45-67.
  • Altun, V. K. (2021a). Dinin Salgın Hastalık Dönemlerindeki Eğitsel Rolü: Covid-19 Pandemisi Özelinde Bir Araştırma. Türkiye Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 11, 89-103.
  • Altun, V. K. (2021b). Covid-19 pandemi sürecinde Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmenlerinin uzaktan eğitim ile ilgili görüşlerinin değerlendirilmesi. Turkish Studies - Education, 16/5, 2127-2145.
  • Bakioğlu, B. & Çevik, M. (2020). COVID-19 pandemisi sürecinde Fen Bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Turkish Studies, 4(15), 109-129.
  • Bayburtlu, Y. S. (2020). Covid-19 pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinde öğretmen görüşlerine göre Türkçe eğitimi. Turkish Studies, 4(15), 131-151.
  • Bodur, H. E. (2021). İlahiyat Fakültesi Mezunu Öğretmenlerin Bakış Açısından Pandemi - Din İlişkisi. KSÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi, 38, 1-33.
  • Canpolat, U. & Yıldırım, Y. (2021). Ortaokul öğretmenlerinin covid-19 salgın sürecinde uzaktan eğitim deneyimlerinin incelenmesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(1), 74-109.
  • Çakmak, A. ve Uzunpolat, Y. (2021). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerine Göre Salgın Döneminde Uzaktan Eğitim. Tasavvur/Tekirdağ İlahiyat Dergisi, 7(1), 855-892.
  • Çıtırık, A. N. ve Zengin, Z. S. (2020). Küresel salgın zamanında din görevlileri gözüyle Diyanet İşleri Başkanlığı’nın yaygın din hizmeti ve eğitimi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (Salgın Hastalıklar Özel Sayısı), 599-624.
  • Duman, S. N. (2020). Salgın Döneminde Gerçekleştirilen Uzaktan Eğitim Sürecinin Değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 95-112.
  • Erpay, İ. (2021). Zorunlu Uzaktan Eğitim: Covid-19 Pandemisi Sürecinde İlahiyat Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşleri. Marifetname, 8(1), 169-204.
  • Genç, M. F., Ay, M. F. ve Gümrükçüoğlu, S. (2021). Koronavirüs (Covid-19) Sürecinde İlahiyat Alanında Lisansüstü Eğitim Gören Öğrencilerin Uzaktan Eğitime Bakışları. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 21(1), 71-97.
  • Genç, M. F. ve Gümrükçüoğlu, S. (2020). Koronavirüs (Covıd-19) sürecinde İlâhiyat Fakültesi öğrencilerinin uzaktan eğitime bakişlari. Electronic Turkish Studies, 15(4), 403-422.
  • Gören, S. Ç., Gök, F. S., Yalçın, M. T., Göregen, F. ve Çalışkan, M. (2020). Küresel salgin sürecinde uzaktan eğitimin değerlendirilmesi: Ankara örneği. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 69-94.
  • Karakuş, N., Ucuzsatar, N., Karacaoğlu, M. Ö., Esendemir, N. ve Bayraktar, D. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik görüşleri. Rumelide Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 19, 220-241.
  • Koç, A. (2020). Covid-19 salgını sürecinde İlahiyat Fakültesi öğretmenlik uygulaması dersinin uzaktan eğitim yoluyla yapılmasi: örnek bir uygulama modeli. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 851-875.
  • Kurnaz, E. ve Serçemeli, M. (2020). Covid-19 Pandemi döneminde akademisyenlerin uzaktan eğitim ve uzaktan muhasebe eğitimine yönelik bakış açıları üzerine bir araştırma. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, 3, 262-288.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsali üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
  • Özdemir, Ö. & Erdoğan, İ. (2021). Covid-19 pandemisi sürecinde İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin uzaktan eğitim hakkındaki görüşleri. Türkiye Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 12, 11-41.
  • Özdoğan, A. Ç. ve Berkant, H. G. (2020). Covid-19 Pandei Dönemindeki Uzaktan Eğitime İlişkin Paydaş Görüşlerinin İncelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 13-43.
  • Özgöl, M., Sarıkaya, İ. & Öztürk, M. (2017). Örgün eğitimde uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin öğrenci ve öğretim elemanı değerlendirmeleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 7(2), 294-304.
  • Selçuk, M., Sözen, H., Şimşek V. & İpek, Y. (2021). The çevrimiçi learning experience of Theology students in Turkey during the COVID-19 pandemic: a new disposition for RE?, Religious Education, 116(1), 74-90.
  • Tanhan, F. ve Mazlum, M. M. (2020). Okul yöneticilerinin pandemi sürecinde uzaktan eğitim uygulamalarina ilişkin görüşleri. F. Tanhan (Ed.), Pandemi ve Eğitim içinde (s. 59-102). Ankara: Anı.
  • Türker, A. ve Dündar, E. (2020). COVID-19 pandemi sürecinde eğitim bilişim aği (eba) üzerinden yürütülen uzaktan eğitimlerle ilgili lise öğretmenlerinin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 323-342.
  • Ünal, M. ve Bulunuz, N. (2020). COVID-19 salgini döneminde yürütülen uzaktan eğitim çalişmalarinin öğretmenler tarafindan değerlendirilmesi ve sonraki sürece ilişkin öneriler. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 343-369.
  • Yakut, S. (2020). Pandemi sürecinin ilahiyat öğrencileri üzerindeki psikososyal etkilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Journal of social and humanities sciences research, 7(59), 2707-2717.
  • Yazıbaşı, M. A., Yemenici, A., Serinsu, M. E. ve Zengin, Z. S. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde İlahiyat/İslami İlimler Fakültesi öğretim elemanlari ve öğrencilerinin uzaktan eğitim sistemi ile ilgili tecrübelerinin değerlendirilmesi üzerine nicel bir araştirma. ULUM, 4(1), 99-131.
  • Yiğit, Y. (2021). Öğrencilerin dijital ortamlar üzerinden yapilan din kültürü ve ahlak bilgisi derslerine yönelik tutumlari (sivas zara ilçesi örneği). Bingöl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi(17), 187-204.

