Research Article
BibTex RIS Cite

LOCAL FOOD AS A PULL UP FACTOR OF DESTINATIONS: A STUDY ON THE VISITORS OF A RESTAURANT SERVING HATAY’S ROOTED FOOD-BEVERAGES IN ISTANBUL

Year 2020, , 474 - 491, 26.10.2020
https://doi.org/10.35379/cusosbil.624467

Abstract

Different tourism activities enable experiencing
different cultures. Local food, assumed one of these activities, is an
important part of whole tourism experiences as much as local culture. The main
purpose of this study made in this respect is to analyze motivations of local
food consumption of local visitors eating in the restaurants offering Hatay’s
rooted local food and to establish whether the motivations of local food
consumption are a pull up factor of destination. The data has been collected by
interviewing attendees face to face with a scale used before. Carried out with
364 people in total by convenience sampling method, the study has been
subjected to factor analysis and multilinear regression analysis, which are one
of the descriptive statistics techniques. Considering the findings of the
study, it has been identified that there are respectively six factors affecting
local food motivations, named as “sensory charm”, “pursit of thrills”,
“cultural experience”, “the expectation of socialization”, “the expectation of
prestige” and “the expectation of being healthy”. In addition, “pursuit of
thrills” factor has been detected to become effective on general food and drink
customer satisfaction, local food and drink image and the intention of visiting
a specific destination.      

References

  • Akdağ, G., Akgündüz, Y., Güler, O., & Benli, S. (2015). "Bir Seyahat Motivasyon Aracı Olarak Gastronomi: Hatay'ı Ziyaret Eden Yerli Turistlerin Seyahat Motivasyonları, Yiyecek-İçecek Deneyimleri ve Seyahat Memnuniyetleri Üzerine Bir Araştırma. 1. Eurisia International Tourism Congress: Current Issues, Trends and Indicators (EITOC-2015), (s. 448-464). Konya.
  • Aslan, Z., Güneren, E., & Çoban, G. (2014). Destinasyon markalaşma sürecinde yöresel mutfağın rolü: nevşehir örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 2(4), 3-13.
  • Au, N., & Law, R. (2002). Categorical Classificaiton of tourism dining. Annals of Tourism Research, 29(3), 819-833.
  • Bayrakçı, S., & Gürkan, A. (2016). Yerel Yemek Tüketim Motivasyonlarının Turistlerin Tekrar Ziyaret Eğilimlerine Etkisi: Gaziantep’i Ziyaret Eden Yerli Turistler Üzerine Bir Araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 27(1), 96-110.
  • Coşkun, R., Altunışık, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2015). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı. Sakarya: Sakarya Kitabevi.
  • Cömert, M. (2014). Turizm pazarlamasında yöresel mutfakların önemi ve hatay mutfağı örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 2(1), 64-70.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve Lisrel Uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Fields, K. (2002). Demand for the gastronomy tourism product: motivational factors. A.-M. Hjalager, & G. Richards içinde, Tourism and Gastronomy (s. 36-50). London and New York: Routledge.
  • Hair, J., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2010). Multivariate data analysis: A global perspective. (7. b.). Upper Saddle River, NJ: Pearson.
  • İnceöz, S. (2009). Turistlerin Seyahat Motivasyonunun Belirlenmesinde Türk Mutfağına Yönelik Durum Değerlendirmesi. III. Ulusal Gastronomi Sempozyumu. Antalya.
  • Kalaycı, Ş. (2016). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kim, Y. G., Eves, A., & Scarles, C. (2009). Building a model of local food consumption on trips and holidays: A grounded theory approach. International Journal of Hospitality Management, 28, 423-431.
  • Kim, Y. G., Eves, A., & Scarles, C. (2013). Empirical verification of a conceptual model of local food consumption at a tourist destination. International Journal of Hospitality Management, 33, 484-489.
  • Kodaş, D., & Özel, Ç. H. (2016). Yerli Ziyaretçilerin Yerel Yiyecek Tüketim Güdülerinin Belirlenmesi: Beypazarı Örneği*. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(1), 83-96.
  • Lordkipanidze, M., Brezet, H., & Backman, M. (2005). The entrepreneurship factor in sustainable tourism development. Journal of Cleaner Production, 13, 787-798.
  • Mak, A. H., Lumbers, M., Eves, A., & Chang, R. C. (2012). Factors Influencing Tourist Food Consumption. International Journal of Hospitality Management, 31, 928-936.
  • Rand, G. E., Heath, E., & Alberts, N. (2003). The role of local and regional food in destination marketing. Journal of Travel & Tourism Marketing, 14(3-4), 97-112.
  • Selwood, J. (2003). The lure of food: food as an attraction in destination marketing. Prairie Perspectives, 142-161.
  • Semerci, H. (2018). Bodrum’a gelen uluslararası ziyaretçilerin yerel yemek tüketimindeki motivasyon faktörlerinin değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İzmir Katip Çelebi Üniversitesi. İzmir.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenirlik ve Geçerlilik. Ankara.
  • Urry, J. (2002). The Tourist Gaze (2. b.). London: SAGE Publications.
  • Yergaliyeva, A. (2011). Destinasyon Markalaşma Sürecinde Yerel Mutfağın Yeri (Uralsk Bölgesi'ndeki Restoran Üzerine Bir Araştırma). (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir Üniversitesi. Balıkesir.

