The advent of artificial intelligence (AI) technologies, which represent a pivotal nexus in contemporary technological evolution, has engendered a newfound capacity to generate highly realisticimages and videos. This capacity, however, is not without its potential implications, particularly with regard to the dissemination of misinformation through the medium of AI-generated content. The employment of artificial intelligence technologies in the production and detection of fake news has emerged as a novel research domain that is garnering increasing attention in academic circles. A review of the extant literature indicates that research on artificial intelligence and fake news has focused predominantly on technologies for detecting such information. Research on the channels through which fake news is disseminated and the characteristics of such content is extremely limited. The present study focuses on the role of artificial intelligence technologies in the production of fake news and its reflection on social media platforms. From this perspective, the objective of the present study is to examine the prevalence of disinformation generated by artificial intelligence, with a focus on its potential to deceive, the subjects it addresses, the social media platforms on which it disseminates, and the types of information it contains. In accordance with the predetermined objective, a keyword search was conducted on the verification platform teyit.org between January 1, 2025 and March 31, 2025 using the keyword “artificial intelligence.” A content analysis of 24 fake news articles produced by artificial intelligence was conducted as a result of the aforementioned search. The findings of the study substantiate the utilization of artificial intelligence technologies in the fabrication of disinformation. The study’s findings indicated that such fake news predominantly appears on Instagram and TikTok, is mostly disseminated in video format, and primarily focuses on topics related to life, nature, and the environment.
Modern teknolojik gelişmenin yeni halkası olan yapay zekâ teknolojileri, gerçekçi görüntüler ve videolar üretebilme yetenekleri nedeniyle sahte haber üretiminde kullanılabilmektedir. Sahte haberlerin üretimi ve tespitinde yapay zekâ teknolojilerinin kullanımı, akademik çevrelerde giderek daha sık incelenen yeni bir araştırma alanı olarak öne çıkmaktadır. Mevcut literatür, yapay zekâ ve sahte haberlerle ilgili çalışmaların ağırlıklı olarak bu tür bilgileri tespit etmeye yönelik teknolojilerle ilgilendiğini ortaya koymaktadır. Sahte haberlerin yayıldığı kanallar ve bu tür içeriklerin özellikleriyle ilgili araştırmalar son derece sınırlıdır. Bu çalışma, sahte haber üretiminde yapay zekâ teknolojilerinin rolüne ve sosyal medyadaki görünümüne odaklanmaktadır. Buradan hareketle çalışmanın amacı, yapay zekâ tarafından üretilen sahte haberlerin varlığını, yanıltma potansiyeli, hitap ettiği konular, yayıldığı sosyal medya platformları ve içerdiği bilgi türleri açısından analiz etmektir. Belirlenen amaç doğrultusunda, 1 Ocak 2025-31 Mart 2025 tarihleri arasında teyit.org doğrulama platformunda yapay zekâ anahtar kelimesi ile arama yapılmış ve arama sonucu elde edilen yapay zekâ ile üretilmiş 24 sahte haberin içerik analizi yapılmıştır. Araştırmanın sonuçları, yapay zekâ teknolojilerinin sahte haber üretme amacıyla kullanıldığını desteklemektedir. Araştırmada en çok Instagram ve TikTok'ta görülen ve daha çok video içerikler şeklinde yayılan sahte haber içeriklerinde, yaşam, doğa ve çevreyle ilgili konuların öncelikli olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 20, 2025 |
Submission Date | May 9, 2025 |
Acceptance Date | July 8, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 34 Issue: Uygarlığın Dönüşümü - Sosyal Bilimlerin Bakışıyla Yapay Zekâ |