According to Teachers Problems Regarding the Content of the Religious Culture and Moral Knowledge Course Teaching Curriculum (4-8. Grades) and Solution Suggestions in the Pandemic Process

Year 2022, , 16 - 37, 30.09.2022
https://doi.org/10.30627/cuilah.1159365

Abstract

After the first case of COVID-19 was seen in Turkey on March 10, 2020, distance education began on March 23, 2020. When the literature about the applications carried out in distance education is examined, it is possible to come across many studies. This study differs from other studies by taking the content of the Religious Culture and Moral Knowledge course as a subject. The main problem of this study is to determine the problems experienced by teachers during the pandemic process, during the processing of Religious Culture and Moral Knowledge course curricula, and the solution suggestions for them. Thus, it is aimed to contribute to the program development studies by identifying deficiencies.This research, in which the qualitative research model was adopted, was carried out with the case study design. In the research, the problems and solution proposals experienced in religious teaching practices carried out during the pandemic process were tried to be examined in depth in line with interviews with teachers. As a result, the content of the Religious Culture and Moral Knowledge course curriculum, on the one hand, has some contributions, such as the emphasis on cleaning habits for the problems encountered during the pandemic process, the teaching of values but it has been found that it is also difficult to have a time problem, to activate students, to use materials, subjects such as measurement evaluation.

