Research Article
BibTex RIS Cite

OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN SOSYAL VE DUYGUSAL ÖĞRENMEYE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ VE SINIF İÇİ UYGULAMALARI

Year 2025, Volume: 34 Issue: 1, 841 - 857, 30.04.2025
https://doi.org/10.35379/cusosbil.1514017

Abstract

Bu çalışma okul öncesi öğretmenlerinin sosyal ve duygusal öğrenmeye ilişkin görüşlerinin ve sınıf içi uygulamalarının incelenmesi amacıyla yapılmış nitel bir çalışmadır. Araştırmanın katılımcıları 2021-2022 eğitim öğretim yılında Gaziantep şehrinin Şehitkamil ve Şahinbey ilçelerinde çalışmakta olan 10 okul öncesi öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırma grubu amaçlı örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Çalışma nitel araştırma desenlerinden fenomenolojik (olgu bilim) desende gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama yöntemi olarak okul öncesi öğretmenlerinin görüşlerini derinlemesine incelemeyi amaçlayan yarı yapılandırılmış görüşme tekniğine yer verilmiştir. Görüşme neticesinde edinilen verilerin analizi, içerik analizi tekniği kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Bulgulara göre; okul öncesi öğretmenlerinin sosyal ve duygusal öğrenmenin ne olduğu, sosyal ve duygusal öğrenme becerilerinin önemi ve bu becerilerin çocuklara kazandırılabilirliğine ilişkin bilgi eksikliklerinin olduğu ve aynı zamanda konu hakkında bilgi edinmeye ihtiyaçları olduğu görülmektedir. Eğitimcilerin sosyal ve duygusal öğrenmeye ilişkin becerilere sınıf içi uygulamalarında yer verdikleri fakat bu uygulamaların daha fazla dikkat edilmesi gerektiğine işaret eden sınırlı uygulamalardan oluştuğu saptanmıştır.