DESTİNASYON ÇEKİCİLİK UNSURU OLARAK YEREL YİYECEKLER: İSTANBUL İLİNDE HATAY’A ÖZGÜ YİYECEK-İÇECEK SUNAN RESTORAN ZİYARETÇİLERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Year 2020, , 474 - 491, 26.10.2020
https://doi.org/10.35379/cusosbil.624467

Abstract

Farklı turizm faaliyetleri farklı kültürlerin
deneyimlenebilmesini olanaklı kılmaktadır. Bu faaliyetlerden biri olarak
görülen yerel yiyecek ve içecekler toplam turizm deneyiminin olduğu gibi yerel
kültürün de önemli bir parçasıdır. Bu bağlamda yapılan çalışmanın temel amacı,
Hatay’a dair yöresel yiyecek içecek sunan restoranlarda yemek yiyen
ziyaretçilerin yerel yiyecek tüketme motivasyonlarını incelemek ve yerel
yiyecek tüketim motivasyonlarının destinasyon çekicilik unsuru olup olmadığını
tespit etmektir. Çalışma kapsamında veriler daha önce kullanılan bir ölçek
vasıtasıyla ile katılımcılarla yüz yüze toplanarak elde edilmiştir. Kolayda
örnekleme yöntemiyle toplamda 364 kişi ile yürütülen çalışma, tanımlayıcı
istatistiki tekniklerden açıklayıcı faktör analizi ve çoklu doğrusal regresyon
analizlerine tabi tutulmuştur. Araştırma bulgularından hareketle yerel yiyecek
motivasyonlarını etkileyen sırasıyla “duyusal çekicilik”, “heyecan arayışı”,
“kültürel deneyim” , “sosyalleşme beklentisi”, “prestij beklentisi” ve “sağlık
beklentisi” olmak üzere altı faktör olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca “heyecan
arayışı” faktörünün 
genel
yiyecek içecek memnuniyeti, yerel yiyecek içecek imajı ve destinasyonu ziyaret
niyeti üzerinde etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. 

