Review
BibTex RIS Cite

DİZİ KARAKTERLERİNİN REKLAMLARDA KULLANILMASININ GÖSTERGEBİLİMSEL ÇÖZÜMLEMESİ: MİMESİS VE FREUDYEN YAKLAŞIM ETKİLEŞİMİ

Year 2020, , 176 - 212, 26.10.2020
https://doi.org/10.35379/cusosbil.579441

Abstract

Reklamlar bir ürünün veya markanın hedef kitlelerine tanıtılması ve çeşitli
pazarlama çalışmalarının iletilmesi için günümüzde çok farklı yöntemlerle
kullanılan, zaman ve yer satın alınması ve ücretinin ödenmesi suretiyle işleyen
bir iletişim yöntemidir. Basılı, görsel, işitsel ve dijital medya kanallarında
farklı pek çok yöntemle, mesajlarını hedef kitlelerine iletmeye çalışan
markalar ve ürünler, binlerce mesaj arasından sıyrılıp, istedikleri etkiyi
yaratabilmek için birçok uygulamayı kullanmak durumundadırlar. Reklam
filmlerinde ünlü ve topluma liderlik edebilecek kişilerin, sanatçıların,
tanınmış kişilerin, sevilen kişilerin kullanılması bilinen ve sıkça uygulanan
bir yöntemdir. Böylece marka veya ürünü tüketicisine sevdirmek ve “sevdiğiniz
kişi de bu ürünü kullanmaktadır, siz de kullanın” yönlendirmesi yapılmaktadır.
Çoğunlukla bu kişiler gerçekte de toplumsal hayat içerisinde rastladığımız,
gerçek ve bilinen kişiliklerdir. Reklam filmlerinde sevilen dizi veya film
karakterlerinin kullanılması ise son on yılda karşımıza daha sık çıkan bir
yöntemdir. Film karakterlerinin reklamlarda gerçek kişi imiş gibi
kullanılmasının alt yapısında psikolojik ve sosyolojik olarak etkiler vardır.
Bu çalışmada psikanalist Sigmund Freud’un id, ego ve süperego kavramları ile “taklit”
olarak ele alınan “mimesis” kavramı çerçevesinde reklam filmlerinde dizi
karakterlerinin kullanılmasının hedef kitlelerdeki olası etkileri irdelenmeye
çalışılmaktadır. Bu bağlamda, üç dizi karakterinin oynadığı reklamlar Seiler’in
adımlarıyla film çözümlenmesi yöntemi kullanılarak çözümleme yapılmaktadır.
Sonuçta, reklam filmlerinin sanal gerçek gibi gösterilen dizi karakterleri
kullanılarak ürün ve markaların yaratmak istedikleri algının hedef kitlelere
iletilmesindeki amaç, Freudyen bir bakış açısıyla ortaya konulmaya
çalışılmaktadır.

References

  • Kitaplar:
  • Aydoğan, F., Netchitailova E., Morozov E., Jenkins H., Manaovich L. Poster M. ve diğerleri (2018). Yeni Medya Kurmacılarından Yeni Medya Kurmaları. Editör: F. Aydoğan, İstanbul: Der Yayınları.
  • Duman, M.A. (2014). Mimesis. İstanbul: Litera Yayıncılık.
  • Evans M., Jamal A., Foxall G. (2009). Consumer Behaviour. Seceond Edition, England: Wiley Publication.
  • Potolsky, M. (2006). Mimesis, The new Critical Idiom., New York: Routledge Group.
  • Toprak, M. (2013). Filmin Dili Kurg. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Makaleler:Seiler R. M., Semiology and Semiotics https://people.ucalgary.ca/~rseiler/semiolog.htm, E.T. 17.04.2019.
  • İnternet:https://www.startv.com.tr/dizi/erkenci-kus/haberler, Erişim Tarihi: 21.04.2019.
  • https://www.startv.com.tr/dizi/erkenci-kus/bolumler/1-bolum, Erişim Tarihi: 21.04.2019.
  • https://www.youtube.com/watch?v=lDu4orx6Bw0, Erişim Tarihi: 21.04.2019.
  • https://www.campaigntr.com/finish-turkiye-kadin-dizisi-ile-yeni-reklamini-yayinladi/, Erişim Tarihi: 21.04.2019.
  • https://www.youtube.com/watch?v=NpYvpOKrsUk, Erişim Tarihi: 21.04.2019.
  • https://www.startv.com.tr/dizi/ufak-tefek-cinayetler/haber/sali-gununun-birincilik-koltuguna-ufak-tefek-cinayetler-oturdu, Erişim Tarihi:21.04.2019.
  • https://twitter.com/cartedorturkiye, Erişim Tarihi:21.04.2019.
  • http://www.gazetevatan.com/oya-dogan-1114204-yazar-yazisi-ufak-tefek-cinayetler-gercek-disi-ama-derin-bir-gerceklik-tasiyor/, Erişim Tarihi: 21.04.2019.
  • https://www.youtube.com/watch?v=HUKgDkA5Jno, Erişim Tarihi: 21.04.2019.
  • https://www.youtube.com/watch?v=RG1lOzkIm40, Erişim Tarihi: 21.04.2019.
  • https://www.fox.com.tr/Kadin/haber/1855/FINISH-ve-KADIN-dizisinden-buyuk-is-birligi, Erişim Tarihi:21.04.2019.
  • https://www.haberler.com/ikinci-cakir-vakasi-8375189-haberi/, Erişim Tarihi: 21.04.2019.
Year 2020, , 176 - 212, 26.10.2020
https://doi.org/10.35379/cusosbil.579441