References

  • Akman, A. (2021). İlköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenlerinin uzaktan eğitime yönelik tutumları. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Alper, A. (2020). Pandemi sürecinde k-12 düzeyinde uzaktan eğitim: durum çalışması. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 45-67.
  • Altun, V. K. (2021a). Dinin Salgın Hastalık Dönemlerindeki Eğitsel Rolü: Covid-19 Pandemisi Özelinde Bir Araştırma. Türkiye Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 11, 89-103.
  • Altun, V. K. (2021b). Covid-19 pandemi sürecinde Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmenlerinin uzaktan eğitim ile ilgili görüşlerinin değerlendirilmesi. Turkish Studies - Education, 16/5, 2127-2145.
  • Bakioğlu, B. & Çevik, M. (2020). COVID-19 pandemisi sürecinde Fen Bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Turkish Studies, 4(15), 109-129.
  • Bayburtlu, Y. S. (2020). Covid-19 pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinde öğretmen görüşlerine göre Türkçe eğitimi. Turkish Studies, 4(15), 131-151.
  • Bodur, H. E. (2021). İlahiyat Fakültesi Mezunu Öğretmenlerin Bakış Açısından Pandemi - Din İlişkisi. KSÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi, 38, 1-33.
  • Canpolat, U. & Yıldırım, Y. (2021). Ortaokul öğretmenlerinin covid-19 salgın sürecinde uzaktan eğitim deneyimlerinin incelenmesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(1), 74-109.
  • Çakmak, A. ve Uzunpolat, Y. (2021). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerine Göre Salgın Döneminde Uzaktan Eğitim. Tasavvur/Tekirdağ İlahiyat Dergisi, 7(1), 855-892.
  • Çıtırık, A. N. ve Zengin, Z. S. (2020). Küresel salgın zamanında din görevlileri gözüyle Diyanet İşleri Başkanlığı’nın yaygın din hizmeti ve eğitimi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (Salgın Hastalıklar Özel Sayısı), 599-624.
  • Duman, S. N. (2020). Salgın Döneminde Gerçekleştirilen Uzaktan Eğitim Sürecinin Değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 95-112.
  • Erpay, İ. (2021). Zorunlu Uzaktan Eğitim: Covid-19 Pandemisi Sürecinde İlahiyat Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşleri. Marifetname, 8(1), 169-204.
  • Genç, M. F., Ay, M. F. ve Gümrükçüoğlu, S. (2021). Koronavirüs (Covid-19) Sürecinde İlahiyat Alanında Lisansüstü Eğitim Gören Öğrencilerin Uzaktan Eğitime Bakışları. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 21(1), 71-97.
  • Genç, M. F. ve Gümrükçüoğlu, S. (2020). Koronavirüs (Covıd-19) sürecinde İlâhiyat Fakültesi öğrencilerinin uzaktan eğitime bakişlari. Electronic Turkish Studies, 15(4), 403-422.
  • Gören, S. Ç., Gök, F. S., Yalçın, M. T., Göregen, F. ve Çalışkan, M. (2020). Küresel salgin sürecinde uzaktan eğitimin değerlendirilmesi: Ankara örneği. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 69-94.
  • Karakuş, N., Ucuzsatar, N., Karacaoğlu, M. Ö., Esendemir, N. ve Bayraktar, D. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik görüşleri. Rumelide Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 19, 220-241.
  • Koç, A. (2020). Covid-19 salgını sürecinde İlahiyat Fakültesi öğretmenlik uygulaması dersinin uzaktan eğitim yoluyla yapılmasi: örnek bir uygulama modeli. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 851-875.
  • Kurnaz, E. ve Serçemeli, M. (2020). Covid-19 Pandemi döneminde akademisyenlerin uzaktan eğitim ve uzaktan muhasebe eğitimine yönelik bakış açıları üzerine bir araştırma. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, 3, 262-288.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsali üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
  • Özdemir, Ö. & Erdoğan, İ. (2021). Covid-19 pandemisi sürecinde İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin uzaktan eğitim hakkındaki görüşleri. Türkiye Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 12, 11-41.
  • Özdoğan, A. Ç. ve Berkant, H. G. (2020). Covid-19 Pandei Dönemindeki Uzaktan Eğitime İlişkin Paydaş Görüşlerinin İncelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 13-43.
  • Özgöl, M., Sarıkaya, İ. & Öztürk, M. (2017). Örgün eğitimde uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin öğrenci ve öğretim elemanı değerlendirmeleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 7(2), 294-304.
  • Selçuk, M., Sözen, H., Şimşek V. & İpek, Y. (2021). The çevrimiçi learning experience of Theology students in Turkey during the COVID-19 pandemic: a new disposition for RE?, Religious Education, 116(1), 74-90.
  • Tanhan, F. ve Mazlum, M. M. (2020). Okul yöneticilerinin pandemi sürecinde uzaktan eğitim uygulamalarina ilişkin görüşleri. F. Tanhan (Ed.), Pandemi ve Eğitim içinde (s. 59-102). Ankara: Anı.
  • Türker, A. ve Dündar, E. (2020). COVID-19 pandemi sürecinde eğitim bilişim aği (eba) üzerinden yürütülen uzaktan eğitimlerle ilgili lise öğretmenlerinin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 323-342.
  • Ünal, M. ve Bulunuz, N. (2020). COVID-19 salgini döneminde yürütülen uzaktan eğitim çalişmalarinin öğretmenler tarafindan değerlendirilmesi ve sonraki sürece ilişkin öneriler. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 343-369.
  • Yakut, S. (2020). Pandemi sürecinin ilahiyat öğrencileri üzerindeki psikososyal etkilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Journal of social and humanities sciences research, 7(59), 2707-2717.
  • Yazıbaşı, M. A., Yemenici, A., Serinsu, M. E. ve Zengin, Z. S. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde İlahiyat/İslami İlimler Fakültesi öğretim elemanlari ve öğrencilerinin uzaktan eğitim sistemi ile ilgili tecrübelerinin değerlendirilmesi üzerine nicel bir araştirma. ULUM, 4(1), 99-131.
  • Yiğit, Y. (2021). Öğrencilerin dijital ortamlar üzerinden yapilan din kültürü ve ahlak bilgisi derslerine yönelik tutumlari (sivas zara ilçesi örneği). Bingöl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi(17), 187-204.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Tuğrul Yürük 0000-0002-2476-0720