References

  • Aygün, H. E. ve Taşkın, Ç. Ş. (2016). Öğretmen adaylarının gözüyle sosyal-duygusal öğrenmenin önemi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1).
  • Baydan, Y. (2010). Sosyal-duygusal beceri algısı ölçeğinin geliştirilmesi ve sosyal-duygusal beceri programının etkililiği. [Yayınlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi].
  • Beceren, B. Ö. (2012). Güçlü Başlangıç Sosyal Duygusal Öğrenme Programı’nın 5 Yaş Çocuklarının Sosyal ve Duygusal Gelişimleri Üzerine Etkisi. [Doktora tezi, Marmara Üniversitesi].
  • CASEL (2021). The CASEL guide to social and emotional learning frameworks. Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning. https://casel.org
  • Cipriano, C. ve Rappolt-Schlichtmann, G. (2022). Teacher social-emotional competence: Its role in fostering a supportive classroom environment and student development. Teaching and Teacher Education, 109, 103560. https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103560
  • Collie, R. J. (2021). Teachers’ social and emotional competence: Links with social and emotional learning and positive workplace outcomes. Contemporary Educational Psychology, 64, 101947. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2021.101947
  • Diken, İ. H., Cavkaytar, A., Batu, E.S., Bozkurt, F. ve Kurtyılmaz, Y. (2011). Antisosyal davranışları önlemeye
  • Durlak, J. A., Domitrovich, C. E. ve Mahoney, J. L. (Eds.). (2024). Handbook of social and emotional learning.
  • Durlak, J. A., Domitrovich, C. E. ve Weissberg, R. P. (2021). The impact of social and emotional learning: Enhancing students’ development and academic success. Routledge.
  • Durmuşoğlu Saltalı, N. ve Deniz, M. E. (2010). Duygu eğitimi programının okul öncesi eğitime devam eden altı yaş çocuklarının duygusal becerilerine etkisi. Educational Sciences: Theory and Practice, 10(4), 2105-2140.
  • Ferreira, M., Martinsone, B. ve Talić, S. (2020). Promoting Sustainable Social Emotional Learning at School through Relationship-Centered Learning Environment, Teaching Methods and Formative Assessment. Journal of Teacher Education for Sustainability, 22(1), 21-36.
  • García, E. ve Weiss, E. (2022). Parents’ involvement in education and children’s academic and social-emotional learning outcomes. Education Policy Analysis Archives, 30(1), 1-26. https://doi.org/10.14507/epaa.30.6753
  • Göl-Güven, M. (2016). Türkiye'deki Lions Quest Programı: Öğretmenlerin Görüşleri ve Sınıf Uygulamaları. Uluslararası Duygusal Eğitim Dergisi , 8 (2), 60-69.
  • Greenberg, M. T., Brown, J. L. ve Abenavoli, R. (2021). Teacher stress and health effects on teachers, students, and schools. Edna Bennett Pierce Prevention Research Center. https://www.prevention.psu.edu Guilford Publications.
  • Holmes, T. (2017). Perceptions in a changing world: Teachers' attitudes towards the implementation of educational innovations with a focus on social and emotional learning. Doctor of Education in Teacher Leadership Dissertations.
  • Jagers, R. J., Rivas-Drake, D. ve Borowski, T. (2022). The role of social and emotional learning in equity centered education. Journal of Educational Psychology, 114(2), 245-260. https://doi.org/xxxxx
  • Jennings, P. A., Doyle, S., Oh, Y., Rasheed, D., Frank, J. L., Brown, J. L. ve Greenberg, M. T. (2020). Long-term impacts of the CARE program on teachers’ social and emotional competence and classroom interactions. Journal of Educational Psychology, 112(1), 65-81. https://doi.org/10.1037/edu0000361
  • Jennings, P. A., Snowberg, K. E., Coccia, M. A. ve Greenberg, M. T. (2021). Improving classroom learning environments by addressing teachers’ social and emotional well-being. Developmental Psychology, 57(1), 1- 14. https://doi.org/xxxxx
  • Jeynes, W. H. (2021). A meta-analysis on the relationship between parental involvement and students' academic achievement. Education and Urban Society, 53(1), 3-37. https://doi.org/10.1177/0013124520954996
  • Johnson, R. B. ve Christensen, L. (2019). Educational research: Quantitative, qualitative, and mixed approaches. Sage publications.
  • Jones, S. M., Brush, K., Bailey, R., Brion-Meisels, G. ve McIntyre, J. (2021). Navigating SEL from the inside out: Looking inside & across 33 leading SEL programs. Harvard Graduate School of Education.
  • Jones, S. M., McGarrah, M. W. ve Kahn, J. (2021). Social and emotional learning in teacher preparation: What do we know and where do we go from here? Frontiers in Psychology, 12, 1-10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.768512