Abstract

References

  • Kitaplar:
  • Aydoğan, F., Netchitailova E., Morozov E., Jenkins H., Manaovich L. Poster M. ve diğerleri (2018). Yeni Medya Kurmacılarından Yeni Medya Kurmaları. Editör: F. Aydoğan, İstanbul: Der Yayınları.
  • Duman, M.A. (2014). Mimesis. İstanbul: Litera Yayıncılık.
  • Evans M., Jamal A., Foxall G. (2009). Consumer Behaviour. Seceond Edition, England: Wiley Publication.
  • Potolsky, M. (2006). Mimesis, The new Critical Idiom., New York: Routledge Group.
  • Toprak, M. (2013). Filmin Dili Kurg. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Makaleler:Seiler R. M., Semiology and Semiotics https://people.ucalgary.ca/~rseiler/semiolog.htm, E.T. 17.04.2019.
  • İnternet:https://www.startv.com.tr/dizi/erkenci-kus/haberler, Erişim Tarihi: 21.04.2019.
  • https://www.startv.com.tr/dizi/erkenci-kus/bolumler/1-bolum, Erişim Tarihi: 21.04.2019.
  • https://www.youtube.com/watch?v=lDu4orx6Bw0, Erişim Tarihi: 21.04.2019.
  • https://www.campaigntr.com/finish-turkiye-kadin-dizisi-ile-yeni-reklamini-yayinladi/, Erişim Tarihi: 21.04.2019.
  • https://www.youtube.com/watch?v=NpYvpOKrsUk, Erişim Tarihi: 21.04.2019.
  • https://www.startv.com.tr/dizi/ufak-tefek-cinayetler/haber/sali-gununun-birincilik-koltuguna-ufak-tefek-cinayetler-oturdu, Erişim Tarihi:21.04.2019.
  • https://twitter.com/cartedorturkiye, Erişim Tarihi:21.04.2019.
  • http://www.gazetevatan.com/oya-dogan-1114204-yazar-yazisi-ufak-tefek-cinayetler-gercek-disi-ama-derin-bir-gerceklik-tasiyor/, Erişim Tarihi: 21.04.2019.
  • https://www.youtube.com/watch?v=HUKgDkA5Jno, Erişim Tarihi: 21.04.2019.
  • https://www.youtube.com/watch?v=RG1lOzkIm40, Erişim Tarihi: 21.04.2019.
  • https://www.fox.com.tr/Kadin/haber/1855/FINISH-ve-KADIN-dizisinden-buyuk-is-birligi, Erişim Tarihi:21.04.2019.
  • https://www.haberler.com/ikinci-cakir-vakasi-8375189-haberi/, Erişim Tarihi: 21.04.2019.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Sevinç Koçak 0000-0002-9503-3379

Semra Tüplek This is me 0000-0003-1114-5750

Publication Date October 26, 2020
Submission Date June 18, 2019
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Koçak, S., & Tüplek, S. (2020). DİZİ KARAKTERLERİNİN REKLAMLARDA KULLANILMASININ GÖSTERGEBİLİMSEL ÇÖZÜMLEMESİ: MİMESİS VE FREUDYEN YAKLAŞIM ETKİLEŞİMİ. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 29(3), 176-212. https://doi.org/10.35379/cusosbil.579441