Research Article
BibTex RIS Cite

YAPAY ZEKÂ TEKNOLOJİSİ VE İSTİHDAM ENDİŞESİ: HAVACILIK YÖNETİMİ ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Year 2025, Volume: 34 Issue: Uygarlığın Dönüşümü - Sosyal Bilimlerin Bakışıyla Yapay Zekâ, 215 - 231, 20.07.2025

Abstract

Sürekli yeni teknolojilerin gelişmesi ve iş piyasasında uygulanmaya başlaması yeni bir soruyu gündeme getirmektedir: İstihdama etkisi nasıl olur? Yapay zekâ teknolojisinin gün yüzüne çıkması ve iş sektörlerinde kullanılmaya başlanmasıyla insan gücünün yerini makinelerin aldığı düşünülürse istihdam endişesi yaratacağı aşikârdır. Çünkü yapay zekânın maliyetlerin düşmesi, hata payının azalması ve verimliliğin artması gibi olumlu katkıları olsa da istihdam kaybına yol açtığı görülmektedir. Bu çalışmanın amacı havacılık yönetimi öğrencilerinin yapay zekâ teknolojisinin havacılık sektöründe oluşturabileceği istihdam sorunlarına yönelik görüşlerinin derinlemesine incelenmesidir. Araştırmanın örneklemini birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıf havacılık yönetimi bölümü öğrencileri oluşturmaktadır. 46 öğrenciden geri dönüt alınmıştır. Bu kapsamda veriler nitel veri analizi programı MAXQDA ile analiz edilmiştir. Çalışmada içerik analizi yapılmıştır ve örnekleme yöntemi olarak ölçüt örnekleme kullanılmıştır. Bulgular havacılık yönetimi öğrencilerinin yapay zekâ teknolojisinin işsizlik oluşturacağını beklediklerini göstermektedir. Teknolojideki bu büyük gelişmenin istihdam kaygısı oluşturduğu bilinmekle beraber, yapay zekânın gelişim süreciyle birlikte yeni meslek ve uzmanlık alanlarını doğuracağı bir gerçektir. Böylece yapay zekâ teknolojisinin yeni istihdam olanaklarını artıracağı öngörülmektedir.

Ethical Statement

Bu çalışma Kapadokya Üniversitesi Etik Kurulu'ndan 26.12.2023/E-64577500-050.99-62754 etik onayı alınarak yürütülmüştür.