  • Jones, S. M., McGarrah, M. W. ve Kahn, J. (2021). Social-emotional learning and academic achievement: Supporting students’ success through evidence-based practices. Educational Psychologist, 56(3), 162- 177.
  • Kabakçı, Ö. F. ve Korkut, F. (2010). 6‐8. Sınıftaki öğrencilerin sosyal-duygusal öğrenme becerilerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 33(148), 77-86.
  • Kesici, Ş. (2021). Üniversite eğitiminde sosyal ve duygusal öğrenme: Önemi ve uygulanabilir örnekler. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 14(3), 112-130. https://doi.org/xxxx
  • Mahfud, T., Suryadi, B. ve Prasetyo, A. R. (2022). The role of social and emotional learning in education: A systematic review. Journal of Educational Psychology, 10(2), 45-60. https://doi.org/xxxx
  • Mahoney, J. L., Weissberg, R. P. ve Greenberg, M. T. (2020). Social and emotional learning: Past, present, and future. Educational Psychologist, 55(3), 132-145. https://doi.org/xxxxx
  • McClelland, M. M., Tominey, S. L., Schmitt, S. A. ve Duncan, R. (2020). SEL Interventions in early childhood. The Future of Children, 27(1), 33-47. https://doi.org/10.1353/foc.2020.0003
  • Merriam, Sharan. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. Trans. Ed. S. Turan. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Morris, A. S., Williamson, A. C. ve Atkinson, L. (2021). The role of caregiver–child interactions in the development of self-regulation. Child Development Perspectives, 15(1), 12-18. https://doi.org/xxxx
  • OECD (2021). Sosyal ve Duygusal Beceriler Araştırması Türkiye Ön Raporu.
  • Ornaghi, V., Brazzelli, E., Grazzani, I., Agliati, A. ve Lucarelli, M. (2017). Does training toddlers in emotion knowledge lead to changes in their prosocial and aggressive behavior toward peers at nursery? Early Education and Development,28(4), 396-414.
  • Osher, D., Cantor, P., Berg, J., Steyer, L. ve Rose, T. (2020). Drivers of human development: How relationships and context shape learning and development. Applied Developmental Science, 24(1), 6-36.
  • Özdemir-Beceren, B. (2012). Güçlü başlangıç sosyal duygusal öğrenme programı'nın 5 yaş çocuklarının sosyal ve duygusal gelişimleri üzerine etkisi. [Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi].
  • Patton, M.Q. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. (M. Bütün ve S.B. Demir Ed.).Ankara: Pegem.
  • Przybylski, A. K. ve Weinstein, N. (2019). Digital screen time limits and young children's psychological well‐being: Evidence from a population‐based study. Child Development, 90(1), 56-65.
  • Samur, A. Ö. (2011). Değerler eğitimi programının 6 yaş çocuklarının sosyal ve duygusal gelişimlerine etkisi.
  • Sarısoy, B., Alcı, B. ve Erişen, Y. (2021). Öğretmenlerin Sosyal-Duygusal Yetkinliklerini Değerlendirme Ölçeğinin Türkçe Uyarlaması: Geçerlik-Güvenirlilik Çalışması. Bogazici University Journal of Education, 38(2), 3-26.
  • Schonert-Reichl, K. A. (2017). Social and emotional learning and teachers. The future of children, 137-155.
  • Taylor, R. D., Oberle, E., Durlak, J. A. ve Weissberg, R. P. (2021). Promoting positive youth development through social and emotional learning: A meta-analysis of universal school-based interventions. Child Development, 92(1), 1156-1174. https://doi.org/xxxxx
  • Totan, T. (2011). Problem çözme becerileri eğitim programının ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin sosyal duygusal öğrenme becerileri üzerine etkisi. [Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi].
  • UNESCO (2020). Küresel Eğitim İzleme Raporu Özeti: Kapsayıcılık ve Eğitim. Herkes İçin Herkes İçin https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373721-tur
  • Weissberg, R. P., Durlak, J. A., Domitrovich, C. E. ve Gullotta, T. P. (2021). Social and emotional learning: Past, present, and future. In Handbook of social and emotional learning (2nd ed., pp. 3-19). Guilford Press.
  • Williford, A. P., Vick Whittaker, J. E., Vitiello, V. E. ve Downer, J. T. (2021). Teacher–child interactions in early childhood: Enhancing emotional support and reducing challenging behavior through professional development. Early Childhood Research Quarterly, 55, 43-57. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2020.11.002
  • Yang, X., Liao, M. ve Chen, Y. (2022). The role of social-emotional competencies in children's behavioral adjustment and academic performance. Early Childhood Research Quarterly, 60, 45-58. https://doi.org/xxxxx
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Yıldırım, K. (2010). Nitel araştırmalarda niteliği artırma. İlköğretim Online, 9(1), 79-92.

