Kobilerin ihracatta Karşilaştiklari Engellerin Belirlenmesine Yönelik Mobilya Sektöründe Gerçekleştirilen Bir Araştirma
Year 2009,
Volume: 18 Issue: 2, 228 - 246, 01.09.2009
Yrd. Doç. Dr. Hilal İnan
Öğr. Gör. Dr. Burak Nakıboğlu
References
- Barkema, Harry, G.; Bell, J.H.J.; Pennings, M.J., (1996), “Foreign Entry, Cultural Barriers, and Learning” Strategic Management Journal, 17: 151-166.
- Baş, T. (2001), Anket,. Seçkin Yayıncılık, Birinci Baskı, Ankara.
- Churchill, G.A. (1979), “A Paradigm For Developing Better Measures Of Marketing Constructs” Journal Of Marketing Research, Vol.16, February: 64-73.
- Crick Dave ve Barr P., (2007), “SMEs’ Barriers towards Internationalisation and Assistance
- Requirements in the UK: Differences between Exporters and Firms Employing Multiple Modes of Market Entry” Journal of Small Business and Entrepreneurship, 20(3): 233-244.
- Czinkota, Michael, R.; Ronkainen, I.A., (2001), “An International Marketing Manifesto”, Journal Of International Marketing, 11(1), 13-27.
- Çamkerten, Bayram (2000), “Türkiye’de KOBİ Anlayışının Dünü Bugünü Geleceği” Panel, T.C. Sanayi ve Ticaret Bakanlığı KOSGEB Küçük ve Orta Ölçekli Sanayi Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığı, ODTÜ Kültür ve Kongre Merkezi, Ankara, 19 Eylül.
- Çetin, Murat (2000) “Avrupa Birliği’nde KOBİ’lere Yönelik Teknoloji Politikaları”, Dış Ticaret Dergisi, 19: 1-15.
- Fliess Barbara, Busquets C. (2006) “The Role of Trade Barriers in SME Internationalisation” OECD Trade Policy Working Paper No.45: 1-19.
- Hair, J.F.; Anderson, R.E.; Tahtam, R.L.; Black, W.C. (1998), Multivariate Data Analysis, International Fifth Edition, Prentice-Hall International, Inc.
- Hamil, Jim , (1997) “The Internet And International Marketing”, International Marketing Review, Vol.14, No.5: 300-323.
- Hamil, Jim ; Gregory, Karl, (1997) “Internet and Marketing in the Internationalisation of UK SEMs” Journal of Marketing Management, 13: 9-28.
- Kaleka, Anna; C. S. Katsikeas, (1995), “Exporting Problems: The Relevance of Export Development”, Journal of Marketing Management, 11: 499-515.
- Karakaya, Fahri; Stahl, J.M., (1989), “Barriers to Entry and Market Entry Decisions in Consumer and Industrial Goods Markets”, Journal of Marketing, 53: 80-91.
- Katsikeas, Constantine S., Robert E. Morgan, (1994), “Differences in Perceptions of Exporting Problems Based On Firm Size and Export Market Experience”, European Journal of Marketing, Vol.28, No.5: 17-35.
- Klonowski, Darek, (2005) “Internationalization of Polish Firms: Developing a Typology of Local Exporters” East European Quarterly, 1: 83-100.
- Kobi Ekonomisi (Tarihi Gelişimi) (2003), Ekonomik ve Stratejik Araştırmalar Merkezi Müdürlüğü Küçük ve Orta Ölçekli Sanayi Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığı, Ankara
- Leonidou, Leonidas (1995) “Empirical Research on Export Barriers: Review, Assessment, and Synthesis” Journal of International Marketing 3 (1): 29-43.
- Leonidou, Leonidas C., (1994), “Export Barriers: Non-Exporters’ Perceptions”, International Marketing Review”, 12 (1): 4-25.