References

  • Abuselidze, G. and Mamaladze, L. (2021). The impact of artificial intelligence on employment before and during pandemic: A comparative analysis. Journal of Physics, 1840 (1), 1-10.
  • Adaş, E. B. ve Erbay, B. (2022). Yapay zekâ sosyolojisi üzerine bir değerlendirme. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 21 (1), 326-337.
  • Aghion, P., Antonin, C. ve Bunel, S. (2019). Artificial intelligence, growth and employment: The role of policy. Economie & Statistique (510-511-512), 149-164.
  • Akçakanat, Ö. (2024). Yapay zekâ kaygısının teknoloji kaynaklı işsizlik endişesi üzerine etkisi: Muhasebe meslek mensupları üzerine bir araştırma. KOCATEPEİİBFD, 26 (Özel Sayı), 53-67. https://doi.org/10.33707/akuiibfd.1458358
  • Bersin, J. (2017). Navigating the tuture of work. Deloitte Review, 21 (8), 27-46.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (Geliştirilmiş 11. Baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Creswell, J. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (Çev.: Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demir). Siyasal Kitapevi.
  • Dereli, A. B. (2023). Maxqda: Yaratıcı veri analizi üzerine notlar. Karadeniz İletişim Araştırmaları Dergisi, 13 (1), 149-152. DOI: 10.53495/e-kiad.1319405.
  • Fernando, F. (2022). Artificial intelligence policy regimes: Comparing politics and policy to national strategies for artificial intelligence. Technology and Global Change, 3 (1), 1-17.
  • Gu, T.-T., Zhang, S. F. and Rongrong, C. (2022). Can artificial ıntelligence boost employment in service industries? Empirical analysis based on China. Applied Artificial Intelligence, 36 (1), 1080-1097.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (5.Bsk.). Seçkin Yayıncılık.
  • İrhan, H. B. (2021). Yapay zekâ ve istihdam: covid-19 sürecinde OECD ülkeleri istihdam değerlendirmesi. Dumlupınar Üniversitesi İİBF Dergisi, 4 (8), 25-34.
  • Karaali, F. Ç. ve Ülengin, F. (2008). Yapay sinir ağları ve bilişsel haritalar kullanılarak işsizlik oranı öngörü çalışması. İTÜ Dergisi, 7 (3), 15-26.
  • Kaya, M. (2023). Havacılık yönetimi öğrencilerinin yapay zekâ kaygısı ve teknoloji kaynaklı işsizlik endişesi (Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir Teknik Üniversitesi.
  • Kim, J., Oh, J. and Rajaguru, V. (2022). Job-seeking anxiety and job preparation behavior of undergraduate students. Healthcare, 10 (288), 1-11.
  • Korobeynikova, O. M., Korobeynikov, D. A, Popova L. V, Chekrygina T. A. & Shemet E.S. (2021). Artificial intelligence for digitalization of management accounting of agricultural organization. IOP Conference Series, Earth and Environmental Science, 699 (1), 1-7.
  • Lamendola, W. (2019). Social work, social technologies, and sustainable community development. Journal of Technology in Human Services, 37 (2-3), 79-92. https://doi.org/10.1080/15228835.2018.1552905
  • Li, C., Haohao, S. and Ming, F. (2020). Research on the impact of artificial intelligencet technology on accounting. Journal of Physics Conference Series, 1486 (3), 1-6.
  • Nakamura, H. and Zeira, J. (2018). Automation and unemployment: Help is on the way. SSRN Electronic Journal, 1-32. https://doi.org/10.2139/ssrn.3202622
  • Popenici, S. A. D. and Kerr, S. (2017). Exploring the impact of artificial intelligence oteaching and learning in higher education. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 12 (22), 1-13.
  • Pirim, H. (2006). Yapay zekâ. Journal of Yaşar University, 1 (1), 81-93.
  • Reynolds, L. (1974). Labor economics and labor relations (6th Edition). Prentice-Hall, Inc.
  • Rubin, H. J. and Rubin, I. S. (2005). Qualitative interviewing: The art of hearing data. California: Thousand Oaks, Sage Publication.
  • Saks, A. M. and Ashforth, B. E. (2000). Change in job search behavior and employment outcomes. Journal of Vocational Behavior, 56, 277-287.
  • Sheikhi, M. (2022). Yapay zekȃ kullanımının iş piyasasına etkisi. Journal of Economics and Political Sciences, 2 (1), 102-111.
  • Shenton, A. K. (2004). Strategies for ensuring trustworthiness in qualitative research projects. Education for information, 22(2), 63-75.
  • Takıl, N. B., Erden, N. K. ve Sarı Arasıl, A. B. (2022). Farklı meslek grubu adaylarının yapay zekâ teknolojisine yönelik kaygı seviyesinin incelenmesi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25 (48), 343-353. Doi: 10.31795/baunsobed.1165386.
  • Ülgener, S. F. (1980). Milli gelir, istihdam ve iktisadi büyüme (6. baskı). Der Yayınevi.
  • Wilkins, S. and Huisman, J. (2015). Factors affecting university image formation among prospective higher education students: The case of international branch campuses. Studies In Higher Education, 40 (7), 1256-1272.
  • Zeng, H. (2020). Adaptability of artificial intelligence in human resources management in this era. International Journal of Science, 7 (1), 271-276.
  • Tubitak. (2024, August 2) https://bilimgenc.tubitak.gov.tr/makale/chatgpt-insanlardan-dha-fazla-su-tuketiyor-olabilir.

