Devlet Ve Vakıf Üniversitelerinde Çalışan Öğretim Elemanlarının Mesleki Sorunları
Year 2007,
Volume: 16 Issue: 2, 203 - 218, 01.09.2007
Öğr. Gör. Dr. Meliha Tuzgöl Dost
Yard. Doç. Dr. Fulya Cenkseven
Abstract
The purpose of this study was to investigate the professional problems of faculty members working at state and private universities and to see if there is a significant difference between their problems The sample of the study consists of 2570 faculty members working at different universities In this study the data was collected with the administration of the questionnaire developed by the researchers The data were analyzed through the percentages frequencies and ki square test The results show that the most significant problem seems to be related financal issies 66 then follows negative interpersonal relationships between colleagues 48 7 unjust applications in positions of assignments 35 9 and limitations in relation to studies abroad 30 1 There are significant differences between their problems working at state and private universities Other problems stated by faculty members are related to issues such as the problems with the administration educational problems related to graduated programs lack of support for the research the problems of research assistants and lecturers inadequate physical conditions problems related to staff hiring assignments scientific culture justice and objectiveness problems and promotion foreign language criteria problems Key Words: Faculty members academician professional problems state university private university
References
- Baş, T. ve Ardıç, K. A. (2002). Comparison of Job Satisfaction Between Public and Private University Academicians in Turkey, METU Studies in Development, 29 (1- 2): 27-46.
- Buluş, M. (2004). Pamukkale Üniversitesi öğretim elemanlarında akademik ortam doyum düzeyi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, (16): 1-13.
- Bülbül, T. (2006). Üniversite öğretim elemanlarının ücretlerinin akademik yaşama yansımalarının değerlendirilmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi.
- Çam, O. (2001). The burnout in nursing academicians in Turkey, International Journal of Nursing Studies, 38: 201-207.
- Çetinkanat, C. (2002). İş doyumu ve tükenmişlik, Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9: 186- 193.
- Çıngı, H. (1994). Örnekleme kuramı. (2. Baskı). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Fen Fakültesi Yayınları.
- Çöl, G. ve Gül, H. (2005). Kişisel özelliklerin örgütsel bağlılık üzerine etkileri ve kamu üniversitelerinde bir uygulama, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 19, (1): 291-306.
- Eroğlu, E. (2004). Yükseköğretimde hizmet kalitesi. Ankara: Nobel Nobel Yayınevi.
- Galaz-Fontes, J. F. ve Gil-Anton, M. (1998). Job stisfaction in mexican faculty: An analysis ofi its predictor variables. Makale 7th Annual International Conference of the Association for the Study of Higher Education konferansında bildiri olarak sunulmuştur, Miami, FL.
- Güngörsün, M. (2001). Yüksek öğretimde toplam kalite yönetimi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi.
- Korkut, H. (2001). Sorgulanan yüksek öğretim. Ankara: Nobel Yayınevi.
- Küçüksüleymanoğlu, R. (2007). Eğitim fakültesi öğretim elemanlarının tükenmişlik düzeyleri. Eğitim Araştırmaları, 28, 102-112.
- Murat, M. (2003). Üniversite öğretim elemanlarında tükenmişlik. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2, (19): 25-34.
- Murray, J. P.ve Cunningham, S. (2004). New rural community college faculty members and job satisfaction. Community College Review, 32, (2): 19-38.
- Opp, R. D. (1992). Disciplinary differences in faculty career satisfactin. Makale Annual Meeting of the Association for the Study of Higher Education konferansında bildiri olarak sunulmuştur. Minneapolis, MN.
- Ölçer, N. (2002). Yükseköğretimde toplam kalite yönetimi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Kocaeli Üniversitesi.
- Terpstra, D. ve E., Honoree, A. L. (2004). Job satisfaction and pay satisfaction levels of university faculty by discipline type and by geographic region, Education, 124, (3): 528-539.
- Tezcan, S. (2000). Türk yükseköğretim sisteminin verimlilik analizi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi.
- Tümkaya, S. (2006). İş ortamı ve mizah yoluyla başa çıkmanın öğretim elemanlarındaki tükenmişlikle ilişkisi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6 (3): 889-921.