- Leonidou, Leonidas C., (2004), “An Analysis of the Barriers Hindering Small Business Export Development”, Journal of Small Business Management, 42 (3): 279-302.
- Lopez, Natalia Vila, (2007), “Export Barriers and Strategic Grouping” Journal of Global Marketing, 20 (2/3): 17 – 29.
- Nakip Mahir (2005) Pazarlama Araştırmalarına Giriş, Ankara, 2. Baskı, Seçkin Yayıncılık
- Prasad, Srinivas, (1999), “Globalization of Smaller Firms: Field Notes On Processes” Small Business Economics, 13: 1-7.
- Shaw, Vivienne; J.Darroch, (2004), “Barriers to Internationalisation: A Study of Entrepreneurial New Ventures in New Zealand” Journal of International Entrepreneurship, 2
- Smith, David; Gregorie, P.; Lu, M. (2006), “Managers’ Perceptions of Export Barriers: A Cross-Cultural Perspective of Service Firms” Journal of Transnational Management, 12 (1)
- Suarez-Ortega, Sonia (2003) “Export Barriers: Insights from Small and Medium-sized Firms” International Small Business Journal, 21: 403-419.
- Tabachnick, B.G.; Fidell, L.S. (2001), Using Multivariate Statistics, Fourth Edition. International Student Edition, Allyn&Bacon, USA.
KOBİLERİN İHRACATTA KARŞILAŞTIKLARI ENGELLERİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK MOBİLYA SEKTÖRÜNDE GERÇEKLEŞTİRİLEN BİR ARAŞTIRMA
Year 2009,
Volume: 18 Issue: 2, 228 - 246, 01.09.2009
Yrd. Doç. Dr. Hilal İnan
Öğr. Gör. Dr. Burak Nakıboğlu
Abstract
Küçük ve orta boy işletmeler (KOBİ) yenilik yaratma ve uluslararası alanda
faaliyet göstererek ülke ekonomisine katkıda bulunabilme potansiyeli yüksek, esnek
yapıdaki bir girişimcilik kaynağı olmaları nedeniyle ülkeler için oldukça önemlidir.
Ancak Türkiye’deki KOBİ’lerin uluslararasılaşma düzeyinin istenen seviyelerde
olmadığı da görülmektedir. Bu bilgiler ışığında Türkiye genelinde ve farklı sektörlerde
uygulanması planlanan araştırma konusunun ilk basamağı olan bu çalışma Adana
ilindeki mobilya üreticileri ile yapılmıştır. Çalışmanın amacı “Adana ilinde faaliyet
gösteren mobilya üreticilerinin ihracat faaliyetlerinde bulunmalarını engelleyen
faktörlerin, firma özellikleri ve ihracat düzeyi farklılıklarının dikkate alınarak ortaya
çıkartılmasıdır.” 201 işletme üzerinde gerçekleştirilen araştırmanın sonuçlarına göre
karşılaşılan ihracat engellerinden bazılarının algılanma düzeyinin işletmelerin çeşitli
özelliklerine göre farklıklar gösterdiği tespit edilmiştir
References
- Barkema, Harry, G.; Bell, J.H.J.; Pennings, M.J., (1996), “Foreign Entry, Cultural Barriers, and Learning” Strategic Management Journal, 17: 151-166.
- Baş, T. (2001), Anket,. Seçkin Yayıncılık, Birinci Baskı, Ankara.
- Churchill, G.A. (1979), “A Paradigm For Developing Better Measures Of Marketing Constructs” Journal Of Marketing Research, Vol.16, February: 64-73.
- Crick Dave ve Barr P., (2007), “SMEs’ Barriers towards Internationalisation and Assistance
- Requirements in the UK: Differences between Exporters and Firms Employing Multiple Modes of Market Entry” Journal of Small Business and Entrepreneurship, 20(3): 233-244.
- Czinkota, Michael, R.; Ronkainen, I.A., (2001), “An International Marketing Manifesto”, Journal Of International Marketing, 11(1), 13-27.
