Research Article
BibTex RIS Cite

Tüketicinin Demografik Özelliklerinin Konut Satın Alma Davranışı Üzerindeki Etkileri

Year 2021, , 557 - 569, 16.08.2021
https://doi.org/10.21605/cukurovaumfd.982938

Abstract

Tüketicilerin konut satın alma davranışlarının ve bu davranışların altında yatan parametrelerin analiz edilmesi amacıyla yapılan bu çalışmada tüketicinin satın aldığı ya da almayı düşündüğü konutta önem verdiği nitelikler belirlenmiştir. Ayrıca tüketicinin cinsiyet, yaş, medeni durum, eğitim, gelir düzeyi ve meslek gibi demografik özelliklerinin konut tercihleri üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Çalışmaya katılanların genelinin ihtiyaç sebebiyle konut satın almayı düşünen ve orta gelir düzeyine sahip bireylerden oluştuğu tespit edilmiştir. Elde edilen hipotez testleri sonuçları değerlendirildiğinde tüketicinin konut tercihinde eğitim durumu ve cinsiyet değişkenlerine göre anlamlı ilişki bulunmuş ancak satın alma kararı, yaş, medeni durum, meslek ve gelir düzeyi değişkenleri ile anlamlı ilişki bulunmadığı gözlenmiştir. Tüketicinin konut tercihlerinde öncelikli olarak konutun depreme dayanıklı olması, konum, ulaşım, odaların yüzölçümü, doğalgaz bağlantısı ve yalıtım gibi konulara önem verdiği; akıllı ev sistemlerinin konutta varlığına ise diğer kriterler kadar ilgi göstermediği görülmüştür. Çalışma sonunda bu bilgiler ışığında yüklenicilere hedef kitlenin belirlenmesi ve pazarlama çalışmaları ile ilgili öneriler sunulmuştur.

References

  • 1. Su, Ö., 2016. Oturum Amaçlı Konut Pazarlamasında Müşteri Tercihleriyle İlgili Bir Araştırma, İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 101.
  • 2. Şenyurt, Ö., 2001. Konut Pazarlamasında Tüketicinin Satın Alma Davranışları ve Bir Uygulama, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 146.
  • 3. Wang, D., Li, S., 2006. Socio-economic Differentials and Stated Housing Preferences in Guangzhou, Habitat International, China, 305-326.
  • 4. Su, Ö., Kaplan, B., 2017. Konut Pazarlamasında Pazarlama Karması Stratejileri Üzerine Bir Araştırma, Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1-26.
  • 5 Gür, M., Sezer, F.Ş., 2018. Popularity in House Preferences - a Research on Usersatisfaction: Bursa Balat Sample, International Refereed Journal of Design and Architecture, 1-27.
  • 6. E., Mulliner, Algrnas, M., 2018. Preferences for Housing Attributes in Saudi Arabia: a Comparison Between Consumers’ and Property Practitioners’ Views, Cities, 152-164.
  • 7. Aras Baş, H.K., 2020. Tüketicilerin Konut Satın Alma Davranışlarının Markalaşma Faktörü Kapsamında İncelenmesi, Çukurova Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Adana, 121.
  • 8. Koklic, M., Vida, I., 2009. A Strategic Household Purchase: Consumer House Buying Behavior, Managing Global Transition International Research Journal, 75–96.
  • 9. Ö.L., Kellekci, Berköz, L., 2006. Konut ve Çevresel Kalite Memnuniyetini Yükselten Faktörler, İtü Dergisi/a, 167-178.
  • 10. Yalçın, A., Dumanoğlu, S., Alpaslan, H.İ., 2009. Uzun Vadeli Konut Finansmanı Sisteminin (Mortgage) Türk Konut Sektörü İçerisindeki Yeri ve Satınalma Eğiliminin Belirlenmesine Yönelik Uygulama, MUFAD Journal, 74-79.
