Research Article
BibTex RIS Cite

WORKIN’ MOMS VE THE LETDOWN: NETFLIX’TE ANNELİĞİN TEMSİL OLANAKLARI ÜZERİNE

Year 2022, Volume: 31 Issue: 2, 590 - 603, 29.10.2022
https://doi.org/10.35379/cusosbil.1139188

Abstract

Bu çalışmada günümüzün en büyük dijital yayın platformu olan Netflix’te yayınlanan ve biri Kanada biri ise Avustralya yapımı olan annelik temalı Workin’ Moms ve The Letdown dizileri, günümüzde değişen anneliğin temsil olanakları bağlamında incelenmiştir. Nitel metodolojik perspektifin benimsendiği çalışmada Workin’ Moms dizisinin 13 bölümlük ilk sezonu ile The Letdown dizisinin toplam 13 bölümden oluşan iki sezonu tematik analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Özdüşünümsel bir perspektifin de dahil edildiği analiz, dizilerin genel anlatı örüntüsünden yararlanarak, Bedensel ve Toplumsal Bir Dönüşüm Olarak Annelik, Kadınların Yaşamlarında Kesinti/Kopuş Olarak Annelik ve Toplumsal Bir Mücadele Alanı Olarak Annelik başlıklı üç tema altında gerçekleştirilmiştir. Çalışmada dijital yayın platformlarının toplumsal hareketlerin taleplerine uyumlu içeriklere yer vermesinin annelikle ilgili popüler söylemleri farklı biçimlerde sorunsallaştırdığı tartışılmıştır. İncelenen iki dizinin, bir taraftan anneliği yücelten/kutsallaştıran diğer taraftan kadınları baskı altına alan popüler söylemlere karşı kadın hareketinin itirazlarını içeren ve farklı annelik biçimlerini kapsayan bir temsil olanağı sunduğu belirtilmiştir.

