Research Article
BibTex RIS Cite

BİR OKUL ÖNCESİ KURUMUNDA GERÇEKLEŞTİRİLEN ATÖLYE GÜNLERİ UYGULAMASININ ÖĞRETMENLERİN VE OKUL YÖNETİCİLERİNİN BAKIŞ AÇISINDAN İNCELENMESİ

Year 2021, , 142 - 154, 31.12.2021
https://doi.org/10.35379/cusosbil.907614

Abstract

Bu araştırmada, bir okul öncesi kurumunda uygulanan Atölye Günleri Projesi incelenerek, projenin uygulama süreci ve süreçte yaşanan zorluklar ile projenin katılımcılara yönelik kazanımları öğretmen ve okul yöneticilerinin görüşleri referans alınarak incelenmiştir. Nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim deseninde gerçekleştirilen araştırmanın katılımcılarını kurumda görev yapmakta olan altı öğretmen ve iki okul yöneticisi oluşturmaktadır Araştırma verilerine yarı yapılandırılmış görüşme ile ulaşılmış, elde edilen veriler betimsel ve içerik analiz ile çözümlenmiştir. Betimsel analiz, toplanan verileri bütüncül, kapsamlı ve açıklayıcı bir yapı içerisinde sunulacak yapıya dönüştürmek, içerik analizi ise verilerin kodlanması ve kodlarla analitik yapılar oluşturmak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bulgular uygulamanın olumlu bir okul iklimi oluşturarak öğrenme sürecini geliştirdiğine işaret etmektedir. Çocukların uygulama sürecinde motivasyonlarının arttığı, etkinliklere birebir katıldıkları ve öğrenme yaşantılarının zenginleştiği anlaşılmıştır. Çocukların odaklanamama, kendi öğretmenlerinden ayrılmak istememe ve etkinliklerden arta kalan zamanda sıkılma şeklinde zorluklar yaşadıkları ortaya çıkmıştır. Öğretmenlerin bu uygulama ile iş yükünün artmasına rağmen öğretmeni araştırmaya sevk ettiği ve farklı becerilerini keşfettirip özgüvenlerini arttırdığı anlaşılmıştır. Proje sürecinde okul yöneticileri, etkinliklerin planlanmasında ve fikir üretilmesinde öğretmenlerle işbirliği yapmış, planlama ve uygulamada bazı sorunlara rağmen projenin olumlu bir okul ortamı yarattığını gözlemlemişlerdir.

