-
Çalışmada, Almanca öğrenmeye karşı motivasyonu ölçmek amacıyla hazırlanan
Motivasyon Ölçeği’nin (Motivationsfragebogen) Almanca hazırlık sınıfındaki Türk
üniversite öğrencileri için Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması
yapılmıştır. Faktör analizinin yapıldığı çalışma grubu, 196’sı kız, 76’sı erkek toplam
272 Almanca hazırlık sınıfı öğrencisinden oluşmaktadır. Çeviri geçerliği çalışması 30,
ölçüt bağıntılı geçerlik çalışması 120 ve test- tekrar test çalışması 60 öğrenci ile
yürütülmüştür. Açıklayıcı Faktör Analizi sonucunda araçtaki 39 maddenin 20’sinin her
birinde beşer madde olmak üzere dört faktörde toplandığı ve faktörlerin toplam
varyansın %43.07’sini açıkladığı bulunmuştur. Faktörler Alman Kültürüne İlgi, Olumlu
Sınıf Ortamı, Sosyal ve Eğitim Olanakları ve Başarı İsteği alt ölçekleri şeklinde
adlandırılmıştır. Alt ölçek puanları birbirleriyle. 19 ile .40 arasında, toplam puanla .62
ile .76 arasında anlamlı korelasyon değerleri göstermiştir. Araçtan alınan puanların,
dönem sonu notları ile beklenen yönde anlamlı ilişkileri bulunmuştur. Ayrıca ölçekten
alınan puanlar öğrencilerin cinsiyetlerine göre anlamlı farklılık göstermemiştir. Alt
ölçeklerin Cronbach alfa iç tutarlık katsayıları .67 ile .78 arasında değişmekte, toplam
puan için bu değer .82’dir. Test-tekrar test korelasyon katsayıları alt ölçekler ve toplam
için .99 olarak bulunmuştur. Bulgular, uyarlaması yapılan Motivasyon Ölçeği’nin Türk
kültüründe Almanca öğrenen üniversite öğrencilerinin motivasyonlarını ölçmek için 20
madde ile kullanılabilecek bir ölçek olduğunu göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2010 |
Submission Date | December 29, 2013 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 19 Issue: 2 |