Oyun, yaş gözetmeksizin her bireyin hayatında önemli bir yer tutar. Yetişkinler için
genellikle eğlenme, dinlenme ve boş zamanı keyifli bir şekilde değerlendirme aracı olan
oyun; çocuklar için sosyal, bilişsel ve duyuşsal gelişimi destekleyen aynı zamanda kültürel
belleğin korunarak gelecek nesillere aktarılmasında önemli rol oynayan bir faaliyettir.
Çocuklar, oyun aracılığıyla dünyayı tanır, anlamlandırır ve toplumsal normlar ile değer
yargılarını öğrenirler. Oyun, çocukların gizil öğrenme yöntemlerinden biridir.
Halk bilimi, antropoloji ve psikoloji gibi disiplinler, oyunun çocuk eğitiminde ve bilişsel
gelişimde güçlü bir faktör olduğu görüşünde birleşmişlerdir. Geleneksel çocuk oyunları,
bireyin dil becerilerini geliştirmesine, motor kabiliyetlerinin güçlenmesine ve kimlik
oluşumuna katkı sağlar.
Çocuk oyunları, yaşayan bir kültürün parçası olarak nesilden nesile aktarılan kültürel bir
mirastır. Oyunlar, toplumların sosyo-kültürel yapısını, ekonomik koşullarını ve coğrafi
özelliklerini özgün bir biçimde yansıtır.
Bu bağlamda, Doç. Dr. Özlem Ünalan’ın kaleme aldığı Yediden Yetmişe Bayburt'ta Oyun
adlı eser, Bayburt yöresine ait unutulmaya yüz tutmuş oyunları edebiyat dünyasına taşıyarak
kültürel mirasın korunmasına katkı sağlamaktadır. Söz konusu eserde Bayburt'taki oyunların
kültürel işlevleri, pedagojik değerleri ve tarihsel kökenleri ele alınmaktadır.
Play holds a significant place in the lives of individuals, regardless of age. While for adults it
often serves as a means of entertainment, relaxation, and making leisure time more enjoyable,
for children it supports social, cognitive, and emotional development, and plays a crucial role
in preserving cultural memory and transmitting it to future generations. Through play,
children explore and make sense of the world, and learn societal norms and values. Play is
one of the implicit learning methods for children.
Disciplines such as folklore, anthropology, and psychology agree that play is a powerful
factor in child education and cognitive development. Traditional children's games contribute
to the development of language skills, the strengthening of motor abilities, and the formation
of identity.
As a living element of culture, children's games carry the torch of transmission from
generation to generation. They reflect the socio-cultural structure, economic conditions, and
geographical characteristics of societies in a unique manner.
In this context, Doç. Dr. Özlem Ünalan’s work titled From Seven to Seventy: Play in Bayburt
contributes to the preservation of cultural heritage by bringing the almost- forgotten games of
the Bayburt region into the literary world. The work examines the cultural functions,
pedagogical values, and historical origins of these traditional games.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Turkish Folklore in the Türkiye Field |
| Journal Section | Book Reviews |
| Authors | |
| Publication Date | October 21, 2025 |
| Submission Date | May 11, 2025 |
| Acceptance Date | October 11, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Issue: 9 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License