References

  • Acar, I. H., Hong, S. Y., & Wu, C. (2017). Examining the role of teacher presence and scaffolding in preschoolers’ peer interactions. European Early Childhood Education Research Journal, 25(6), 866-884.
  • Açıkgöz, Ü. K. (2002). Aktif Öğrenme, 1. baskı., İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Akköse, E. E., (2008). Okul öncesi Eğitimi Fen Etkinliklerinde Doğa Olaylarının Neden Sonuç İlişkilerini Belirlemede Yaratıcı Dramanın Etkililiği. Yüksek lisans tezi. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Alacapınar, G . (2016). İstasyon Tekniği ile ders işlemeye yönelik öğrenci görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 137-147. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/aibuefd/issue/1496/18103
  • Anlıak, Ş., & Dinçer, F. Ç., (2005). Farklı Eğitim Yaklaşımları Uygulayan Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden Çocukların Kişiler Arası Problem Çözme Becerilerinin Değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi , vol.38, 149-166.
  • Arnas, Y. A., Genç, M. M. Y., & Uyar, R. Ö. (2017). Okul öncesi dönemde çocuk, ebeveyn ve öğretmen gözünden okula uyum süreci. Küreselleşen Dünyada Eğitim, içinde. Ö. Demirel & S. Dinçer (Ed), (s. 679-696). Ankara: Pegem Akademi.
  • Arnas, Y. A. & İnceoğlu S. Ö. (2019). Okul Öncesi Çocuklarda Gelişim, Öğrenme ve Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Öğrenme Ortamları. Arnas Y. (Ed.). Çocuk Merkezli Öğrenme Ortamları: Okul Öncesi Çocukları İçin Bir Okul Tasarla, İçinde (s.1-38). Ankara: Pegem Akademi
  • Bender, M. T., (2005). John Dewey’in Eğitime Bakışı Üzerine Yeni Bir Yorum. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 13-19.
  • Booren, L. M., J. T. Downer, and V. E. Vitiello. 2012. “Observations of Children’s Interactions with Teachers, Peers, and Tasks Across Preschool Classroom Activity Settings.” Early Education and Development 23: 517–538. doi:10.1080/10409289.2010.548767.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (3. Baskı). Çev. Ed., M. Bütün ve SB Demir). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Edwards, C., Gandini, L., & Forman, G. (1998). The hundred languages of children.The Reggio Emilia Approach. Advanced reflections.Greenwich, CT: Ablex Publishing Corporation.
  • Ekici F. Y. (2015). Okul Öncesi Eğitimde Uygulanan Çocuk Merkezli Yaklaşımların Kuramsal Temel, Eğitim Ortamı ve Öğretmenin Rolü Açısından Karşılaştırılması. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 3, Sayı: 12, Haziran 2015, 192-212.
  • Fowell, N., & Lawton, J. (1992). An alternative view of appropriate practice in early childhood education. Early Childhood Research Quarterly, 7(1), 53-73.
  • Göle M. O. & Temel Z. F. (2015). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Nitelikli Bir Okul Öncesi Eğitim Programında Bulunması Gereken Özelliklere İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 663-684.
  • Zembat R., Günşen G. & Çolak G. F. (2019)- Okul Öncesi Öğretmenlerinin Erken Çocukluk Eğitiminde Uygulanan Farklı Yaklaşımlar Hakkındaki Bilişsel Haritaları- Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Cilt:21 (Ek), 1-19
  • Güven, G. Ahi, B, Tan S., & Karabulut R. (2013). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Kullandıkları Öğretim Yöntemleri Hakkındaki Görüşleri- Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 34, 2013/1, 25-49.
  • Holt, N. (2007). Bringing the High Scope approach to your early years practice. New York, NY: Routledge.
  • Ibhaze, F.O. (2016). Issues and challenges of ımplementation of early childhood education in Nigeria. International Journal of Scientific and Research Publications, 6(5), 176-179.
  • Kaya, Ö. S., & Akgün, E. (2016). Okul öncesi dönemdeki çocukların okula uyum düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Elementary Education Online, 15(4), 1311-1324.
  • MEB, (2013). Okul Öncesi Eğitimi Programı. Ankara.
  • Merriam, S. B. (2015). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber. (S.Turan, Çev.). Nobel Yayınevi: Ankara.
  • Montessori, M. (1966). The secret of childhood.Ew York, NY: Ballantine.
  • Moss, P. (2016). Why can’t we get beyond quality? Contemporary Issues in Early Childhood, 17(1), 8–15.
  • Nicolopoulou, A. (2010). The alarming disappearance of play from early childhood education. Human development, 53(1), 1-4.
  • Ohi, S. (2014). A Day in the Life of an Early Childhood Teacher: Identifying the Confronting Issues and Challenges That Arise. Creative Education, 5, 1008-1018. http://dx.doi.org/10.4236/ce.2014.511115
  • Özdemir, T. Y., Kartal, S. E., & Yirci, R. (2014). Okul müdürlerinin öğretmenleri motive etme yaklaşımları. Turkish Journal of Educational Studies, 1(2), 190-216.
  • Rimm-Kaufman, S. E., & Pianta, R. C. (2000). An ecological perspective on the transition to kindergarten: A theoretical framework to guide empirical research. Journal of Applied developmental psychology, 21(5), 491-511.
  • Steiner, R. (1997). The roots of education. Hudson, NY: Anthroposophic Press.
  • Stipek, D. J., & Byler, P. (1997). Early childhood education teachers: Do they practice what they preach?. Early Childhood Research Quarterly, 12(3), 305-325.
  • Temel, F. (1996). “İtalya’dan (Reggio Emilia) yeni bir okulöncesi eğitim projesi” Okulöncesi Eğitim Sempozyumu. Okulöncesi Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar., Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Temel, F. ve Dere, H.(1999). Okulöncesi eğitimde yaklaşımlar. Gazi Üniversitesi Anaokulu / Anasınıfı Öğretmeni El Kitabı., İstanbul: YAPA Yayın Pazarlama San. Tic. A.Ş.
  • Temizöz, Y. ve Özgün Koca, A. S. (2008). Matematik Öğretmenlerinin Kullandıkları Öğretim Yöntemleri ve Buluş Yoluyla Öğrenme Yaklaşımı Konusundaki Görüşleri. Eğitim ve Bilim, 33 (149), 89-103.
  • Ulutaş A. (2011). Okul Öncesi Dönemde Drama ve Oyunun Önemi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Yıl: 4 Sayı:6, 233-242.
  • Yalçın, F. A., & Yalçın, M. (2018). Okul Öncesi Öğretmenlerin Okul Öncesi Eğitimin Sorunlarıyla İlgili Görüşleri: Ağrı İli Örneği, Elementary Education Online, 17(1), 367-383.
Year 2021, , 142 - 154, 31.12.2021
https://doi.org/10.35379/cusosbil.907614

