Psikolojik Danışman Adaylarının Grup Rehberliği Etkinliğini Yürütürken Kullandıkları Psikolojik Danışma Becerilerinin Bu Becerileri Kullanmaya ilişkin Yeterlik Algılarının Ve Grup Yönetimini Sağlama Yöntemlerinin incelenmesi
Year 2010,
Volume: 19 Issue: 1, 62 - 81, 01.03.2010
The purpose of this study was to investigate counselling skills of counsellor trainees their competencies about conducting group guidance activities and methods used to manage misbehaviour in group Data were collected by using qualitative research methods of observation and interview In order to achieve the aims of the study five fourth year students in Psychological Counselling and Guidance Department at Çukurova University were observed and 10 students including those students observed were interviewed Results showed that mostly counsellor related factors followed by physical settings and school personel related ones were found effective in reaching the aims of group guidance activities Majority of counsellor trainees reported that they did not use counselling skills sufficiently at the beginning of the first term However they emphasised that they enhanced their counselling skills and began to use effectively through second term They admitted that they applied counselling skills such as reflections of content and feelings encouragement active listening self disclosure confrontation and asking questions They assessed their competencies by giving themselves such scores as 6 7 and 8 out from 10 Students deal with misbehaviour rather positive and constructive ways during conducting group guidance activities especially for the second term they mainly applied effective and positive methods for managing misbehaviour Keywords: group guidance counselling skills counsellor trainees
Atıcı, M., Özyürek, R. ve Çam, S. (2005). Okul Danışmanlığı Uygulamalarının Yetkinlik Beklentisi Algıları ve Mesleki Benlik Saygısı Üzerindeki Etkilerinin Boylamsal Olarak İncelenmesi, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3, 24, 7- 24
Borders, L. D. ve Drury, S. M. (1992). Comprehensive school counseling programs: A review for policymakers and practitioners. Journal of Counseling and Development, 70, 487-498.
Coker, K. ve Schrader, S. (2004). Conducting a school-based practicum: a collaborative model. Professional School Counseling, 7, 4, 263-267.
Denzin, N. K. (1994). Triangulation, içinde T. Husen & T. N. Postlethwaite, The International Encyclopedia of Education, (2. Baskı), 2, Oxford: Pergamon. Gibson, R. L. ve Mitchell, M. H. (2003). Introduction to Counseling and Guidance. New Jersey: Merrill Prentice Hall.
Howard, E. E., Inman, A. G. ve Altman, A. N. (2006). Critical incidents among novice counselor trainees. Counselor Education and Supervision, 46, 2, 88-102
Nelson, K. W. ve Jackson, S. A. (2003). Professional counselor identity development: A qualitative study of hispanic student interns. Counselor Education and Supervision, 43, 1, 2-14.
Peterson, J. S., Goodman, R., Keller, T. ve McCauley, A. (2004). Teachers and nonteachers as school counselors: Reflections on the internship experience. Professional School Counseling, 7, 4, 246-255.
Portman, T. A. A. (2002). The opportunity was there! A qualitative study of earlyentrant school counselors-General features. Professional School Counseling, Strauss, A. L. (1996). Qualitative analysis for social scientists. Cambridge University Press.
Strauss, A., & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. London: Sage Publications.
Özgüven, İ. E. (1999). Çağdaş Eğitimde Psikolojik Danışma ve Rehberlik. Ankara:PDREM Yayınları.
Özyürek, R., Çam, S. ve Atıcı, M. (2007). Psikolojik Danışman Eğitiminde Okullardaki Rehberlik Uygulamalarının Önerilen Özellikleri, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7, 1, 555-588.
Wittmer, J. (2000). Developmental school guidance and counselling: its history and reconceptualization . in J. Wittmer (Ed.), Managing your school counselling program: K-12 developmental strategies (pp.2-13). Minneapolis: Educational Media Corporation.
Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (1999). Sosyal Bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
Psikolojik Danışman Adaylarının Grup Rehberliği Etkinliğini Yürütürken Kullandıkları Psikolojik Danışma Becerilerinin Bu Becerileri Kullanmaya ilişkin Yeterlik Algılarının Ve Grup Yönetimini Sağlama Yöntemlerinin incelenmesi
Year 2010,
Volume: 19 Issue: 1, 62 - 81, 01.03.2010
Bu araştırmanın amacı grup rehberliği etkinliklerini yürüten psikolojik danışman adaylarının kullandıkları psikolojik danışma becerilerini etkinlik yürütmeye ilişkin yeterlik algılarını ve grup yönetimini sağlamak için kullandıkları yöntemleri incelemektir Araştırmada veriler nitel veri toplama yöntemlerinden gözlem ve görüşme yöntemleri kullanılarak toplanmıştır Araştırmanın amacını gerçekleştirmek için Ç Ü PDR Anabilim dalında dördüncü sınıf öğrencisi olan ve uygulama dersi kapsamında ilköğretim okullarında grup rehberliği çalışmaları yapan beş öğrenci gözlemlenmiş bu öğrencilerle ve daha önce gözlenmemiş olan beş öğrenci dahil toplam 10 öğrenci ile de görüşme yapılmıştır Araştırmanın bulgularına göre öğrenciler grup rehberliği etkinliklerinin amacına ulaşmasında en çok psikolojik danışman adayı ile ilgili yani kendileriyle ilgili etkenler üzerinde durmuş bunu fiziksel ortam ve okul personeli ile ilgili etkenler izlemiştir Danışman adaylarının büyük bir kısmı ilk dönem ve uygulamaların başında psikolojik danışma becerilerini yeterli kullanamadıklarını ikinci dönem ise becerileri daha yerinde ve doğal biçimde kullandıklarını ve becerilerde gelişim gösterdiklerini vurgulamışlardır Öğrencilerin çoğunluğu psikolojik danışma becerileri açısından kendilerine 10 üzerinden altı yedi ve sekiz gibi puanlar vermişlerdir Ayrıca içerik ve duygu yansıtması cesaretlendirme etkin dinleme kendini açma yüzleştirme ve soru sorma becerilerini iyi kullandıklarını belirtmişlerdir Grup rehberliği etkinliklerini yaparken grup yönetimini zorlaştıran istenmeyen davranışlarla genellikle olumlu ve yapıcı yollarla baş etmeye çalıştıkları özellikle ikinci dönem daha etkili ve olumlu baş etme yöntemlerini kullandıkları söylenebilir Anahtar Kelimeler: grup rehberliği psikolojik danışma becerileri psikolojik danışman adayları
Atıcı, M., Özyürek, R. ve Çam, S. (2005). Okul Danışmanlığı Uygulamalarının Yetkinlik Beklentisi Algıları ve Mesleki Benlik Saygısı Üzerindeki Etkilerinin Boylamsal Olarak İncelenmesi, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3, 24, 7- 24
Borders, L. D. ve Drury, S. M. (1992). Comprehensive school counseling programs: A review for policymakers and practitioners. Journal of Counseling and Development, 70, 487-498.
Coker, K. ve Schrader, S. (2004). Conducting a school-based practicum: a collaborative model. Professional School Counseling, 7, 4, 263-267.
Denzin, N. K. (1994). Triangulation, içinde T. Husen & T. N. Postlethwaite, The International Encyclopedia of Education, (2. Baskı), 2, Oxford: Pergamon. Gibson, R. L. ve Mitchell, M. H. (2003). Introduction to Counseling and Guidance. New Jersey: Merrill Prentice Hall.
Howard, E. E., Inman, A. G. ve Altman, A. N. (2006). Critical incidents among novice counselor trainees. Counselor Education and Supervision, 46, 2, 88-102
Nelson, K. W. ve Jackson, S. A. (2003). Professional counselor identity development: A qualitative study of hispanic student interns. Counselor Education and Supervision, 43, 1, 2-14.
Peterson, J. S., Goodman, R., Keller, T. ve McCauley, A. (2004). Teachers and nonteachers as school counselors: Reflections on the internship experience. Professional School Counseling, 7, 4, 246-255.
Portman, T. A. A. (2002). The opportunity was there! A qualitative study of earlyentrant school counselors-General features. Professional School Counseling, Strauss, A. L. (1996). Qualitative analysis for social scientists. Cambridge University Press.
Strauss, A., & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. London: Sage Publications.
Özgüven, İ. E. (1999). Çağdaş Eğitimde Psikolojik Danışma ve Rehberlik. Ankara:PDREM Yayınları.
Özyürek, R., Çam, S. ve Atıcı, M. (2007). Psikolojik Danışman Eğitiminde Okullardaki Rehberlik Uygulamalarının Önerilen Özellikleri, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7, 1, 555-588.
Wittmer, J. (2000). Developmental school guidance and counselling: its history and reconceptualization . in J. Wittmer (Ed.), Managing your school counselling program: K-12 developmental strategies (pp.2-13). Minneapolis: Educational Media Corporation.
Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (1999). Sosyal Bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
Atıcı, D. D. M., & Ulusoy, P. D. (2010). Psikolojik Danışman Adaylarının Grup Rehberliği Etkinliğini Yürütürken Kullandıkları Psikolojik Danışma Becerilerinin Bu Becerileri Kullanmaya ilişkin Yeterlik Algılarının Ve Grup Yönetimini Sağlama Yöntemlerinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(1), 62-81.