  • 11. Güremen, L., 2016. Konut ve Yerleşim Alanı Kullanıcı Algısının Memnuniyet ve Tercih Davranışına Etkisi Üzerine Bir Araştırmada Amasya Örneği, Technological Applied Sciences, 24-64.
  • 12. Ratchatakulpat, T., Miller, P., Marchant, T., 2009. Residential Real Estat ePurchase Decisions in Australia: Is it More Than Location?, International Real Estate Revıew, 273-294.
  • 13. Ayman, H., Al-Momani, 2000. Structuring Information on Residential Building: a Model of Preference, Engineering, Construction and Architectural Management, 179-190.
  • 14. Ayman, H., Al-Momani, 2003. Housing Quality: Implications for Design and Management, J. Urban Plannıng & Development, 177-194.
  • 15. Yavuz, S., Çemrek, F., 2013. Konjoint Analizi ile Sağlık Çalışanlarının Konut Tercihlerinin Belirlenmesi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 379-396.
  • 16. Karunarathne, L., Ariyawansa, R., 2015. Analysis of House Purchase Intention, Sri Lankan Journal of Management, 28-51.
  • 17. Moghimi, V., Jusan, M., 2015. Priority of Structural Housing Attribute Preferences: Identifying Customer Perception, International Journal of Housing Markets and Analysis, 36-52.
  • 18. Kalaycı, Ş., 2008. SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli Istatistik Teknikleri, Asil Yayın, 426.
  • 19. Karakurt Tosun, E., Fırat, Z., 2012. Kentsel Mekândaki Değişimler ve Kişilerin KonutTercihleri: Bursa Örneği, Business and Economics Research Journal, 173-195.
  • 20. Chia, J., Harun, A., Kassim, A., Martin, D., Kepal, N., 2016. Understanding Factors that in Fluence House Purchase Intention Among Consumers in Kota Kinabalu: an Application of Buyer Behavior Model Theory, Journal of Technology Management and Business, 94-110.
  • 21. Baran, H., 2007. Ailelerin Konut Satın Alma Tutum ve Davranışları Üzerinde Bir Araştırma, Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 129.
  • 22. Demir, G., 2018. Tüketicilerin Konut Satın Alımını Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma, Toros Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 133.
  • 23. Moral, S., 2018. Konut Satım Alımlarında Tüketici Davranışı ve Marka Algısı ile Bilinirliğinin Satın Alıma Etkisi, Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 96.
  • 24. Karagöz, Y., Eş, A., Yavuz, S., 2015. Nominal İlişki Ölçüleriyle Konut Satın Almaya Etki Eden Faktörlerin İncelenmesi: Bolu İli Örneği, C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 247-260.
  • 25. Atabeyli, O.C., Keleş, Ş., 2020. Konut Tercihinde Cinsiyet Etkili mi? Davranışsal İktisat ve Rasyonelite Paradoksu, İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 126-145.
  • 26. Memiş, S., 2018. Tüketicilerin Konut Seçimini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma, International Journal of Academic Value Studies (Javstudies), 652-665.
  • 27. Zorlu, T., Sağsöz, A., 2010. Müstakil Konut Sitelerinde Kullanıcı Tercihlerine Bağlı Fiziki Müdahaleler: Trabzon Örneği, METU. JFA, 189-206.
  • 28. Trembley, R.K., Dillman, A.D., 1984. Beyond the American Housing Dream: Accommodation to the 1980s, University Press of America, 11(1), 45-46.

