Research Article
BibTex RIS Cite

ÖĞRENCİLERİN ALGILADIKLARI AİT OLMA VE ÖĞRETİM ELEMANLARI MESLEKİ YETERLİLİKLERİNİN AKADEMİK MOTİVASYONLARINI YORDAMA DÜZEYİ

Year 2019, , 241 - 256, 15.10.2019
https://doi.org/10.35379/cusosbil.591857

Abstract

Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmenliği
öğrencilerinin ait olma ve algıladıkları öğretim elemanları mesleki
yeterliklerinin, akademik motivasyonlarını anlamlı bir şekilde yordayıp
yordamadığını ortaya koymaktır. Araştırma, sınıf öğretmenliği öğrencilerinin
akademik motivasyon düzeylerini etkileyen özelliklerinin saptanması ve bunların
birbirleriyle etkileşimlerinin belirlenmesini amaçlayan ilişkisel tarama
modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini 2015-2016
eğitim-öğretim yılında Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Eğitimi
Anabilim Dalında öğrenim gören öğrenciler oluşturmuştur. Araştırmada örneklem
seçilmeyip evrenin tamamına ulaşılmaya çalışılmıştır. Sonuçlar, “mesleğe ait
olma” değişkeninin sınıf öğretmenliği öğrencilerinin akademik motivasyonlarını
etkileyen en önemli değişken olduğunu göstermiştir. Ayrıca sonuçlar erkeklerin
ait olma düzeylerinin kadınlara göre daha düşük olduğunu göstermiştir. Bu da
sınıf öğretmenliğinin geçmişten beri gelen “kadın” mesleği olduğu algısının
hala sürdüğüne işaret etmektedir. Son sınıf öğrencileri, birinci sınıf
öğrencilerine göre öğretim elemanlarını daha yetersiz algılamaktadır.

