BibTex RIS Cite

Türkiye’nin Zorunlu Eğitim Politikaları -Tarihsel Perspektif 1

Year 2016, Volume: 3 Issue: 1, 1 - 10, 01.03.2016

Abstract

Bu çalışmanın amacı; Türkiye’deki zorunlu eğitim politikalarını Cumhuriyet öncesi dönemden başlayarak, günümüze kadar geçen süre içerisinde, tarihi bir perspektiften incelemek, dünyadaki bazı örnekleri de tanıyarak, zorunlu eğitim sürecini anlamaya çalışmaktır. Bu çalışmada dönemler kronolojik sıraya göre ele alınmış ve tartışılmıştır. Çalışmada sonuç olarak; zorunlu eğitimin dünyada olduğu gibi Türkiye’de de her geçen gün varlığını güçlendirdiği, modern devletin zorunlu eğitimi bir egemenlik aracı olarak gördüğü, zorunlu eğitim ile ilgili tartışmaların uzunca bir geçmişe sahip ve iktidarların vazgeçemeyeceği siyasi bir araç olduğu, ilk yıllarda Türkiye’de zorunlu eğitim politikalarınınülkeyi çağdaş uygarlık idealine taşımanın bir aracı olarak ele alındığı, son dönemde din ve din eğitimi bağlamında imam hatip ortaokul ve liseleri ile Kur’an-ı Kerim öğretiminin ülkemizdeki zorunlu eğitim politikalarının nirengi noktasını oluşturduğu, Türkiye’de zorunlu eğitim süresi 2012 yılına kadar sekiz yıl iken, bu süre gelişmiş bazı ülkelerde 9-13 yıl arasında değiştiği, Türkiye’nin 2012 yılında yaptığı düzenlemeler ile dezavantajlı durumunu gidermeye çalıştığı söylenebilir

Turkey’s Compulsory Education Policies -A Historical Perspective -

Year 2016, Volume: 3 Issue: 1, 1 - 10, 01.03.2016

Abstract

The aim of this investigation is to investigate compulsory education policies in Turkey in a historical perspective starting from pre-republican era till today and try to understand compulsory education process with comparison to some samples on the world. In this study periods are presented chronologically. Regulations essential for compulsory education are presented and results are interpreted. According to the results, it can be asserted that compulsory education is becoming more powerful in the world and our country, states use compulsory education as a means of sovereignty, compulsory education has a long history, compulsory education policies were believed to take Turkey to modern civilization ideals, compulsory education is important in education policies related to religion and religion education, compulsory education was for 8 years till 2012 while it was 9-13 years in developed countries, and Turkey tried to develop education through regulation in compulsory education after 2012

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA53RR36YS
Journal Section Research Article
Authors

Fethi Turan This is me

Publication Date March 1, 2016
Submission Date March 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Turan, F. (2016). Türkiye’nin Zorunlu Eğitim Politikaları -Tarihsel Perspektif 1. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(1), 1-10.

In order for the applied article to be evaluated, it must be written according to the journal's writing rules, the full text must not contain the author's information, it must be written according to the article template, the similarity report must be uploaded, and the copyright transfer form must be signed and uploaded. The articles accepted for publication after the evaluation process has been completed should be corrected by the author(s) and uploaded to the journal website again by adding author information. Information about the researches that require the permission of the Ethics Committee can be accessed from the Ethical Principles and Publication Policy page. For studies that do not require Ethics Committee Permission, the Study Declaration Form that does not Require Ethics Committee Permission should be filled out and uploaded to the system and stated in the article.