References

  • Akdağ, G., Akgündüz, Y., Güler, O., & Benli, S. (2015). "Bir Seyahat Motivasyon Aracı Olarak Gastronomi: Hatay'ı Ziyaret Eden Yerli Turistlerin Seyahat Motivasyonları, Yiyecek-İçecek Deneyimleri ve Seyahat Memnuniyetleri Üzerine Bir Araştırma. 1. Eurisia International Tourism Congress: Current Issues, Trends and Indicators (EITOC-2015), (s. 448-464). Konya.
  • Aslan, Z., Güneren, E., & Çoban, G. (2014). Destinasyon markalaşma sürecinde yöresel mutfağın rolü: nevşehir örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 2(4), 3-13.
  • Au, N., & Law, R. (2002). Categorical Classificaiton of tourism dining. Annals of Tourism Research, 29(3), 819-833.
  • Bayrakçı, S., & Gürkan, A. (2016). Yerel Yemek Tüketim Motivasyonlarının Turistlerin Tekrar Ziyaret Eğilimlerine Etkisi: Gaziantep’i Ziyaret Eden Yerli Turistler Üzerine Bir Araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 27(1), 96-110.
  • Coşkun, R., Altunışık, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2015). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı. Sakarya: Sakarya Kitabevi.
  • Cömert, M. (2014). Turizm pazarlamasında yöresel mutfakların önemi ve hatay mutfağı örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 2(1), 64-70.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve Lisrel Uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Fields, K. (2002). Demand for the gastronomy tourism product: motivational factors. A.-M. Hjalager, & G. Richards içinde, Tourism and Gastronomy (s. 36-50). London and New York: Routledge.
  • Hair, J., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2010). Multivariate data analysis: A global perspective. (7. b.). Upper Saddle River, NJ: Pearson.
  • İnceöz, S. (2009). Turistlerin Seyahat Motivasyonunun Belirlenmesinde Türk Mutfağına Yönelik Durum Değerlendirmesi. III. Ulusal Gastronomi Sempozyumu. Antalya.
  • Kalaycı, Ş. (2016). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kim, Y. G., Eves, A., & Scarles, C. (2009). Building a model of local food consumption on trips and holidays: A grounded theory approach. International Journal of Hospitality Management, 28, 423-431.
  • Kim, Y. G., Eves, A., & Scarles, C. (2013). Empirical verification of a conceptual model of local food consumption at a tourist destination. International Journal of Hospitality Management, 33, 484-489.
  • Kodaş, D., & Özel, Ç. H. (2016). Yerli Ziyaretçilerin Yerel Yiyecek Tüketim Güdülerinin Belirlenmesi: Beypazarı Örneği*. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(1), 83-96.
  • Lordkipanidze, M., Brezet, H., & Backman, M. (2005). The entrepreneurship factor in sustainable tourism development. Journal of Cleaner Production, 13, 787-798.
  • Mak, A. H., Lumbers, M., Eves, A., & Chang, R. C. (2012). Factors Influencing Tourist Food Consumption. International Journal of Hospitality Management, 31, 928-936.
  • Rand, G. E., Heath, E., & Alberts, N. (2003). The role of local and regional food in destination marketing. Journal of Travel & Tourism Marketing, 14(3-4), 97-112.
  • Selwood, J. (2003). The lure of food: food as an attraction in destination marketing. Prairie Perspectives, 142-161.
  • Semerci, H. (2018). Bodrum’a gelen uluslararası ziyaretçilerin yerel yemek tüketimindeki motivasyon faktörlerinin değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İzmir Katip Çelebi Üniversitesi. İzmir.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenirlik ve Geçerlilik. Ankara.
  • Urry, J. (2002). The Tourist Gaze (2. b.). London: SAGE Publications.
  • Yergaliyeva, A. (2011). Destinasyon Markalaşma Sürecinde Yerel Mutfağın Yeri (Uralsk Bölgesi'ndeki Restoran Üzerine Bir Araştırma). (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir Üniversitesi. Balıkesir.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Aykut Göktuğ Soylu 0000-0002-7402-2291

Hülya Taştan This is me 0000-0003-1190-2758

Adem Yetim This is me 0000-0002-6343-0126

Publication Date October 26, 2020
Submission Date October 16, 2019
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Soylu, A. G., Taştan, H., & Yetim, A. (2020). LOCAL FOOD AS A PULL UP FACTOR OF DESTINATIONS: A STUDY ON THE VISITORS OF A RESTAURANT SERVING HATAY’S ROOTED FOOD-BEVERAGES IN ISTANBUL. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 29(3), 474-491. https://doi.org/10.35379/cusosbil.624467