References

  • Aktan, E. ve Kayış, H. H. (2018). Sosyal medya ve değişim: Bloglar aracılığıyla anneliğin evrimi üzerine netnografik bir analiz. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 9 (32), 39-54.
  • Aktaş, G. (2019). Günümüz toplumlarında anneliğin değişen biçimlerini sosyal medya kullanıcıları üzerinden değerlendirmek. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 36 (2), 253-271.
  • Arnold, B. L. (2016). Taking the village online: Mothers, motherhood and social media. Demeter Press.
  • Badinter, E. (2017). Kadınlık mı? Annelik mi? [Çev: Ayşen Ekmekçi]. İletişim Yayınları.
  • Beauvoir, S. (2010). Kadın “ikinci cins” – Evlilik çağı [Çev: Bertan Onaran]. Payel Yayınevi.
  • Başoğlu, R. (2020). Annelerin sosyal medya kullanımı ve Instagramda olan popüler anneler. Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi, 7, 857-873.
  • Birsay, H. (2017). Emiyor mu? mükemmel annelik beni teğet geçti. İndigo Kitap.
  • Bora, A. (1997). Kamusal alan/özel alan: Mahrumiyet-özgürleşme ikileminin ötesinde. Toplum ve Bilim, 75 (Kış), 85-93.
  • Bourdieu, P. (2018). Eril Tahakküm [Çev: Bediz Yılmaz]. Bağlam Yayıncılık.
  • Burroughs, B. (2019). House of Netflix: Streaming media and digital lore. Popular Communication, 17(1), 1-17.
  • Clarke, V. ve Braun, V. (2017) Thematic analysis. The Journal of Positive Psychology, 12(3), 297-298, DOI: 10.1080/17439760.2016.1262613.
  • Duman, K. (Ed.) (2022). Netflix Etkisi Dijital Çağda Ekran Kültürü. Urzeni Yayınevi.
  • Eke, P. (2022). Tercihen çocuksuz – Kadınlık arzuları değişirken. Notabene Yayınları.
  • Erdem, N. ve Aytekin, B. A. (2021). Covid-19 pandemisinde izleyici deneyimi: Netflix ekseninde dijital platformlara bakış. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (36), 302-325. DOI: 10.31123/akil.988565.
  • Estes, C. (2013). Kurtlarla koşan kadınlar. Vahşi kadın arketipine dair mit ve öyküler. H. Atalay (çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Ferrante, E. (2018). Karanlık kız [Çev: Eren Yücesan Cendey]. Everest Yayınları.
  • Gezer-Tuğrul, Y. (2018). Dindar kadınların annelik algısı: Reçel Blog ve Müslüman Anneler blogunun karşılaştırmalı analizi". Fe Dergi 10, 70-84.
  • Hager, T. (2011). Making sense of an untold story: A personal deconstruction of the myth of motherhood. Qualitative Inquiry, 17 (1), 35–44. doi: 10.1177/1077800410389442.
  • Hallinan, B. Ve Striphas, T. (2014). Recommended for you: The Netflix prize and the production of algorithmic culture. New Media & Society. doi:10.1177/1461444814538646.
  • İlden-Koçkar, A. (2015). Günümüzde anne olmak: Bağlanma teorisi ve kadının çalışması arasındaki dengenin incelenmesi, Cogito, 81 (Annelik), 207-218.
  • Jenner, M. (2018). Netflix and the re-invention of television. Springer.
  • Karaduman, S. ve Aciyan, E. P. (2019). Netflix’in ilk Türk dizisi “Hakan Muhafiz” üzerine bir alımlama analizi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (32), 669-687. DOI: 10.31123/akil.620457.
  • Lobato, R. (2019). Netflix nations: The geography of digital distribution. New York University Press.
  • Mackenzie, J., ve Zhao, S. (2021). Motherhood online: Issues and opportunities for discourse analysis. Discourse, Context & Media, 40, 100472.
  • Maier, C. (2015). No kid: Çocuk yapmamak için 40 neden [Çev: Z. Canan Özatalay]. Esen Kitap.
  • Maksudyan, Z. (2015). Doğumhanede zamansız bir gece, Cogito, 81 (Annelik), 219-224.
  • Matrix, S. (2014). The Netflix effect: Teens, binge watching, and on-demand digital media trends. Jeunesse: young people, texts, cultures, 6(1), 119-138.
  • Miller, T. (2009). Annelik duygusu. Mitler ve deneyimler [Çev: Gül Tunçer]. İletişim Yayınları.
  • Nam joo, C. (2021). Kim Jiyeong - Doğum: 1982 [Çev: Betül Tınkılıç]. A7 Kitap.
  • Orton-Johnson, K. (2017). Mummy blogs and representations of motherhood: “Bad mummies” and their readers. Social Media+ Society, 3 (2), doi:10.1177/2056305117707186.
  • Öztan, E. (2015). Annelik, söylem ve siyaset, Cogito, 81 (Annelik), 91-107.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri [Çev: Mesut Bütün, Selçuk Beşir Demir] Pegem Yayınları.
  • Sarı, Ü. ve Türker, H. (2021). Dijital platform kullanıcılarının izleme alışkanlıklarına yönelik bir araştırma: Netflix örneği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21 (1), 59-80. DOI: 10.18037/ausbd.902558.
  • Sever, M. (2015). Kadınlık, annelik, gönüllü çocuksuzluk: Elisabeth Badinter’den Kadınlık mı Annelik mi?, Tina Miller’dan Annelik Duygusu: Mitler ve Deneyimler ve Corinne Maier’den No Kid üzerinden bir karşılaştırmalı okuma çalışması. Fe Dergi, 7, 71-86.
  • Tanenbaum, L. (2006). Saç saça baş başa. Kadınlar arası rekabet [Çev: Billur C. Yılmazyiğit]. Versus Kitap.
  • Tryon, C. (2013). On-demand culture: Digital delivery and the future of movies. Rutgers University Press.
  • Tryon, C. (2015). TV got better: Netflix’s original programming strategies and the on-demand television transition. Media Industries Journal, 2(2).
  • Ünlü, D. G. (2021). Dijital annelerin feminist sesi: Annelik inşasının tartışmaya açılmasında web siteleri ve blog içeriklerinin rolü. Erciyes İletişim Dergisi, 8 (1), 421-440.
  • Waugh, D. (2017). Kasmadan annelik [Çev: Elif Subaş]. Tara Kitap.
  • Yanardağoğlu, E. ve Turhallı, N. (2020). From TRT to Netflix: Implications of convergence for television dramas in Turkey. [Ed: Yeşim Kaptan, Ece Algan] Television in Turkey (s. 189-204). Palgrave Macmillan, Cham.
  • Yardım, G. (2020). Sosyal medyadaki kültürel kimliklerin dönüşümü odaklı “Blogger Anne” kimliklerinin incelenmesi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (33), 129-157.