Abstract

References

  • Acar, I. H., Hong, S. Y., & Wu, C. (2017). Examining the role of teacher presence and scaffolding in preschoolers’ peer interactions. European Early Childhood Education Research Journal, 25(6), 866-884.
  • Açıkgöz, Ü. K. (2002). Aktif Öğrenme, 1. baskı., İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Akköse, E. E., (2008). Okul öncesi Eğitimi Fen Etkinliklerinde Doğa Olaylarının Neden Sonuç İlişkilerini Belirlemede Yaratıcı Dramanın Etkililiği. Yüksek lisans tezi. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Alacapınar, G . (2016). İstasyon Tekniği ile ders işlemeye yönelik öğrenci görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 137-147. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/aibuefd/issue/1496/18103
  • Anlıak, Ş., & Dinçer, F. Ç., (2005). Farklı Eğitim Yaklaşımları Uygulayan Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden Çocukların Kişiler Arası Problem Çözme Becerilerinin Değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi , vol.38, 149-166.
  • Arnas, Y. A., Genç, M. M. Y., & Uyar, R. Ö. (2017). Okul öncesi dönemde çocuk, ebeveyn ve öğretmen gözünden okula uyum süreci. Küreselleşen Dünyada Eğitim, içinde. Ö. Demirel & S. Dinçer (Ed), (s. 679-696). Ankara: Pegem Akademi.
  • Arnas, Y. A. & İnceoğlu S. Ö. (2019). Okul Öncesi Çocuklarda Gelişim, Öğrenme ve Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Öğrenme Ortamları. Arnas Y. (Ed.). Çocuk Merkezli Öğrenme Ortamları: Okul Öncesi Çocukları İçin Bir Okul Tasarla, İçinde (s.1-38). Ankara: Pegem Akademi
  • Bender, M. T., (2005). John Dewey’in Eğitime Bakışı Üzerine Yeni Bir Yorum. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 13-19.
  • Booren, L. M., J. T. Downer, and V. E. Vitiello. 2012. “Observations of Children’s Interactions with Teachers, Peers, and Tasks Across Preschool Classroom Activity Settings.” Early Education and Development 23: 517–538. doi:10.1080/10409289.2010.548767.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (3. Baskı). Çev. Ed., M. Bütün ve SB Demir). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Edwards, C., Gandini, L., & Forman, G. (1998). The hundred languages of children.The Reggio Emilia Approach. Advanced reflections.Greenwich, CT: Ablex Publishing Corporation.
  • Ekici F. Y. (2015). Okul Öncesi Eğitimde Uygulanan Çocuk Merkezli Yaklaşımların Kuramsal Temel, Eğitim Ortamı ve Öğretmenin Rolü Açısından Karşılaştırılması. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 3, Sayı: 12, Haziran 2015, 192-212.
  • Fowell, N., & Lawton, J. (1992). An alternative view of appropriate practice in early childhood education. Early Childhood Research Quarterly, 7(1), 53-73.
  • Göle M. O. & Temel Z. F. (2015). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Nitelikli Bir Okul Öncesi Eğitim Programında Bulunması Gereken Özelliklere İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 663-684.
  • Zembat R., Günşen G. & Çolak G. F. (2019)- Okul Öncesi Öğretmenlerinin Erken Çocukluk Eğitiminde Uygulanan Farklı Yaklaşımlar Hakkındaki Bilişsel Haritaları- Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Cilt:21 (Ek), 1-19
  • Güven, G. Ahi, B, Tan S., & Karabulut R. (2013). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Kullandıkları Öğretim Yöntemleri Hakkındaki Görüşleri- Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 34, 2013/1, 25-49.