- Çamkerten, Bayram (2000), “Türkiye’de KOBİ Anlayışının Dünü Bugünü Geleceği” Panel, T.C. Sanayi ve Ticaret Bakanlığı KOSGEB Küçük ve Orta Ölçekli Sanayi Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığı, ODTÜ Kültür ve Kongre Merkezi, Ankara, 19 Eylül.
- Çetin, Murat (2000) “Avrupa Birliği’nde KOBİ’lere Yönelik Teknoloji Politikaları”, Dış Ticaret Dergisi, 19: 1-15.
- Fliess Barbara, Busquets C. (2006) “The Role of Trade Barriers in SME Internationalisation” OECD Trade Policy Working Paper No.45: 1-19.
- Hair, J.F.; Anderson, R.E.; Tahtam, R.L.; Black, W.C. (1998), Multivariate Data Analysis, International Fifth Edition, Prentice-Hall International, Inc.
- Hamil, Jim , (1997) “The Internet And International Marketing”, International Marketing Review, Vol.14, No.5: 300-323.
- Hamil, Jim ; Gregory, Karl, (1997) “Internet and Marketing in the Internationalisation of UK SEMs” Journal of Marketing Management, 13: 9-28.
- Kaleka, Anna; C. S. Katsikeas, (1995), “Exporting Problems: The Relevance of Export Development”, Journal of Marketing Management, 11: 499-515.
- Karakaya, Fahri; Stahl, J.M., (1989), “Barriers to Entry and Market Entry Decisions in Consumer and Industrial Goods Markets”, Journal of Marketing, 53: 80-91.
- Katsikeas, Constantine S., Robert E. Morgan, (1994), “Differences in Perceptions of Exporting Problems Based On Firm Size and Export Market Experience”, European Journal of Marketing, Vol.28, No.5: 17-35.
- Klonowski, Darek, (2005) “Internationalization of Polish Firms: Developing a Typology of Local Exporters” East European Quarterly, 1: 83-100.
- Kobi Ekonomisi (Tarihi Gelişimi) (2003), Ekonomik ve Stratejik Araştırmalar Merkezi Müdürlüğü Küçük ve Orta Ölçekli Sanayi Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığı, Ankara
- Leonidou, Leonidas (1995) “Empirical Research on Export Barriers: Review, Assessment, and Synthesis” Journal of International Marketing 3 (1): 29-43.
- Leonidou, Leonidas C., (1994), “Export Barriers: Non-Exporters’ Perceptions”, International Marketing Review”, 12 (1): 4-25.
- Leonidou, Leonidas C., (2004), “An Analysis of the Barriers Hindering Small Business Export Development”, Journal of Small Business Management, 42 (3): 279-302.
- Lopez, Natalia Vila, (2007), “Export Barriers and Strategic Grouping” Journal of Global Marketing, 20 (2/3): 17 – 29.
- Nakip Mahir (2005) Pazarlama Araştırmalarına Giriş, Ankara, 2. Baskı, Seçkin Yayıncılık
- Prasad, Srinivas, (1999), “Globalization of Smaller Firms: Field Notes On Processes” Small Business Economics, 13: 1-7.
- Shaw, Vivienne; J.Darroch, (2004), “Barriers to Internationalisation: A Study of Entrepreneurial New Ventures in New Zealand” Journal of International Entrepreneurship, 2
- Smith, David; Gregorie, P.; Lu, M. (2006), “Managers’ Perceptions of Export Barriers: A Cross-Cultural Perspective of Service Firms” Journal of Transnational Management, 12 (1)
- Suarez-Ortega, Sonia (2003) “Export Barriers: Insights from Small and Medium-sized Firms” International Small Business Journal, 21: 403-419.
- Tabachnick, B.G.; Fidell, L.S. (2001), Using Multivariate Statistics, Fourth Edition. International Student Edition, Allyn&Bacon, USA.