Son
yıllarda yükseköğretimde tartışılan konulardan biri de doktora eğitimidir. Bu
tartışmaların ortaya çıkmasındaki temel etkenlerin başında akademik kariyer
sürecinin ilk basamağı olarak görülen doktora eğitimine olan talebin artması
söylenebilir. Türkiye’de her alandaki hızlı değişimden yükseköğretim de payını
almaktadır. Bu değişim yaşanırken akademik kariyerin ilk basamağı olarak
nitelenebilecek doktora eğitimine yatırım yapma ve yükseköğretimde büyümeyi
sürdürmek amacıyla öğretim üyelerinin gelişimi için bazı politikalar üretme
zorunluluğu bulunmaktadır (Özer, 2011). Bu çalışmada bazı ülkelerin doktora
programları giriş koşulları, tez danışmanlığı, doktora süresi, doktora
derecesini verme yetkisi açısından bazı ülkelerin eğitim sistemleri incelemek
ve karşılaştırmalı bir değerlendirme yapmaktır. Çalışmada araştırma
modeli olarak nitel araştırma modellerinden
tarama modeli kullanılmıştır. Bu çalışma
aynı zamanda ülkelerarası (crossnational) karşılaştırmalı eğitim
araştırmasıdır. Doktora programlarına ilişkin veriler,
incelenen ülkelerin eğitim
bakanlıklarına ait resmi web sitelerinde yer alan verilerden, ulusal ve
uluslararası rapor, belge, yönetmelik ve yönergelerden elde edilmiştir ve
karşılaştırmalı olarak incelenmiştir.
Sonuç olarak incelenen Türkiye’de doktora eğitiminin diğer ülkelere göre
daha geç bir yaşta tamamlandığı, Türkiye’deki ALES’e benzer merkezi bir sınav
uygulaması diğer ülkelerde bulunmadığı saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 29, 2019 |
Submission Date | December 2, 2018 |
Acceptance Date | April 23, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 1 |
In order for the applied article to be evaluated, it must be written according to the journal's writing rules, the full text must not contain the author's information, it must be written according to the article template, the similarity report must be uploaded, and the copyright transfer form must be signed and uploaded. The articles accepted for publication after the evaluation process has been completed should be corrected by the author(s) and uploaded to the journal website again by adding author information. Information about the researches that require the permission of the Ethics Committee can be accessed from the Ethical Principles and Publication Policy page. For studies that do not require Ethics Committee Permission, the Study Declaration Form that does not Require Ethics Committee Permission should be filled out and uploaded to the system and stated in the article.