In this study various definitions of critical thinking and the teaching approaches of critical thinking are represented In addition measurement instruments related to critical thinking skills are introduced Some measurement instruments are represented in terms of similarities and differences Watson Glaser Critical Thinking Appraisal is used frequently in Turkey is revised and Reliability values of Watson Glaser Critical Thinking Appraisal obtained from sample consisted of 9 grade students from low middle and high socio economic status in Adana Central Districts in 2002 2003 educational year is examined Key Words: Critical Thinking Definition of Critical Thinking Dimentions of Critical Thinking Teaching and Mesurement of Critical Thinking Watson Glaser Critical Thinking Appraisal
Bu çalışmada eleştirel düşünmenin farklı tanımlamaları yapılmış ve öğretimine ilişkin çeşitli yaklaşımlar tanıtılmıştır Bunlara ek olarak eleştirel düşünmenin ölçümüne ilişkin olarak bazı ölçme araçları açıklanmış bu araçların birbirleri ile benzerlik ve farklılıkları üzerinde durulmuştur Bununla birlikte ülkemizde bu konuda yaygın biçimde kullanılan Watson Glaser Eleştirel Akıl Yürütme Gücü Ölçeği yeniden incelenmiş ve Adana ili merkez ilçelerinden alt orta ve üst sosyo ekonomik düzeyden ortaöğretim 9 sınıf öğrencilerinin oluşturduğu bir örneklemden 2002 2003 eğitim öğretim yılında elde edilen güvenirlik değerleri sunulmuştur Anahtar Sözcükler: Eleştirel Düşünme Eleştirel Düşünmenin Tanımı Eleştirel Düşünmenin Boyutları Eleştirel Düşünmenin Öğretimi ve Ölçümü Watson Glaser Eleştirel Akıl Yürütme Gücü Testi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2004 |
Submission Date | December 29, 2013 |
Published in Issue | Year 2004 Volume: 13 Issue: 2 |