Different tourism activities enable experiencing
different cultures. Local food, assumed one of these activities, is an
important part of whole tourism experiences as much as local culture. The main
purpose of this study made in this respect is to analyze motivations of local
food consumption of local visitors eating in the restaurants offering Hatay’s
rooted local food and to establish whether the motivations of local food
consumption are a pull up factor of destination. The data has been collected by
interviewing attendees face to face with a scale used before. Carried out with
364 people in total by convenience sampling method, the study has been
subjected to factor analysis and multilinear regression analysis, which are one
of the descriptive statistics techniques. Considering the findings of the
study, it has been identified that there are respectively six factors affecting
local food motivations, named as “sensory charm”, “pursit of thrills”,
“cultural experience”, “the expectation of socialization”, “the expectation of
prestige” and “the expectation of being healthy”. In addition, “pursuit of
thrills” factor has been detected to become effective on general food and drink
customer satisfaction, local food and drink image and the intention of visiting
a specific destination.
Farklı turizm faaliyetleri farklı kültürlerin
deneyimlenebilmesini olanaklı kılmaktadır. Bu faaliyetlerden biri olarak
görülen yerel yiyecek ve içecekler toplam turizm deneyiminin olduğu gibi yerel
kültürün de önemli bir parçasıdır. Bu bağlamda yapılan çalışmanın temel amacı,
Hatay’a dair yöresel yiyecek içecek sunan restoranlarda yemek yiyen
ziyaretçilerin yerel yiyecek tüketme motivasyonlarını incelemek ve yerel
yiyecek tüketim motivasyonlarının destinasyon çekicilik unsuru olup olmadığını
tespit etmektir. Çalışma kapsamında veriler daha önce kullanılan bir ölçek
vasıtasıyla ile katılımcılarla yüz yüze toplanarak elde edilmiştir. Kolayda
örnekleme yöntemiyle toplamda 364 kişi ile yürütülen çalışma, tanımlayıcı
istatistiki tekniklerden açıklayıcı faktör analizi ve çoklu doğrusal regresyon
analizlerine tabi tutulmuştur. Araştırma bulgularından hareketle yerel yiyecek
motivasyonlarını etkileyen sırasıyla “duyusal çekicilik”, “heyecan arayışı”,
“kültürel deneyim” , “sosyalleşme beklentisi”, “prestij beklentisi” ve “sağlık
beklentisi” olmak üzere altı faktör olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca “heyecan
arayışı” faktörünün genel
yiyecek içecek memnuniyeti, yerel yiyecek içecek imajı ve destinasyonu ziyaret
niyeti üzerinde etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 26, 2020 |
Submission Date | October 16, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 |