PRESCHOOL TEACHERS' PERSPECTIVES ON SOCIAL AND EMOTIONAL LEARNING AND THEIR CLASSROOM PRACTICES

Year 2025, Volume: 34 Issue: 1, 841 - 857, 30.04.2025
https://doi.org/10.35379/cusosbil.1514017

Abstract

This study is a qualitative study to examine preschool teachers' views on social and emotional learning (SEL) and their classroom practices. The participants of the study consists of 10 preschool teachers working in Şehitkamil and Şahinbey districts of Gaziantep during the 2021-2022 academic year. The research group was determined by purposive sampling method. The study was conducted using a phenomenological design, one of the qualitative research methods. In the study, semi-structured interview technique was used as a data collection method aiming to examine the views of preschool teachers in depth. The data obtained from of the interviews were analyzed using the content analysis. According to the findings, it was revealed that preschool teachers have limited knowledge about what social and emotional learning is, the importance of social and emotional learning skills, and the feasibility of fostering such skills in children, and that they need to learn more information on the subject. It was also found that educators include social and emotional learning skills in their classroom practices, but these practices are limited in scope that indicate the need for more deliberate and structured implementation.

References

  • Aygün, H. E. ve Taşkın, Ç. Ş. (2016). Öğretmen adaylarının gözüyle sosyal-duygusal öğrenmenin önemi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1).
  • Baydan, Y. (2010). Sosyal-duygusal beceri algısı ölçeğinin geliştirilmesi ve sosyal-duygusal beceri programının etkililiği. [Yayınlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi].
  • Beceren, B. Ö. (2012). Güçlü Başlangıç Sosyal Duygusal Öğrenme Programı’nın 5 Yaş Çocuklarının Sosyal ve Duygusal Gelişimleri Üzerine Etkisi. [Doktora tezi, Marmara Üniversitesi].
  • CASEL (2021). The CASEL guide to social and emotional learning frameworks. Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning. https://casel.org
  • Cipriano, C. ve Rappolt-Schlichtmann, G. (2022). Teacher social-emotional competence: Its role in fostering a supportive classroom environment and student development. Teaching and Teacher Education, 109, 103560. https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103560
  • Collie, R. J. (2021). Teachers’ social and emotional competence: Links with social and emotional learning and positive workplace outcomes. Contemporary Educational Psychology, 64, 101947. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2021.101947
  • Diken, İ. H., Cavkaytar, A., Batu, E.S., Bozkurt, F. ve Kurtyılmaz, Y. (2011). Antisosyal davranışları önlemeye
  • Durlak, J. A., Domitrovich, C. E. ve Mahoney, J. L. (Eds.). (2024). Handbook of social and emotional learning.
  • Durlak, J. A., Domitrovich, C. E. ve Weissberg, R. P. (2021). The impact of social and emotional learning: Enhancing students’ development and academic success. Routledge.
  • Durmuşoğlu Saltalı, N. ve Deniz, M. E. (2010). Duygu eğitimi programının okul öncesi eğitime devam eden altı yaş çocuklarının duygusal becerilerine etkisi. Educational Sciences: Theory and Practice, 10(4), 2105-2140.
  • Ferreira, M., Martinsone, B. ve Talić, S. (2020). Promoting Sustainable Social Emotional Learning at School through Relationship-Centered Learning Environment, Teaching Methods and Formative Assessment. Journal of Teacher Education for Sustainability, 22(1), 21-36.
  • García, E. ve Weiss, E. (2022). Parents’ involvement in education and children’s academic and social-emotional learning outcomes. Education Policy Analysis Archives, 30(1), 1-26. https://doi.org/10.14507/epaa.30.6753
  • Göl-Güven, M. (2016). Türkiye'deki Lions Quest Programı: Öğretmenlerin Görüşleri ve Sınıf Uygulamaları. Uluslararası Duygusal Eğitim Dergisi , 8 (2), 60-69.
  • Greenberg, M. T., Brown, J. L. ve Abenavoli, R. (2021). Teacher stress and health effects on teachers, students, and schools. Edna Bennett Pierce Prevention Research Center. https://www.prevention.psu.edu Guilford Publications.
  • Holmes, T. (2017). Perceptions in a changing world: Teachers' attitudes towards the implementation of educational innovations with a focus on social and emotional learning. Doctor of Education in Teacher Leadership Dissertations.
  • Jagers, R. J., Rivas-Drake, D. ve Borowski, T. (2022). The role of social and emotional learning in equity centered education. Journal of Educational Psychology, 114(2), 245-260. https://doi.org/xxxxx
  • Jennings, P. A., Doyle, S., Oh, Y., Rasheed, D., Frank, J. L., Brown, J. L. ve Greenberg, M. T. (2020). Long-term impacts of the CARE program on teachers’ social and emotional competence and classroom interactions. Journal of Educational Psychology, 112(1), 65-81. https://doi.org/10.1037/edu0000361
  • Jennings, P. A., Snowberg, K. E., Coccia, M. A. ve Greenberg, M. T. (2021). Improving classroom learning environments by addressing teachers’ social and emotional well-being. Developmental Psychology, 57(1), 1- 14. https://doi.org/xxxxx
  • Jeynes, W. H. (2021). A meta-analysis on the relationship between parental involvement and students' academic achievement. Education and Urban Society, 53(1), 3-37. https://doi.org/10.1177/0013124520954996
  • Johnson, R. B. ve Christensen, L. (2019). Educational research: Quantitative, qualitative, and mixed approaches. Sage publications.
  • Jones, S. M., Brush, K., Bailey, R., Brion-Meisels, G. ve McIntyre, J. (2021). Navigating SEL from the inside out: Looking inside & across 33 leading SEL programs. Harvard Graduate School of Education.