Publication Date September 30, 2022
Submission Date August 8, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Yürük, T. (2022). ÖĞRETMENLERE GÖRE PANDEMİ SÜRECİNDE DKAB DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ (4-8. SINIFLAR) İÇERİĞİNE YÖNELİK SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD), 30. YIL ÖZEL SAYISI, 16-37. https://doi.org/10.30627/cuilah.1159365
AMA Yürük T. ÖĞRETMENLERE GÖRE PANDEMİ SÜRECİNDE DKAB DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ (4-8. SINIFLAR) İÇERİĞİNE YÖNELİK SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD). September 2022;30. YIL ÖZEL SAYISI:16-37. doi:10.30627/cuilah.1159365
Chicago Yürük, Tuğrul. “ÖĞRETMENLERE GÖRE PANDEMİ SÜRECİNDE DKAB DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ (4-8. SINIFLAR) İÇERİĞİNE YÖNELİK SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD) 30. YIL ÖZEL SAYISI, September (September 2022): 16-37. https://doi.org/10.30627/cuilah.1159365.
EndNote Yürük T (September 1, 2022) ÖĞRETMENLERE GÖRE PANDEMİ SÜRECİNDE DKAB DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ (4-8. SINIFLAR) İÇERİĞİNE YÖNELİK SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD) 30. YIL ÖZEL SAYISI 16–37.
IEEE T. Yürük, “ÖĞRETMENLERE GÖRE PANDEMİ SÜRECİNDE DKAB DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ (4-8. SINIFLAR) İÇERİĞİNE YÖNELİK SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ”, Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD), vol. 30. YIL ÖZEL SAYISI, pp. 16–37, 2022, doi: 10.30627/cuilah.1159365.
ISNAD Yürük, Tuğrul. “ÖĞRETMENLERE GÖRE PANDEMİ SÜRECİNDE DKAB DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ (4-8. SINIFLAR) İÇERİĞİNE YÖNELİK SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD) 30. YIL ÖZEL SAYISI (September 2022), 16-37. https://doi.org/10.30627/cuilah.1159365.
JAMA Yürük T. ÖĞRETMENLERE GÖRE PANDEMİ SÜRECİNDE DKAB DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ (4-8. SINIFLAR) İÇERİĞİNE YÖNELİK SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD). 2022;30. YIL ÖZEL SAYISI:16–37.
MLA Yürük, Tuğrul. “ÖĞRETMENLERE GÖRE PANDEMİ SÜRECİNDE DKAB DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ (4-8. SINIFLAR) İÇERİĞİNE YÖNELİK SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD), vol. 30. YIL ÖZEL SAYISI, 2022, pp. 16-37, doi:10.30627/cuilah.1159365.
Vancouver Yürük T. ÖĞRETMENLERE GÖRE PANDEMİ SÜRECİNDE DKAB DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ (4-8. SINIFLAR) İÇERİĞİNE YÖNELİK SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD). 2022;30. YIL ÖZEL SAYISI:16-37.

Correspondence Address
Cukurova University, Faculty of Theology, Balcali Campus, 01330, Saricam/Adana.