ARTIFICIAL INTELLIGENCE TECHNOLOGY AND EMPLOYMENT CONCERN: A STUDY ON AVIATION MANAGEMENT STUDENTS

Year 2025, Volume: 34 Issue: Uygarlığın Dönüşümü - Sosyal Bilimlerin Bakışıyla Yapay Zekâ, 215 - 231, 20.07.2025

Abstract

The continuous development of new technologies and their application in the job market brings up a new question: What will be the impact on employment? Considering that machines have replaced human power with the emergence of artificial intelligence technology and its use in business sectors, it is obvious that it will create employment concerns. While AI contributes positively by reducing-by-reducing costs, minimizing errors, and increasing efficiency, it also appears to lead to employment loss. The purpose of this study is to examine in depth the opinions of aviation management students on the employment problems that artificial intelligence technology may create in the aviation sector. The sample of the research consists of first, second, third-, and fourth-year aviation management students. Feedback was received from 46 students. In this context, the data was analyzed with the qualitative data analysis program MAXQDA. Content analysis was conducted in the study and criterion sampling was used as the sampling method. The findings show that aviation management students expect artificial intelligence technology to cause unemployment. While it is known that this great development in technology creates employment concerns, it is a fact that artificial intelligence will create new professions and areas of expertise with the development process. Thus, it is anticipated that artificial intelligence technology will increase new employment opportunities.

Ethical Statement

This study was conducted with ethical approval from the Cappadocia University Ethics Committee 26.12.2023/E-64577500-050.99-62754.

