BibTex RIS Cite

Meslek Liselerinde Çalışan Kültür Dersi Öğretmenlerinin Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri (Pazarcık İlçesi Örneği)

Year 2016, Volume: 3 Issue: 1, 1 - 13, 01.03.2016

Abstract

Bu çalışmada, Kahramanmaraş ili Pazarcık ilçesindeki meslek liselerinde çalışan kültür dersi öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunlar ve bu sorunlara yönelik sunulan çözüm önerileri araştırılmıştır. Araştırmanın örneklemini, ilçedeki 4 okuldan rastgele örnekleme yöntemiyle yansız olarak seçilmiş 30 kültür dersi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada nitel araştırma modellerinden olgu bilim deseni uygulanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış olup görüşme formu Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi alanında uzman ve deneyimli bir akademisyene inceletilerek, meslektaş görüşü alınarak ve katılımcı teyidi sağlanarak hazırlanmış ve kullanılmıştır. Görüşme formu esas alınarak içerik analizi yöntemiyle ana temaları içeren kategoriler ve alt kategoriler saptanmıştır. Sonuç olarak, meslek liselerinde çalışan kültür dersi öğretmenlerinin karşılaştıkları problemlerden en çarpıcı olanının öğrenci kaynaklı problemler olduğu görülmüştür. Öğrenci kaynaklı problemlere ilaveten, meslek dersleri öğretmeni kaynaklı, yönetici kaynaklı ve bu üç kategoriye girmeyen diğer problemlerin de olduğu tespit edilmiştir. Problemlere sunulan çözüm önerileri, öğrencilere kültür derslerinin öneminin anlatılması, kültürcü- meslekçi öğretmenler arasında iletişimin arttırılması ve yöneticilerin meslekçi-kültürcü ayrımı yapmaması şeklinde sıralanabilir. Araştırmada elde edilen bulgular neticesinde çeşitli önerilerde bulunulmuştur

The Problems That the Culture Course Teachers Working At Vocational High Schools Face and The Solution Proposals To Those Problems (A Case Study Of Pazarcık District)

Year 2016, Volume: 3 Issue: 1, 1 - 13, 01.03.2016

Abstract

In this study, the problems that the culture course teachers working at vocational high schools in Pazarcık district of Kahramanmaraş province face and the solution proposals to those problems were investigated. The investigation sample is made up of 30 culture course teachersfrom 4 different schools in the district selected objectively with the use of random sampling method. Phenomenological design within the framework of qualitative research models was conducted in the research. As data collecting tool in the study, semi-structered interview form was used. The interview form was prepared and used by asking the views of an experienced and specialized academician in the field of educational administration, supervision, planning and economics of education and also the views of colleagues and the confirmation of the participants. With the method of content analysis based on the interview forms, categories and sub-categories including key themes were identified. The study reveals that the most striking problems that the culture course teachers working at vocational schools face is in the student-oriented problems category. In addition to the student-oriented problems, vocational course teacher-oriented, administrator-oriented and other problems that cannot be included in the previous three categories were found. The solution proposals provided to the problems can be outlined as explaining the importance of culture courses to the students, enhancing the communication between the culture course and vocational course teachers and having the administrators not to discriminate between the culture course and vocational course teachers. Different recommendations were made based on the findings of the study

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA65MY82PY
Journal Section Research Article
Authors

Durdu Çavuşoğlu This is me

Ahmet Cezmi Savaş This is me

Publication Date March 1, 2016
Submission Date March 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Çavuşoğlu, D., & Savaş, A. C. (2016). Meslek Liselerinde Çalışan Kültür Dersi Öğretmenlerinin Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri (Pazarcık İlçesi Örneği). Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(1), 1-13.

In order for the applied article to be evaluated, it must be written according to the journal's writing rules, the full text must not contain the author's information, it must be written according to the article template, the similarity report must be uploaded, and the copyright transfer form must be signed and uploaded. The articles accepted for publication after the evaluation process has been completed should be corrected by the author(s) and uploaded to the journal website again by adding author information. Information about the researches that require the permission of the Ethics Committee can be accessed from the Ethical Principles and Publication Policy page. For studies that do not require Ethics Committee Permission, the Study Declaration Form that does not Require Ethics Committee Permission should be filled out and uploaded to the system and stated in the article.