Devlet Ve Vakıf Üniversitelerinde Çalışan Öğretim Elemanlarının Mesleki Sorunları
Year 2007,
Volume: 16 Issue: 2, 203 - 218, 01.09.2007
Öğr. Gör. Dr. Meliha Tuzgöl Dost
Yard. Doç. Dr. Fulya Cenkseven
Abstract
Bu araştırmanın amacı devlet ve vakıf üniversitelerinde çalışan öğretim elemanlarının mesleki sorunlarının neler olduğunu ortaya koyarak; bu sorunların devlet ve vakıf üniversitelerinde farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemektir Araştırmanın örneklemini çeşitli devlet ve vakıf üniversitelerinde çalışmakta olan 2570 öğretim elemanı oluşturmaktadır Araştırmanın bağımsız değişkenlerine ilişkin verileri elde etmek amacıyla araştırmacılar tarafından geliştirilen anket kullanılmıştır Bu çalışmada toplanan verilerin frekans ve yüzdelik dağılımlarına bakılmıştır Ayrıca ki kare analizi kullanılmıştır Araştırmanın sonuçlarına göre tüm öğretim elemanlarının en yüksek oranda belirttikleri sorunun “ekonomik sıkıntılar” 66 olduğu görülmektedir Bu sorunu “iş ortamındaki olumsuz kişiler arası ilişkiler” 48 7 “kadro atamalarındaki haksız uygulamalar” 35 9 “yurt dışında akademik çalışma yapma olanaklarının sınırlılığı” 30 1 sorunları izlemektedir Diğer yandan devlet ve vakıf üniversitelerinde çalışan öğretim elemanlarının mesleki sorunlarının anlamlı olarak farklılaştığı görülmüştür Öğretim elemanlarının belirttikleri görüşlere genel olarak bakıldığında ise yönetimle ilgili sorunlar öğrenim yüksek lisans doktora ile ilgili sorunlar araştırma ve projelere destek eksikliği araştırma görevlilerinin ve öğretim görevlilerinin sorunları araç gereç ve fiziksel koşulların yetersizliği personel alımı atama ve yükseltmelerdeki sorunlar bilimsel kültür adalet ve nesnellikle ilgili sorunlar yabancı dil ve atama kriterleri ile ilgili sorunların öne çıktığı görülmektedir Anahtar Sözcükler: Öğretim elemanı akademisyen mesleki sorunlar devlet üniversitesi vakıf üniversitesi PROFESSIONAL PROBLEMS OF FACULTY MEMBERS AT STATE AND PRIVATE UNIVERSITIES
References
- Baş, T. ve Ardıç, K. A. (2002). Comparison of Job Satisfaction Between Public and Private University Academicians in Turkey, METU Studies in Development, 29 (1- 2): 27-46.
- Buluş, M. (2004). Pamukkale Üniversitesi öğretim elemanlarında akademik ortam doyum düzeyi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, (16): 1-13.
- Bülbül, T. (2006). Üniversite öğretim elemanlarının ücretlerinin akademik yaşama yansımalarının değerlendirilmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi.
- Çam, O. (2001). The burnout in nursing academicians in Turkey, International Journal of Nursing Studies, 38: 201-207.
- Çetinkanat, C. (2002). İş doyumu ve tükenmişlik, Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9: 186- 193.
- Çıngı, H. (1994). Örnekleme kuramı. (2. Baskı). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Fen Fakültesi Yayınları.
- Çöl, G. ve Gül, H. (2005). Kişisel özelliklerin örgütsel bağlılık üzerine etkileri ve kamu üniversitelerinde bir uygulama, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 19, (1): 291-306.
- Eroğlu, E. (2004). Yükseköğretimde hizmet kalitesi. Ankara: Nobel Nobel Yayınevi.
- Galaz-Fontes, J. F. ve Gil-Anton, M. (1998). Job stisfaction in mexican faculty: An analysis ofi its predictor variables. Makale 7th Annual International Conference of the Association for the Study of Higher Education konferansında bildiri olarak sunulmuştur, Miami, FL.
- Güngörsün, M. (2001). Yüksek öğretimde toplam kalite yönetimi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi.
- Korkut, H. (2001). Sorgulanan yüksek öğretim. Ankara: Nobel Yayınevi.
- Küçüksüleymanoğlu, R. (2007). Eğitim fakültesi öğretim elemanlarının tükenmişlik düzeyleri. Eğitim Araştırmaları, 28, 102-112.
- Murat, M. (2003). Üniversite öğretim elemanlarında tükenmişlik. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2, (19): 25-34.
- Murray, J. P.ve Cunningham, S. (2004). New rural community college faculty members and job satisfaction. Community College Review, 32, (2): 19-38.
- Opp, R. D. (1992). Disciplinary differences in faculty career satisfactin. Makale Annual Meeting of the Association for the Study of Higher Education konferansında bildiri olarak sunulmuştur. Minneapolis, MN.
- Ölçer, N. (2002). Yükseköğretimde toplam kalite yönetimi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Kocaeli Üniversitesi.
- Terpstra, D. ve E., Honoree, A. L. (2004). Job satisfaction and pay satisfaction levels of university faculty by discipline type and by geographic region, Education, 124, (3): 528-539.
- Tezcan, S. (2000). Türk yükseköğretim sisteminin verimlilik analizi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi.
- Tümkaya, S. (2006). İş ortamı ve mizah yoluyla başa çıkmanın öğretim elemanlarındaki tükenmişlikle ilişkisi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6 (3): 889-921.