  • Holt, N. (2007). Bringing the High Scope approach to your early years practice. New York, NY: Routledge.
  • Ibhaze, F.O. (2016). Issues and challenges of ımplementation of early childhood education in Nigeria. International Journal of Scientific and Research Publications, 6(5), 176-179.
  • Kaya, Ö. S., & Akgün, E. (2016). Okul öncesi dönemdeki çocukların okula uyum düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Elementary Education Online, 15(4), 1311-1324.
  • MEB, (2013). Okul Öncesi Eğitimi Programı. Ankara.
  • Merriam, S. B. (2015). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber. (S.Turan, Çev.). Nobel Yayınevi: Ankara.
  • Montessori, M. (1966). The secret of childhood.Ew York, NY: Ballantine.
  • Moss, P. (2016). Why can’t we get beyond quality? Contemporary Issues in Early Childhood, 17(1), 8–15.
  • Nicolopoulou, A. (2010). The alarming disappearance of play from early childhood education. Human development, 53(1), 1-4.
  • Ohi, S. (2014). A Day in the Life of an Early Childhood Teacher: Identifying the Confronting Issues and Challenges That Arise. Creative Education, 5, 1008-1018. http://dx.doi.org/10.4236/ce.2014.511115
  • Özdemir, T. Y., Kartal, S. E., & Yirci, R. (2014). Okul müdürlerinin öğretmenleri motive etme yaklaşımları. Turkish Journal of Educational Studies, 1(2), 190-216.
  • Rimm-Kaufman, S. E., & Pianta, R. C. (2000). An ecological perspective on the transition to kindergarten: A theoretical framework to guide empirical research. Journal of Applied developmental psychology, 21(5), 491-511.
  • Steiner, R. (1997). The roots of education. Hudson, NY: Anthroposophic Press.
  • Stipek, D. J., & Byler, P. (1997). Early childhood education teachers: Do they practice what they preach?. Early Childhood Research Quarterly, 12(3), 305-325.
  • Temel, F. (1996). “İtalya’dan (Reggio Emilia) yeni bir okulöncesi eğitim projesi” Okulöncesi Eğitim Sempozyumu. Okulöncesi Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar., Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Temel, F. ve Dere, H.(1999). Okulöncesi eğitimde yaklaşımlar. Gazi Üniversitesi Anaokulu / Anasınıfı Öğretmeni El Kitabı., İstanbul: YAPA Yayın Pazarlama San. Tic. A.Ş.
  • Temizöz, Y. ve Özgün Koca, A. S. (2008). Matematik Öğretmenlerinin Kullandıkları Öğretim Yöntemleri ve Buluş Yoluyla Öğrenme Yaklaşımı Konusundaki Görüşleri. Eğitim ve Bilim, 33 (149), 89-103.
  • Ulutaş A. (2011). Okul Öncesi Dönemde Drama ve Oyunun Önemi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Yıl: 4 Sayı:6, 233-242.
  • Yalçın, F. A., & Yalçın, M. (2018). Okul Öncesi Öğretmenlerin Okul Öncesi Eğitimin Sorunlarıyla İlgili Görüşleri: Ağrı İli Örneği, Elementary Education Online, 17(1), 367-383.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Gökçe Bostancı 0000-0002-7415-4964

Mustafa Yaşar 0000-0002-8421-4406

Publication Date December 31, 2021
Submission Date March 31, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Bostancı, G., & Yaşar, M. (2021). BİR OKUL ÖNCESİ KURUMUNDA GERÇEKLEŞTİRİLEN ATÖLYE GÜNLERİ UYGULAMASININ ÖĞRETMENLERİN VE OKUL YÖNETİCİLERİNİN BAKIŞ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 30(3), 142-154. https://doi.org/10.35379/cusosbil.907614