  • Jones, S. M., McGarrah, M. W. ve Kahn, J. (2021). Social and emotional learning in teacher preparation: What do we know and where do we go from here? Frontiers in Psychology, 12, 1-10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.768512
  • Jones, S. M., McGarrah, M. W. ve Kahn, J. (2021). Social-emotional learning and academic achievement: Supporting students’ success through evidence-based practices. Educational Psychologist, 56(3), 162- 177.
  • Kabakçı, Ö. F. ve Korkut, F. (2010). 6‐8. Sınıftaki öğrencilerin sosyal-duygusal öğrenme becerilerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 33(148), 77-86.
  • Kesici, Ş. (2021). Üniversite eğitiminde sosyal ve duygusal öğrenme: Önemi ve uygulanabilir örnekler. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 14(3), 112-130. https://doi.org/xxxx
  • Mahfud, T., Suryadi, B. ve Prasetyo, A. R. (2022). The role of social and emotional learning in education: A systematic review. Journal of Educational Psychology, 10(2), 45-60. https://doi.org/xxxx
  • Mahoney, J. L., Weissberg, R. P. ve Greenberg, M. T. (2020). Social and emotional learning: Past, present, and future. Educational Psychologist, 55(3), 132-145. https://doi.org/xxxxx
  • McClelland, M. M., Tominey, S. L., Schmitt, S. A. ve Duncan, R. (2020). SEL Interventions in early childhood. The Future of Children, 27(1), 33-47. https://doi.org/10.1353/foc.2020.0003
  • Merriam, Sharan. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. Trans. Ed. S. Turan. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Morris, A. S., Williamson, A. C. ve Atkinson, L. (2021). The role of caregiver–child interactions in the development of self-regulation. Child Development Perspectives, 15(1), 12-18. https://doi.org/xxxx
  • OECD (2021). Sosyal ve Duygusal Beceriler Araştırması Türkiye Ön Raporu.
  • Ornaghi, V., Brazzelli, E., Grazzani, I., Agliati, A. ve Lucarelli, M. (2017). Does training toddlers in emotion knowledge lead to changes in their prosocial and aggressive behavior toward peers at nursery? Early Education and Development,28(4), 396-414.
  • Osher, D., Cantor, P., Berg, J., Steyer, L. ve Rose, T. (2020). Drivers of human development: How relationships and context shape learning and development. Applied Developmental Science, 24(1), 6-36.
  • Özdemir-Beceren, B. (2012). Güçlü başlangıç sosyal duygusal öğrenme programı'nın 5 yaş çocuklarının sosyal ve duygusal gelişimleri üzerine etkisi. [Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi].
  • Patton, M.Q. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. (M. Bütün ve S.B. Demir Ed.).Ankara: Pegem.
  • Przybylski, A. K. ve Weinstein, N. (2019). Digital screen time limits and young children's psychological well‐being: Evidence from a population‐based study. Child Development, 90(1), 56-65.
  • Samur, A. Ö. (2011). Değerler eğitimi programının 6 yaş çocuklarının sosyal ve duygusal gelişimlerine etkisi.
  • Sarısoy, B., Alcı, B. ve Erişen, Y. (2021). Öğretmenlerin Sosyal-Duygusal Yetkinliklerini Değerlendirme Ölçeğinin Türkçe Uyarlaması: Geçerlik-Güvenirlilik Çalışması. Bogazici University Journal of Education, 38(2), 3-26.
  • Schonert-Reichl, K. A. (2017). Social and emotional learning and teachers. The future of children, 137-155.
  • Taylor, R. D., Oberle, E., Durlak, J. A. ve Weissberg, R. P. (2021). Promoting positive youth development through social and emotional learning: A meta-analysis of universal school-based interventions. Child Development, 92(1), 1156-1174. https://doi.org/xxxxx
  • Totan, T. (2011). Problem çözme becerileri eğitim programının ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin sosyal duygusal öğrenme becerileri üzerine etkisi. [Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi].
  • UNESCO (2020). Küresel Eğitim İzleme Raporu Özeti: Kapsayıcılık ve Eğitim. Herkes İçin Herkes İçin https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373721-tur
  • Weissberg, R. P., Durlak, J. A., Domitrovich, C. E. ve Gullotta, T. P. (2021). Social and emotional learning: Past, present, and future. In Handbook of social and emotional learning (2nd ed., pp. 3-19). Guilford Press.
  • Williford, A. P., Vick Whittaker, J. E., Vitiello, V. E. ve Downer, J. T. (2021). Teacher–child interactions in early childhood: Enhancing emotional support and reducing challenging behavior through professional development. Early Childhood Research Quarterly, 55, 43-57. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2020.11.002
  • Yang, X., Liao, M. ve Chen, Y. (2022). The role of social-emotional competencies in children's behavioral adjustment and academic performance. Early Childhood Research Quarterly, 60, 45-58. https://doi.org/xxxxx
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Yıldırım, K. (2010). Nitel araştırmalarda niteliği artırma. İlköğretim Online, 9(1), 79-92.
There are 47 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education (Other)
Journal Section Articles
Authors

Yeliz Erdoğan 0000-0003-0061-9746

Durmuş Aslan 0000-0001-5204-7749

Publication Date April 30, 2025
Submission Date July 11, 2024
Acceptance Date April 18, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 34 Issue: 1

Cite

APA Erdoğan, Y., & Aslan, D. (2025). OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN SOSYAL VE DUYGUSAL ÖĞRENMEYE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ VE SINIF İÇİ UYGULAMALARI. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 34(1), 841-857. https://doi.org/10.35379/cusosbil.1514017