References

  • Abuselidze, G. and Mamaladze, L. (2021). The impact of artificial intelligence on employment before and during pandemic: A comparative analysis. Journal of Physics, 1840 (1), 1-10.
  • Adaş, E. B. ve Erbay, B. (2022). Yapay zekâ sosyolojisi üzerine bir değerlendirme. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 21 (1), 326-337.
  • Aghion, P., Antonin, C. ve Bunel, S. (2019). Artificial intelligence, growth and employment: The role of policy. Economie & Statistique (510-511-512), 149-164.
  • Akçakanat, Ö. (2024). Yapay zekâ kaygısının teknoloji kaynaklı işsizlik endişesi üzerine etkisi: Muhasebe meslek mensupları üzerine bir araştırma. KOCATEPEİİBFD, 26 (Özel Sayı), 53-67. https://doi.org/10.33707/akuiibfd.1458358
  • Bersin, J. (2017). Navigating the tuture of work. Deloitte Review, 21 (8), 27-46.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (Geliştirilmiş 11. Baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Creswell, J. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (Çev.: Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demir). Siyasal Kitapevi.
  • Dereli, A. B. (2023). Maxqda: Yaratıcı veri analizi üzerine notlar. Karadeniz İletişim Araştırmaları Dergisi, 13 (1), 149-152. DOI: 10.53495/e-kiad.1319405.
  • Fernando, F. (2022). Artificial intelligence policy regimes: Comparing politics and policy to national strategies for artificial intelligence. Technology and Global Change, 3 (1), 1-17.
  • Gu, T.-T., Zhang, S. F. and Rongrong, C. (2022). Can artificial ıntelligence boost employment in service industries? Empirical analysis based on China. Applied Artificial Intelligence, 36 (1), 1080-1097.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (5.Bsk.). Seçkin Yayıncılık.
  • İrhan, H. B. (2021). Yapay zekâ ve istihdam: covid-19 sürecinde OECD ülkeleri istihdam değerlendirmesi. Dumlupınar Üniversitesi İİBF Dergisi, 4 (8), 25-34.
  • Karaali, F. Ç. ve Ülengin, F. (2008). Yapay sinir ağları ve bilişsel haritalar kullanılarak işsizlik oranı öngörü çalışması. İTÜ Dergisi, 7 (3), 15-26.
  • Kaya, M. (2023). Havacılık yönetimi öğrencilerinin yapay zekâ kaygısı ve teknoloji kaynaklı işsizlik endişesi (Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir Teknik Üniversitesi.
  • Kim, J., Oh, J. and Rajaguru, V. (2022). Job-seeking anxiety and job preparation behavior of undergraduate students. Healthcare, 10 (288), 1-11.
  • Korobeynikova, O. M., Korobeynikov, D. A, Popova L. V, Chekrygina T. A. & Shemet E.S. (2021). Artificial intelligence for digitalization of management accounting of agricultural organization. IOP Conference Series, Earth and Environmental Science, 699 (1), 1-7.
  • Lamendola, W. (2019). Social work, social technologies, and sustainable community development. Journal of Technology in Human Services, 37 (2-3), 79-92. https://doi.org/10.1080/15228835.2018.1552905
  • Li, C., Haohao, S. and Ming, F. (2020). Research on the impact of artificial intelligencet technology on accounting. Journal of Physics Conference Series, 1486 (3), 1-6.
  • Nakamura, H. and Zeira, J. (2018). Automation and unemployment: Help is on the way. SSRN Electronic Journal, 1-32. https://doi.org/10.2139/ssrn.3202622
  • Popenici, S. A. D. and Kerr, S. (2017). Exploring the impact of artificial intelligence oteaching and learning in higher education. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 12 (22), 1-13.
  • Pirim, H. (2006). Yapay zekâ. Journal of Yaşar University, 1 (1), 81-93.
  • Reynolds, L. (1974). Labor economics and labor relations (6th Edition). Prentice-Hall, Inc.
  • Rubin, H. J. and Rubin, I. S. (2005). Qualitative interviewing: The art of hearing data. California: Thousand Oaks, Sage Publication.
  • Saks, A. M. and Ashforth, B. E. (2000). Change in job search behavior and employment outcomes. Journal of Vocational Behavior, 56, 277-287.
  • Sheikhi, M. (2022). Yapay zekȃ kullanımının iş piyasasına etkisi. Journal of Economics and Political Sciences, 2 (1), 102-111.
  • Shenton, A. K. (2004). Strategies for ensuring trustworthiness in qualitative research projects. Education for information, 22(2), 63-75.
  • Takıl, N. B., Erden, N. K. ve Sarı Arasıl, A. B. (2022). Farklı meslek grubu adaylarının yapay zekâ teknolojisine yönelik kaygı seviyesinin incelenmesi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25 (48), 343-353. Doi: 10.31795/baunsobed.1165386.
  • Ülgener, S. F. (1980). Milli gelir, istihdam ve iktisadi büyüme (6. baskı). Der Yayınevi.
  • Wilkins, S. and Huisman, J. (2015). Factors affecting university image formation among prospective higher education students: The case of international branch campuses. Studies In Higher Education, 40 (7), 1256-1272.
  • Zeng, H. (2020). Adaptability of artificial intelligence in human resources management in this era. International Journal of Science, 7 (1), 271-276.
  • Tubitak. (2024, August 2) https://bilimgenc.tubitak.gov.tr/makale/chatgpt-insanlardan-dha-fazla-su-tuketiyor-olabilir.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Sociology (Other)
Journal Section Articles
Authors

Tuğba İmadoğlu Kalkan 0000-0002-4202-4495

Publication Date July 20, 2025
Submission Date March 6, 2025
Acceptance Date July 3, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 34 Issue: Uygarlığın Dönüşümü - Sosyal Bilimlerin Bakışıyla Yapay Zekâ

Cite

APA İmadoğlu Kalkan, T. (2025). ARTIFICIAL INTELLIGENCE TECHNOLOGY AND EMPLOYMENT CONCERN: A STUDY ON AVIATION MANAGEMENT STUDENTS. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 34(Uygarlığın Dönüşümü - Sosyal Bilimlerin Bakışıyla Yapay Zekâ), 215-231. https://doi.org/10.35379/cusosbil.1652488