The Effects of the Demographic Characteristics of the Consumers on the House Buying Behavior

Year 2021, , 557 - 569, 16.08.2021
https://doi.org/10.21605/cukurovaumfd.982938

Abstract

In this study, in order to analyze the consumer behavior in buying houses and the parameters underlying these behaviors, the qualities that consumer considers to be important in the house they buy or intend to buy were determined. In addition, the effects of demographic characteristics of the consumer such as gender, age, marital status, education, income level and occupation on housing preferences were investigated. It has been determined that the majority of the participants in the study consist of individuals with a middle income level who are considering buying a house due to need. When the results of the hypothesis tests were evaluated, it was observed that there was a significant relationship in the consumer’s housing preference according to the variables of education and gender, however, there was no significant relationship with the variables of purchasing decision, age, marital status, occupation and income level. Moreover, it has been observed that the consumer primarily attaches importance to issues such as earthquake resistance of the house, location, transportation, surface area of the rooms, natural gas connection and insulation; while the presence of smart home systems in the house does not show as much interest as other criteria. As a result of the study, in the light of the obtained findings, suggestions were presented to the contractors regarding the determination of the target audience and marketing activities.

References

  • 1. Su, Ö., 2016. Oturum Amaçlı Konut Pazarlamasında Müşteri Tercihleriyle İlgili Bir Araştırma, İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 101.
  • 2. Şenyurt, Ö., 2001. Konut Pazarlamasında Tüketicinin Satın Alma Davranışları ve Bir Uygulama, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 146.
  • 3. Wang, D., Li, S., 2006. Socio-economic Differentials and Stated Housing Preferences in Guangzhou, Habitat International, China, 305-326.
  • 4. Su, Ö., Kaplan, B., 2017. Konut Pazarlamasında Pazarlama Karması Stratejileri Üzerine Bir Araştırma, Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1-26.
  • 5 Gür, M., Sezer, F.Ş., 2018. Popularity in House Preferences - a Research on Usersatisfaction: Bursa Balat Sample, International Refereed Journal of Design and Architecture, 1-27.
  • 6. E., Mulliner, Algrnas, M., 2018. Preferences for Housing Attributes in Saudi Arabia: a Comparison Between Consumers’ and Property Practitioners’ Views, Cities, 152-164.
  • 7. Aras Baş, H.K., 2020. Tüketicilerin Konut Satın Alma Davranışlarının Markalaşma Faktörü Kapsamında İncelenmesi, Çukurova Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Adana, 121.
  • 8. Koklic, M., Vida, I., 2009. A Strategic Household Purchase: Consumer House Buying Behavior, Managing Global Transition International Research Journal, 75–96.
  • 9. Ö.L., Kellekci, Berköz, L., 2006. Konut ve Çevresel Kalite Memnuniyetini Yükselten Faktörler, İtü Dergisi/a, 167-178.
  • 10. Yalçın, A., Dumanoğlu, S., Alpaslan, H.İ., 2009. Uzun Vadeli Konut Finansmanı Sisteminin (Mortgage) Türk Konut Sektörü İçerisindeki Yeri ve Satınalma Eğiliminin Belirlenmesine Yönelik Uygulama, MUFAD Journal, 74-79.
  • 11. Güremen, L., 2016. Konut ve Yerleşim Alanı Kullanıcı Algısının Memnuniyet ve Tercih Davranışına Etkisi Üzerine Bir Araştırmada Amasya Örneği, Technological Applied Sciences, 24-64.
  • 12. Ratchatakulpat, T., Miller, P., Marchant, T., 2009. Residential Real Estat ePurchase Decisions in Australia: Is it More Than Location?, International Real Estate Revıew, 273-294.
  • 13. Ayman, H., Al-Momani, 2000. Structuring Information on Residential Building: a Model of Preference, Engineering, Construction and Architectural Management, 179-190.
  • 14. Ayman, H., Al-Momani, 2003. Housing Quality: Implications for Design and Management, J. Urban Plannıng & Development, 177-194.
  • 15. Yavuz, S., Çemrek, F., 2013. Konjoint Analizi ile Sağlık Çalışanlarının Konut Tercihlerinin Belirlenmesi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 379-396.
  • 16. Karunarathne, L., Ariyawansa, R., 2015. Analysis of House Purchase Intention, Sri Lankan Journal of Management, 28-51.
  • 17. Moghimi, V., Jusan, M., 2015. Priority of Structural Housing Attribute Preferences: Identifying Customer Perception, International Journal of Housing Markets and Analysis, 36-52.
  • 18. Kalaycı, Ş., 2008. SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli Istatistik Teknikleri, Asil Yayın, 426.
  • 19. Karakurt Tosun, E., Fırat, Z., 2012. Kentsel Mekândaki Değişimler ve Kişilerin KonutTercihleri: Bursa Örneği, Business and Economics Research Journal, 173-195.
  • 20. Chia, J., Harun, A., Kassim, A., Martin, D., Kepal, N., 2016. Understanding Factors that in Fluence House Purchase Intention Among Consumers in Kota Kinabalu: an Application of Buyer Behavior Model Theory, Journal of Technology Management and Business, 94-110.
  • 21. Baran, H., 2007. Ailelerin Konut Satın Alma Tutum ve Davranışları Üzerinde Bir Araştırma, Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 129.
  • 22. Demir, G., 2018. Tüketicilerin Konut Satın Alımını Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma, Toros Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 133.
  • 23. Moral, S., 2018. Konut Satım Alımlarında Tüketici Davranışı ve Marka Algısı ile Bilinirliğinin Satın Alıma Etkisi, Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 96.
  • 24. Karagöz, Y., Eş, A., Yavuz, S., 2015. Nominal İlişki Ölçüleriyle Konut Satın Almaya Etki Eden Faktörlerin İncelenmesi: Bolu İli Örneği, C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 247-260.
  • 25. Atabeyli, O.C., Keleş, Ş., 2020. Konut Tercihinde Cinsiyet Etkili mi? Davranışsal İktisat ve Rasyonelite Paradoksu, İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 126-145.
  • 26. Memiş, S., 2018. Tüketicilerin Konut Seçimini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma, International Journal of Academic Value Studies (Javstudies), 652-665.
  • 27. Zorlu, T., Sağsöz, A., 2010. Müstakil Konut Sitelerinde Kullanıcı Tercihlerine Bağlı Fiziki Müdahaleler: Trabzon Örneği, METU. JFA, 189-206.
  • 28. Trembley, R.K., Dillman, A.D., 1984. Beyond the American Housing Dream: Accommodation to the 1980s, University Press of America, 11(1), 45-46.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Engineering
Journal Section Articles
Authors

Hatice Kübra Baş Aras 0000-0001-8445-1324

Gozde Tantekın Celık 0000-0002-0045-4489

Publication Date August 16, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Baş Aras, H. K., & Tantekın Celık, G. (2021). Tüketicinin Demografik Özelliklerinin Konut Satın Alma Davranışı Üzerindeki Etkileri. Çukurova Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, 36(2), 557-569. https://doi.org/10.21605/cukurovaumfd.982938