Supporting Institution

Çukurova Üniversitesi

References

  • Acat, M. B. & Yenilmez, K. (2004). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin motivasyon düzeyleri. Manas Sosyal Bilimler Dergisi, 6(12), 125-139.
  • Açan, B. & Saydan, R. (2009). Öğretim elemanlarının akademik kalite özelliklerinin değerlendirilmesi: Kafkas üniversitesi İİBF örneği. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(2), 225-253.
  • Akandere, M., Özyalmaç, N.T. & Duman, S. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik tutumları ile akademik başarı motivasyonlarının incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24, 1-10.
  • Akbaba, S. (2006).Eğitimde motivasyon, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 343 – 361.
  • Akbay, S.E. (2009). Cinsiyete göre üniversite öğrencelerinde akademik erteleme davranışı: Akademik güdülenme, akademik özyeterlik ve akademik yükleme stillerinin rolü.(Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Mersin Üniversitesi, Mersin.
  • Akdemir, Ö. (2006). İlköğretim öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutumları ve başarı güdüsü. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Aktan,S. (2012). Öğrencilerin akademik başarısı, öz düzenleme becerisi, motivasyonu ve öğretmenlerin öğretim stilleri arasındaki ilişki.(Yayınlanmamış Doktora Tezi), Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Alemdağ, C., Öncü, E. & Yılmaz, A. K. (2014). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının akademik motivasyon ve akademik öz-yeterlikleri.Spor Bilimleri Dergisi,25(1), 23–35.
  • Altun, F. & Yazıcı, H. (2010). Öğrencilerin okul motivasyonunu yordayan bazı değişkenler. International. Conference on New Trends in Education and Their Implications 11-13 November, Antalya-Turkey.
  • Arıoğul, S. (2009). İngiliz dili öğretmen adaylarının akademik motivasyonları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 12-19.
  • Başaran, İ.E. (1998), Eğitime Giriş, Ankara
  • Çakır, E. (2006). Anadolu öğretmen lisesinde okuyan öğrencilerin depresyon ve motivasyon düzeyleri.(Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Demir, M. K. & Arı, E. (2013). Öğretmen adaylarının akademik güdülenme düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama,9(3), 265-279.
  • Demir, Z. (2008). Uzaktan eğitim öğrencilerinin akademik güdülenme düzeyleri (SAÜ örneği). ( Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Eğmir, E., Ödemiş, İ. S., Bayar, V., Bayar, A. & Kayır, G. (2013). Lisansüstü eğitim gören öğrencilerin akademik güdülenme düzeyleri.VI. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu Bildiriler Kitabı içinde (s.97-103), Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Erdem, A. R. & Gözel, E. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik motivasyon düzeyleri. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(1), 49-60.
  • Eren, A. (2014). Resim-iş eğitimi anabilim dalı öğretim elemanlarının mesleki yeterlilikleri.(Yayınlanmamış Doktora Tezi), Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Ersanlı, K. & Koçyiğit, M. (2013). Ait olma ölçeğinin psikometrik özellikleri. Turkish Studies, 8(12), 751-764.
  • Eymur, G. & Geban, Ö. (2011). Kimya öğretmeni adaylarının motivasyon ve akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim,36 (161), 246-255.
  • Gençay Ö. A. & Gençay S. (2007). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin motivasyon düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(241), 241-253.
  • Gürşimşek, I. (2002). Öğretmen adaylarında öğrenmeye ilişkin motivasyonel inançlar ve strateji kullanımı. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8, 135-155.
  • İflazoğlu Saban, A. & Saban, A. (2008). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin bilişsel farkındalıkları ile güdülerinin bazı sosyo-demografik değişkenlere göre incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 9(1), 35-58.
  • İnel Ekici, D., Kaya, K. & Mutlu, O. (2014). Ortaokul öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarının farklı değişkenlere göre incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (1), 13-26.
  • Karagüven, M. H. Ü. (2012). Akademik motivasyon ölçeğinin Türkçeye adaptasyonu, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(4), 1-22.
  • Murat, M., Aslantaş, H. İ., & Özgan, H. (2006). Öğretim elemanlarının sınıf içi eğitim öğretim etkinlikleri açısından değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(3),263-278.
  • Pajares, F. & Valiante, G. (2002). Gender differences in writing motivation and achievement of middle school students: A function of gender orientation? Contemporary Educational Psychology,26(3), 366-381.
  • Saracaloğlu, A. S., Karasakaloğlu, N. & Yenice, N. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının akademik güdülenme düzeyleri, fen ve sosyal bilimlere ilişkin görüşleri ile akademik başarıları arasındaki ilişki. VII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu. 2-4 Mayıs 2008, Çanakkale.
  • Sarı, M. (2013). Lise öğrencilerinde okula aidiyet duygusu. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 147-160.
  • Sıcak, A. & Başören, M. (2015). Ortaöğretim öğrencilerinin akademik motivasyonlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Bartın örneği). Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 548-560.
  • Şahin, H. & Çakar, E. (2011). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğrenme stratejileri ve akademik güdülenme düzeylerinin akademik başarılarına etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi,9(3), 519-540.
  • Tutkun, Ö. F. & Gür Erdoğan, D. (2012). Sakarya üniversitesi eğitim fakültesi öğrencilerine göre öğrenme-öğretme süreçlerinde öğretim elemanlarının yeterlikleri. Akademik Bakış Dergisi, 30, 1-11.
  • Uyulgan, M. A. & Akkuzu, N. (2014). Öğretmen adaylarının akademik içsel motivasyonlarına bir bakış. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri,14(1), 7-32.
  • Yıldız, S. M. (2008). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin bir öğretim elemanında bulunması gereken niteliklere yönelik algılamalarının değerlendirilmesi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(19), 1-7.
  • Yılmaz, K. & Çokluk Bökeoğlu, Ö. (2007). Üniversite öğrencilerinin fakülte yaşamının niteliğine ilişkin görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi,40(2), 179-204.
Year 2019, , 241 - 256, 15.10.2019
https://doi.org/10.35379/cusosbil.591857