WORKIN' MOMS AND THE LETDOWN: ON THE POSSIBILITIES OF REPRESENTATION OF MOTHERHOOD ON NETFLIX

Year 2022, Volume: 31 Issue: 2, 590 - 603, 29.10.2022
https://doi.org/10.35379/cusosbil.1139188

Abstract

In this study, motherhood-themed TV series Workin' Moms and The Letdown, one Canadian and one Australian production, broadcast on Netflix, today's largest digital broadcasting platform, are examined in the context of the representation possibilities of today's changing motherhood. In the study in which the qualitative methodological perspective is adopted, the first season of Workin' Moms (13 episodes) and the two seasons of The Letdown series (13 episodes in total) were analyzed with thematic analysis method. The analysis was carried out under three themes by making use of the general narrative pattern of the TV series: Motherhood as a Bodily and Social Transformation, Motherhood as an Interruption/Disconnection in Women's Lives, and Motherhood as a Social Struggle. A self-reflexive perspective is also included in the analysis. It has been argued that the fact that digital broadcasting platforms include content compatible with the demands of social movements problematizes popular discourses about motherhood in different ways. It has been stated that the two series examined offer a representation opportunity that includes the objections of the women's movement against popular discourses that glorify/sanctify motherhood on the one hand and oppress women on the other hand and cover different forms of motherhood.

