In this study the effects of gender the period of attendance at the kindergarten the education level of the mother the mother’s profession number of children in the house and the effects during birth were studied on the language improvement levels of children between the ages of 5 6 attending kindergarten in lover socio economic regions The study was carried out 110 girls and 122 boys total of 232 children in the city of Ankara Turkey Gathered data was analyzed with the Descoeudres Language Test Peabody Drawing Word Test Dictionary and Language Test using the SPSS 10 0 statistical program The results of the test scores revealed that gender the education level of the mother the profession of the mother number of children in the house and the effects of birth on the children between the ages of 5 6 attending kindergarten did not really have any effect The duration of attendance at the kindergarten did not have any effect on the Language Test but was effective on Dictionary and Language Test and Peabody Drawing Word Test Key Words: Kindergarten Language Improvement Lover Socio Economic Level
Bu çalışmada alt sosyoekonomik bölgelerde ana sınıfına devam eden 5-6 yaş
grubundaki çocukların dil gelişim düzeylerine cinsiyet, ana sınıfına devam süresi, anne
eğitim düzeyi, anne mesleği, kardeş sayısı ve doğum sırasının etkisi araştırılmıştır.
Araştırmanın örneklemini Ankara il merkezinde alt sosyoekonomik düzeyde
olan 5-6 yaş grubu, ana sınıfına devam eden 110 kız, 122 erkek olmak üzere toplam
232 çocuk oluşturmuştur.
Verileri toplama aracı olarak “Descoeudres’in Dil Testi”, “Peabody Resim-Kelime
Testi”, “Lügatçe ve Dil Testi” olmak üzere üç test kullanılmıştır. Ayrıca her
çocuk ve ailesi için de “Kişisel Bilgi Formu”uygulanmıştır. Araştırma grubundan
toplanan anket ve dil testleri puanlarıyla ilgili veriler SPSS 10.0 istatistik programı
kullanılarak analiz edilmiştir.
Araştırma bulguları ana sınıfına devam eden 5-6 yaş grubundaki çocukların
Descoeudres’in Dil Testi(DLT), Peabody Resim-Kelime Testi(PRKT), Lügatçe ve Dil
Testi(LDT) puanlarında cinsiyetin, anne eğitiminin, anne mesleğinin, kardeş sayısının
ve doğum sırasının etkili olmadığını ortaya koymaktadır. Ana sınıfına devam süresinin
ise DLT puanlarında etkili olmadığı, LDT ve PRKT puanlarında etkili olduğu
bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2005 |
Submission Date | December 29, 2013 |
Published in Issue | Year 2005 Volume: 14 Issue: 1 |