Abstract

References

  • Acat, M. B. & Yenilmez, K. (2004). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin motivasyon düzeyleri. Manas Sosyal Bilimler Dergisi, 6(12), 125-139.
  • Açan, B. & Saydan, R. (2009). Öğretim elemanlarının akademik kalite özelliklerinin değerlendirilmesi: Kafkas üniversitesi İİBF örneği. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(2), 225-253.
  • Akandere, M., Özyalmaç, N.T. & Duman, S. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik tutumları ile akademik başarı motivasyonlarının incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24, 1-10.
  • Akbaba, S. (2006).Eğitimde motivasyon, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 343 – 361.
  • Akbay, S.E. (2009). Cinsiyete göre üniversite öğrencelerinde akademik erteleme davranışı: Akademik güdülenme, akademik özyeterlik ve akademik yükleme stillerinin rolü.(Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Mersin Üniversitesi, Mersin.
  • Akdemir, Ö. (2006). İlköğretim öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutumları ve başarı güdüsü. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Aktan,S. (2012). Öğrencilerin akademik başarısı, öz düzenleme becerisi, motivasyonu ve öğretmenlerin öğretim stilleri arasındaki ilişki.(Yayınlanmamış Doktora Tezi), Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Alemdağ, C., Öncü, E. & Yılmaz, A. K. (2014). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının akademik motivasyon ve akademik öz-yeterlikleri.Spor Bilimleri Dergisi,25(1), 23–35.
  • Altun, F. & Yazıcı, H. (2010). Öğrencilerin okul motivasyonunu yordayan bazı değişkenler. International. Conference on New Trends in Education and Their Implications 11-13 November, Antalya-Turkey.
  • Arıoğul, S. (2009). İngiliz dili öğretmen adaylarının akademik motivasyonları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 12-19.
  • Başaran, İ.E. (1998), Eğitime Giriş, Ankara
  • Çakır, E. (2006). Anadolu öğretmen lisesinde okuyan öğrencilerin depresyon ve motivasyon düzeyleri.(Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Demir, M. K. & Arı, E. (2013). Öğretmen adaylarının akademik güdülenme düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama,9(3), 265-279.
  • Demir, Z. (2008). Uzaktan eğitim öğrencilerinin akademik güdülenme düzeyleri (SAÜ örneği). ( Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Eğmir, E., Ödemiş, İ. S., Bayar, V., Bayar, A. & Kayır, G. (2013). Lisansüstü eğitim gören öğrencilerin akademik güdülenme düzeyleri.VI. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu Bildiriler Kitabı içinde (s.97-103), Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Erdem, A. R. & Gözel, E. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik motivasyon düzeyleri. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(1), 49-60.
  • Eren, A. (2014). Resim-iş eğitimi anabilim dalı öğretim elemanlarının mesleki yeterlilikleri.(Yayınlanmamış Doktora Tezi), Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Ersanlı, K. & Koçyiğit, M. (2013). Ait olma ölçeğinin psikometrik özellikleri. Turkish Studies, 8(12), 751-764.
  • Eymur, G. & Geban, Ö. (2011). Kimya öğretmeni adaylarının motivasyon ve akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim,36 (161), 246-255.
  • Gençay Ö. A. & Gençay S. (2007). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin motivasyon düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(241), 241-253.
  • Gürşimşek, I. (2002). Öğretmen adaylarında öğrenmeye ilişkin motivasyonel inançlar ve strateji kullanımı. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8, 135-155.
  • İflazoğlu Saban, A. & Saban, A. (2008). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin bilişsel farkındalıkları ile güdülerinin bazı sosyo-demografik değişkenlere göre incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 9(1), 35-58.
  • İnel Ekici, D., Kaya, K. & Mutlu, O. (2014). Ortaokul öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarının farklı değişkenlere göre incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (1), 13-26.
  • Karagüven, M. H. Ü. (2012). Akademik motivasyon ölçeğinin Türkçeye adaptasyonu, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(4), 1-22.
  • Murat, M., Aslantaş, H. İ., & Özgan, H. (2006). Öğretim elemanlarının sınıf içi eğitim öğretim etkinlikleri açısından değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(3),263-278.
  • Pajares, F. & Valiante, G. (2002). Gender differences in writing motivation and achievement of middle school students: A function of gender orientation? Contemporary Educational Psychology,26(3), 366-381.
  • Saracaloğlu, A. S., Karasakaloğlu, N. & Yenice, N. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının akademik güdülenme düzeyleri, fen ve sosyal bilimlere ilişkin görüşleri ile akademik başarıları arasındaki ilişki. VII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu. 2-4 Mayıs 2008, Çanakkale.
  • Sarı, M. (2013). Lise öğrencilerinde okula aidiyet duygusu. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 147-160.
  • Sıcak, A. & Başören, M. (2015). Ortaöğretim öğrencilerinin akademik motivasyonlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Bartın örneği). Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 548-560.
  • Şahin, H. & Çakar, E. (2011). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğrenme stratejileri ve akademik güdülenme düzeylerinin akademik başarılarına etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi,9(3), 519-540.
  • Tutkun, Ö. F. & Gür Erdoğan, D. (2012). Sakarya üniversitesi eğitim fakültesi öğrencilerine göre öğrenme-öğretme süreçlerinde öğretim elemanlarının yeterlikleri. Akademik Bakış Dergisi, 30, 1-11.
  • Uyulgan, M. A. & Akkuzu, N. (2014). Öğretmen adaylarının akademik içsel motivasyonlarına bir bakış. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri,14(1), 7-32.
  • Yıldız, S. M. (2008). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin bir öğretim elemanında bulunması gereken niteliklere yönelik algılamalarının değerlendirilmesi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(19), 1-7.
  • Yılmaz, K. & Çokluk Bökeoğlu, Ö. (2007). Üniversite öğrencilerinin fakülte yaşamının niteliğine ilişkin görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi,40(2), 179-204.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Murat Alçı This is me 0000-0002-5475-9894

Songül Tümkaya 0000-0003-0140-4640

Publication Date October 15, 2019
Submission Date July 14, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Alçı, M., & Tümkaya, S. (2019). ÖĞRENCİLERİN ALGILADIKLARI AİT OLMA VE ÖĞRETİM ELEMANLARI MESLEKİ YETERLİLİKLERİNİN AKADEMİK MOTİVASYONLARINI YORDAMA DÜZEYİ. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28(2), 241-256. https://doi.org/10.35379/cusosbil.591857