References

  • Aktan, E. ve Kayış, H. H. (2018). Sosyal medya ve değişim: Bloglar aracılığıyla anneliğin evrimi üzerine netnografik bir analiz. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 9 (32), 39-54.
  • Aktaş, G. (2019). Günümüz toplumlarında anneliğin değişen biçimlerini sosyal medya kullanıcıları üzerinden değerlendirmek. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 36 (2), 253-271.
  • Arnold, B. L. (2016). Taking the village online: Mothers, motherhood and social media. Demeter Press.
  • Badinter, E. (2017). Kadınlık mı? Annelik mi? [Çev: Ayşen Ekmekçi]. İletişim Yayınları.
  • Beauvoir, S. (2010). Kadın “ikinci cins” – Evlilik çağı [Çev: Bertan Onaran]. Payel Yayınevi.
  • Başoğlu, R. (2020). Annelerin sosyal medya kullanımı ve Instagramda olan popüler anneler. Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi, 7, 857-873.
  • Birsay, H. (2017). Emiyor mu? mükemmel annelik beni teğet geçti. İndigo Kitap.
  • Bora, A. (1997). Kamusal alan/özel alan: Mahrumiyet-özgürleşme ikileminin ötesinde. Toplum ve Bilim, 75 (Kış), 85-93.
  • Bourdieu, P. (2018). Eril Tahakküm [Çev: Bediz Yılmaz]. Bağlam Yayıncılık.
  • Burroughs, B. (2019). House of Netflix: Streaming media and digital lore. Popular Communication, 17(1), 1-17.
  • Clarke, V. ve Braun, V. (2017) Thematic analysis. The Journal of Positive Psychology, 12(3), 297-298, DOI: 10.1080/17439760.2016.1262613.
  • Duman, K. (Ed.) (2022). Netflix Etkisi Dijital Çağda Ekran Kültürü. Urzeni Yayınevi.
  • Eke, P. (2022). Tercihen çocuksuz – Kadınlık arzuları değişirken. Notabene Yayınları.
  • Erdem, N. ve Aytekin, B. A. (2021). Covid-19 pandemisinde izleyici deneyimi: Netflix ekseninde dijital platformlara bakış. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (36), 302-325. DOI: 10.31123/akil.988565.
  • Estes, C. (2013). Kurtlarla koşan kadınlar. Vahşi kadın arketipine dair mit ve öyküler. H. Atalay (çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Ferrante, E. (2018). Karanlık kız [Çev: Eren Yücesan Cendey]. Everest Yayınları.
  • Gezer-Tuğrul, Y. (2018). Dindar kadınların annelik algısı: Reçel Blog ve Müslüman Anneler blogunun karşılaştırmalı analizi". Fe Dergi 10, 70-84.
  • Hager, T. (2011). Making sense of an untold story: A personal deconstruction of the myth of motherhood. Qualitative Inquiry, 17 (1), 35–44. doi: 10.1177/1077800410389442.
  • Hallinan, B. Ve Striphas, T. (2014). Recommended for you: The Netflix prize and the production of algorithmic culture. New Media & Society. doi:10.1177/1461444814538646.
  • İlden-Koçkar, A. (2015). Günümüzde anne olmak: Bağlanma teorisi ve kadının çalışması arasındaki dengenin incelenmesi, Cogito, 81 (Annelik), 207-218.
  • Jenner, M. (2018). Netflix and the re-invention of television. Springer.
  • Karaduman, S. ve Aciyan, E. P. (2019). Netflix’in ilk Türk dizisi “Hakan Muhafiz” üzerine bir alımlama analizi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (32), 669-687. DOI: 10.31123/akil.620457.
  • Lobato, R. (2019). Netflix nations: The geography of digital distribution. New York University Press.
  • Mackenzie, J., ve Zhao, S. (2021). Motherhood online: Issues and opportunities for discourse analysis. Discourse, Context & Media, 40, 100472.
  • Maier, C. (2015). No kid: Çocuk yapmamak için 40 neden [Çev: Z. Canan Özatalay]. Esen Kitap.
  • Maksudyan, Z. (2015). Doğumhanede zamansız bir gece, Cogito, 81 (Annelik), 219-224.
  • Matrix, S. (2014). The Netflix effect: Teens, binge watching, and on-demand digital media trends. Jeunesse: young people, texts, cultures, 6(1), 119-138.
  • Miller, T. (2009). Annelik duygusu. Mitler ve deneyimler [Çev: Gül Tunçer]. İletişim Yayınları.
  • Nam joo, C. (2021). Kim Jiyeong - Doğum: 1982 [Çev: Betül Tınkılıç]. A7 Kitap.
  • Orton-Johnson, K. (2017). Mummy blogs and representations of motherhood: “Bad mummies” and their readers. Social Media+ Society, 3 (2), doi:10.1177/2056305117707186.
  • Öztan, E. (2015). Annelik, söylem ve siyaset, Cogito, 81 (Annelik), 91-107.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri [Çev: Mesut Bütün, Selçuk Beşir Demir] Pegem Yayınları.
  • Sarı, Ü. ve Türker, H. (2021). Dijital platform kullanıcılarının izleme alışkanlıklarına yönelik bir araştırma: Netflix örneği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21 (1), 59-80. DOI: 10.18037/ausbd.902558.
  • Sever, M. (2015). Kadınlık, annelik, gönüllü çocuksuzluk: Elisabeth Badinter’den Kadınlık mı Annelik mi?, Tina Miller’dan Annelik Duygusu: Mitler ve Deneyimler ve Corinne Maier’den No Kid üzerinden bir karşılaştırmalı okuma çalışması. Fe Dergi, 7, 71-86.
  • Tanenbaum, L. (2006). Saç saça baş başa. Kadınlar arası rekabet [Çev: Billur C. Yılmazyiğit]. Versus Kitap.
  • Tryon, C. (2013). On-demand culture: Digital delivery and the future of movies. Rutgers University Press.
  • Tryon, C. (2015). TV got better: Netflix’s original programming strategies and the on-demand television transition. Media Industries Journal, 2(2).
  • Ünlü, D. G. (2021). Dijital annelerin feminist sesi: Annelik inşasının tartışmaya açılmasında web siteleri ve blog içeriklerinin rolü. Erciyes İletişim Dergisi, 8 (1), 421-440.
  • Waugh, D. (2017). Kasmadan annelik [Çev: Elif Subaş]. Tara Kitap.
  • Yanardağoğlu, E. ve Turhallı, N. (2020). From TRT to Netflix: Implications of convergence for television dramas in Turkey. [Ed: Yeşim Kaptan, Ece Algan] Television in Turkey (s. 189-204). Palgrave Macmillan, Cham.
  • Yardım, G. (2020). Sosyal medyadaki kültürel kimliklerin dönüşümü odaklı “Blogger Anne” kimliklerinin incelenmesi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (33), 129-157.
There are 41 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Çiğdem Yasemin Özkan 0000-0002-3628-715X

Derya Kurtuluş 0000-0002-3256-6987

Publication Date October 29, 2022
Submission Date July 1, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 31 Issue: 2

Cite

APA Özkan, Ç. Y., & Kurtuluş, D. (2022). WORKIN’ MOMS VE THE LETDOWN: NETFLIX’TE ANNELİĞİN TEMSİL OLANAKLARI ÜZERİNE. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31(2), 590-603. https://doi.org/10.35379/cusosbil.1139188